گزارش IDC از بازار محصولات نیمه‌رسانای فاقد کارخانه در آسیا/اقیانوسیه در سال 2022 – بازار در دست تایوانی‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1402/2/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نیمه هادی Semiconductor ، آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، مدیاتک MediaTek
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه IDC روز چهارشنبه 17 می 2023 (27 اردیبهشت 1402) گزارش خود را از وضعیت بازار محصولات نیمه‌رسانای فاقد کارخانه آسیا/اقیانوسیه در سال 2022 منتشر کرد. با توجه به اینکه این گزارش به بازار محصولاتی می‌پردازد که از سوی شرکت‌های فاقد کارخانه تولید شده‌اند، نباید منتظر شنیدن نام‌هایی مثل TSMC یا سامسونگ باشید. طبق این گزارش، عواملی از قبیل جنگ روسیه و اوکراین، قرنطینه‌های چین، فشار تورم و نوسانات تقاضا موجب شد تا بازار نیمه‌رسانای (فاقد کارخانه) آسیا/اقیانوسیه، شتاب خود را در سال 2022 از دست بدهد. از دیگر اثرات منفی این پدیده بر بازار، می‌توان به توقف روند افزایشیِ قیمت مدارهای مجتمع (IC) اشاره کرد.

طبق گزارش اخیر IDC، مجموع ارزش بازار نیمه‌رسانای فاقد کارخانه آسیا/اقیانوسیه در سال 2022 بالغ بر 78.5 میلیارد دلار بوده که در قیاس با سال 2021 با 6.5 درصد افت همراه بوده است. لازم به ذکر است، این نخستین افت سالانه بازار از آغاز همه‌گیری کرونا محسوب می‌شود.

صنعت جهانی نیمه‌رسانا، پس از رشد در سال‌های 2020 و 2021، افت شدیدی را در سال 2022 تجربه کرد. در این سال، از یک سو تقاضا برای محصولات الکترونیکی مصرفی مثل گوشی هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت، تلویزیون و مانیتور کاهش داشت، و از سوی دیگر شاهد افزایش سطح موجودی زنجیره تأمین بودیم. در این میان، عرضه در کوتاه‌مدت رفته‌رفته از تقاضا پیشی گرفت و همین امر کمپانی‌ها را بر آن داشت تا از سرعت گسترش کسب‌وکار خود بکاهند.

گلن زنگ (Galen Zeng)، از مدیران ارشد تحقیقاتی IDC، در توصیف بازار می‌گوید: «نرخ رشد سالانه 10 کمپانی برتر در منطقه آسیا/اقیانوسیه -5.1 درصد بود که از عملکرد مجموع بازار بهتر بوده است.» به گفته گلن زنگ، اگر از منظر جغرافیایی به مسأله نگاه کنیم، کشور تایوان با در اختیار داشتن 73 درصد از سهم بازار، پیشتاز بوده و پس از آن چین و کره جنوبی با کسب 22 و 5 درصد، به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه تایوان بالاترین سهم از این بازار را دارد، انتظار می‌رود تأثیری عمیق و گسترده بر بازار نیمه‌رسانای فاقد کارخانه داشته باشد.

سهم بازار 10 کمپانی سازنده تراشه بدون کارخانه در آسیا/اقیانوسیه در سال 2022

ده کمپانی برتر تولید محصولات نیمه‌رسانای فاقد کارخانه در منطقه آسیا/اقیانوسیه عبارتند از: مدیاتک، Novatek ،Realtek و Himax از تایوان، GigaDevice ،HiSilicon ،Unisoc ،Willsemi و Bitmain از چین و نهایتا LX Semicon از کره جنوبی. در بین این ده کمپانی، شرکت مدیاتک با کسب سهم حدود 50 درصدی، نقشی تأثیرگذار را ایفا می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، افزایش دو درصدی سهم تایوان از بازار نیمه‌رسانای فاقد کارخانه در سال 2022، مدیون عملکرد درخشان مدیاتک است که توانست کم‌کاری دیگر شرکت‌های تایوانی را جبران کند. در مقابل، فضای نامطلوب در چین موجب افت 2 درصدی سهم کمپانی‌های چینی شد. ناگفته نماند، سهم کره جنوبی از این بازار طی سال گذشته تغییر محسوسی نداشت.

برآورد کارشناسان IDC از چشم‌انداز سال 2023 به این شکل است: اگرچه محصولاتی مثل آی‌سی درایور نمایشگر و آی‌سی تاچ از جمله اولین اقلامی بودند که وارد چرخه رکود شدند، اما با توجه به آغاز سفارش فوری برای برخی محصولات و نیاز به ترمیم موجودی، انتظار می‌رود مجددا تقاضا برای آی‌سی درایور نمایشگر و آی‌سی تاچ افزایش یابد. البته، تقاضای بازار برای اکثر آی‌سی‌های نیمه‌رسانا همچنان ناامیدکننده بوده و چشم‌انداز برای افزایش حجم بازار همچنان بی‌رمق است.

در نیمه نخست سال 2022 پیش‌بینی می‌شد که حجم بازار محصولات نیمه‌رسانای فاقد کارخانه در نیمه نخست سال 2023 تا بیش از 20 درصد افت سالانه داشته، زنجیره‌های تأمین به شکل فعالی موجودی را کنترل کرده و کمپانی‌های فاقد کارخانه حجم پایین تولید ویفر را حفظ کنند. اما پیش‌بینی کارشناسان IDC برای نیمه دوم سال 2023 به این شرح است: انتظار می‌رود موجودی به سطح سالمی بازگشته و تقاضا رفته‌رفته بهتر شود. طبق برآورد IDC، انتظار می‌رود حجم بازار نیمه‌رسانای فاقد کارخانه آسیا/اقیانوسیه در سال 2023 تا 19.1 درصد نسبت به سال قبل از آن افت داشته باشد. همچنین، رشد پایدار و ثابتی برای سال 2024 پیش‌بینی می‌شود، زیرا کمپانی‌ها به منظور تنوع‌بخشی به ریسک‌های عملیاتی، به تدریج محصولات خود را به سمت کارکردهایی نظیر هوش مصنوعی، رایانش با عملکرد بالا، سرورها، مراکز داده، الکترونیک خودرو و الکترونیک صنعتی متمایل می‌کنند.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا