گزارش کانترپوینت از بازار تراشه‌های موبایلی - مدیاتک تولیدکننده برتر در سه‌ماهه سوم 2022

نمایش خبر

تاریخ : 1401/10/5        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کانترپوینت Counterpoint ، مدیاتک MediaTek ، کوالکام Qualcomm ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : رقابت در بازار چیپ‌ست‌های پردازشی حاضر در گوشی‌های هوشمند به اوج خود رسیده است و شرکت‌ها می‌کوشند عملکرد محصولات و سهم بازار خود را بهبود بخشیده و به موقعیت رهبری دست یابند. بر اساس گزارشی که موسسه پژوهشی کانترپوینت چندی پیش از بازار تراشه‌های گوشی هوشمند منتشر کرد، کوالکام و اپل از جهت قدرت پیشتاز هستند، حال آن که از نظر سهم بازار، کمپانی مدیاتک موقعیت برتر خود را نسبت به رقبا حفظ کرده است. همچنین در این گزارش پیش‌بینی شده است که به دلیل کاهش سفارش سازندگان مهم چینی، تعدیل‌ موجودی مشتریان و مشکلات کلان اقتصادی، صنعت تراشه در سه‌ماهه چهارم 2022 در سراسر جهان با نوعی کندی و رکود مواجه شود.

تحلیل‌گران کانترپوینت در این گزارش پیش‌بینی خود را از عملکرد تولیدکنندگان مطرح تراشه ارائه کرده‌اند که در ادامه آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

مدیاتک

بر اساس این گزارش، مدیاتک به لطف همکاری با تولیدکنندگان مهم چینی از جمله ویوو و اوپو توانسته است سهم بازار 35 تا 40 درصدی خود در فصل‌های اخیر را حفظ کند. با این حال، کانترپوینت پیش‌بینی کرده است که عرضه تراشه‌های مدیاتک در فصل پایانی سال جاری میلادی به دلیل کاهش سفارش تولیدکنندگان اصلی چینی کاهش خواهد یافت.

سهم بازار شرکت‌های سازنده تراشه از سه‌ماهه دوم 2021 تا سه‌ماهه سوم 2022

از سوی دیگر با توجه به تعدیل موجودی انبار مشتریان، شرایط کلان اقتصادی در جهان و بازار ضعیف چین، می‌توان نوعی کندی را در رشد عرضه پیش‌بینی کرد. در این میان در سه‌ماهه پایانی سال عرضه تراشه‌های نسل چهارم یا LTE در مقایسه با تراشه‌های 5G با کاهش بیشتری مواجه خواهد بود. به علاوه، تراشه Dimensity 9200 مدیاتک در بخش محصولات رده بالا به تراشه‌های قابل عرضه افزوده خواهد شد که در محصولاتی همچون سری X90 ویوو و سری Find اوپو به کار می‌رود. کانترپوینت در ادامه پیش‌بینی کرده است که نه تنها سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی بلکه در نیمه نخست سال 2023، شاهد رشد اندکی برای تراشه‌ساز تایوانی خواهیم بود.

کوالکام

سهم بازار کوالکام در سه‌ماهه سوم 2022 نسبت به مدت مشابه سال 2021 با رشدی اندک از 27 درصد به 31 درصد افزایش یافته است. اما بر اساس تحلیل کانترپوینت، عرضه تراشه‌های کوالکام در سه‌ماهه پایانی سال 2022 کاهش خواهد یافت؛ امری که عمدتاً به شرایط اقتصاد جهانی، کاهش سرعت خرید محصولات مصرفی و تقاضای ضعیف از سوی تولیدکنندگان چینی مرتبط است.

تعدیل موجودی انبار تولیدکنندگان اصلی به ویژه در بخش محصولات پیشرفته هم امری تاثیرگذار به شمار می‌رود. البته اخباری که به تازگی از همکاری میان کوالکام و سامسونگ برای تولید سری گلکسی S23 و مجهز بودن 100 درصد محصولات این خانواده به پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون در رسانه‌ها منتشر شده است، نویدبخش عرضه قوی در بخش گوشی‌های رده بالاست. با این حال، سود حاصل از مشارکت با سامسونگ همچنان قادر به جبران ضعف درآمد کوالکام در فصل نخست 2023 نخواهد بود و روند سودسازی شرکت آمریکایی به دلیل موجودی بالای انبار مشتریان و بازار ضعیف چین، در نیمه نخست سال آتی همچنان نزولی ادامه خواهد یافت. اما کانترپوینت برآورد کرده که کوالکام در نیمه دوم سال 2023 شاهد رشد در بازار پردازنده‌های موبایلی خواهد بود.

اپل

پژوهشگران کانترپوینت پیش‌بینی کرده‌اند که ابرشرکت آمریکایی با عرضه آیفون 14 پرو و دیگر مدل این خانواده با چیپ‌ست A16 bionic، افزایش عرضه را در سه‌ماهه چهارم 2022 تجربه خواهد کرد. به گزارش این موسسه، در مجموع مدل‌های Pro این شرکت تاکنون عملکرد بهتری از دیگر محصولات این سری داشته‌اند، هرچند تولید این محصول در چین به سبب ظهور مجدد کرونا با برخی مشکلات مواجه شده است.

UNISOC

عرضه تراشه‌های UNISOC نیز به مانند دیگر شرکت‌های تولیدکننده تراشه در سه‌ماهه چهارم 2022 به دلیل تقاضای ضعیف برای گوشی‌های هوشمند پایین رده و ساده و رشد محدود بازار چین کاهش خواهد یافت. UNISOC با سبد تراشه‌های LTE خود، در بخش محصولات پایین‌رده بازار (با قیمت کمتر از 99 دلار) فعال بوده و سهم بازار خود را افزایش می‌دهد. همچنین این شرکت با عرضه گوشی‌های جدید ریلمی، آنر، موتورولا و سامسونگ مجهز به تراشه‌های سری Tiger از یک سو و ارائه موفقیت‌آمیز طرح مرجع خود به ZTE و Tecno و محصولات رده پایین سری Galaxy A سامسونگ از سوی دیگر توانسته پایگاه مشتریان خود را توسعه دهد. این‌ها همه در حالی است که موجود انبار تراشه‌های LTE در شرکت‌ها همچنان بالاست و اصلاح آن تا نیمه دوم سال آینده میلادی به طول خواهد انجامید.

سامسونگ

عرضه محصولات سامسونگ در سه‌ماهه سوم 2022 به دلیل از دست دادن سهم بازار و واگذار کردن آن به کوالکام در سری گلکسی S22 کاهش یافته است. البته غول کره‌ای با ارائه گوشی‌های A33 ،M33 و A53 که به تراشه Exynos 1280 مجهز شده‌اند، در بخش میانی بازار حضور فعالی دارد. با این حال عرضه نشدن به‌روزرسانی جدید برای تراشه‌های Exynos بر سهم بازار سامسونگ در فصل‌های آتی تأثیر جدی خواهد داشت. در این میان البته برخی افزایش عرضه‌ها در سمت تراشه پایین‌رده نسل چهارمی Exynos 850 و بعضی تولیدات ویوو که از تراشه‌های Exynos بهره می‌برند دیده خواهد شد. این روند نزولی و رکود بر سه‌ماهه چهارم 2022 نیز حاکم خواهد بود و سال 2023 میلادی را نیز با فقدان به‌روزرسانی در بخش رده بالا تحت تاثیر قرار خواهد داد. تحلیل‌گران کانترپوینت انتظار دارند در نیمه دوم سال آینده میلادی تغییراتی در سبد محصولات میان‌رده و رده پایین سامسونگ ایجاد شود.

Hisilicon

بر اساس آمار موسسه کانترپوینت، موجودی چیپ‌ست‌های Hisilcon هواوی به پایان رسیده است. همچنین به دلیل ممنوعیت و محدودیت‌های تجاری ایالات متحده آمریکا، امکان تهیه تراشه‌های جدید از TSMC، سامسونگ و شرکت‌های دیگر برای کمپانی چینی وجود ندارد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا