گزارش انجمن صنایع نیمه‌رسانا از وضعیت نیمه‌رسانا در سال 2022 - رشد 3.2 درصدی و جایگاه ممتاز چین

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/11/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : نیمه هادی Semiconductor ، آمار Statistics
واحد خبر mobile.ir : انجمن صنایع نیمه‌رسانا (Semiconductor Industry Association) یا به اختصار SIA در گزارش اخیر خود از فروش جهانی 573.5 میلیارد دلاری این صنعت در سال 2022 خبر داده است که بالاترین میزان فروش کل سالانه در تاریخ فناوری نیمه‌رسانا به شمار می‌رود. به علاوه این میزان نسبت به مجموع 555.9 میلیارد دلاری در سال 2021 نیز افزایش 3.2 درصدی را به ثبت رسانده است. اما با وجود آمار بالا در مجموع سال گذشته میلادی، فروش این صنعت در نیمه دوم سال 2022 کاهش یافته؛ چنان که فروش 130.2 میلیارد دلاری در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی 14.7 درصد کمتر از دوره مشابه در سال 2021 و 7.7 درصد پایین‌تر از فروش فصل سوم سال 2022 بوده است.

به گزارش این انجمن، میزان فروش کل صنعت در دسامبر 2022 برابر با 43.4 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با ماه نوامبر همین سال کاهشی 4.4 درصدی را تجربه کرده است. میزان فروش ماهانه مورد استفاده در این گزارش توسط سازمان آمار تجاری نیمه‌رسانای جهان (WSTS) گردآوری می‌شود و میانگین متحرک سه‌ماهه فروش را نشان می‌دهد. انجمن صنایع نیمه‌‌رسانا در گزارش خود 99 درصد از کمپانی‌های آمریکایی سازنده نیمه‌رسانا و حدود دو سوم از شرکت‌های تراشه‌ساز غیر آمریکایی را از نظر درآمد مورد بررسی قرار داده است.

جان نوفر (John Neuffer)، رئیس و مدیر عامل انجمن صنایع نیمه‌رسانا در این گزارش می‌گوید: «بازار جهانی نیمه‌رسانا در سال 2022 فراز و نشیب‌های قابل توجهی را تجربه کرد که از فروش بی‌سابقه در ابتدای سال تا رکود چرخه‌ای در انتهای آن را در بر می‌گرفت. اما با وجود نوسانات کوتاه مدت در فروش به دلیل [ماهیت] چرخه‌ای بازار و شرایط کلان اقتصادی، چشم‌انداز بلندمدت بازار نیمه‌رسانا بسیار مثبت و استوار باقی خواهد ماند؛ امری که به نقش روزافزون تراشه‌ها در هوشمندتر و کارآمدتر کردن جهان، در کنار اتصال‌پذیری بهتر بازمی‌گردد.»

بر اساس این گزارش و از چشم‌انداز منطقه‌ای، فروش این محصولات در بازار آمریکای شمالی و جنوبی با 16 درصد رشد، شاهد بیشترین افزایش در سال 2022 بوده است. به علاوه، چین با مجموع فروش 180.3 میلیارد دلار همچنان بزرگترین بازار جهان بوده، هرچند فروش این کشور در مقایسه با سال 2021 با 6.3 درصد کاهش همراه شده است. در اروپا و ژاپن نیز میزان فروش سالانه نیمه‌رسانا به ترتیب 12.7 و 10 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که میزان فروش در ماه دسامبر 2022 در مقایسه با نوامبر همین سال در همه مناطق کاهش یافته و اروپا 0.7، ژاپن 0.8، آسیا اقیانوسیه/دیگر مناطق 3.5، چین 5.7 و آمریکا 6.5 درصد افت را تجربه کرده‌اند.

میزان درآمد و تغییر سالیانه بازار جهانی نیمه‌هادی‌ها از سال 1996 تا سال 2022

چرا نیمه‌رساناها تا این حد اهمیت دارند؟

نیمه‌رساناها یکی از مهم‌ترین بخش‌های فناوری در عصر جدید محسوب می‌شوند و همه بخش‌های اصلی صنایع، از جمله ارتباطات سیمی، محصولات الکترونیکی مصرفی و صنعتی، خودروسازی، ارتباطات بی‌سیم و رایانش و ذخیره‌سازی داده‌ها به تراشه‌های نیمه‌رسانا نیاز دارند. در واقع پیشرفت‌های تازه در هوش مصنوعی، سیستم‌های نظامی و تسلیحاتی، فناوری فضایی و موارد دیگر بدون حضور آخرین و پیشرفته‌ترین محصولات نیمه‌رسانا امکان‌پذیر نخواهد بود.

این محصولات بر اساس طراحی و عملکرد مدارهای آن‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. چنان که با توجه به مدارهای مجتمع، می‌توان نیمه‌رساناها را به دیجیتال، آنالوگ و مختلط دسته‌بندی کرد یا بر اساس عملکردشان، در قالب تراشه‌های حافظه، ریزپردازنده، تراشه‌های استاندارد و تراشه‌های پیچیده تقسیم‌بندی کرد. مطابق گزارش‌های منتشرشده در سال 2022، تراشه‌های منطقی و ریزپردازنده‌ها با درآمد 176 میلیارد دلاری و تراشه‌های حافظه با درآمد 130 میلیارد دلاری به ترتیب جایگاه اول و دوم را از نظر حجم فروش به خود اختصاص داده‌اند. جالب آن که بیشترین رشد درآمدی در تراشه‌های آنالوگ مورد استفاده در وسایل نقلیه، رایانه و دیگر کالاهای مصرفی به چشم می‌خورد که با افزایش سالانه 7.5 درصدی به 89 میلیارد دلار در سال میلادی گذشته رسیده است. در کنار این موارد، فروش تراشه‌های‌ خودرو نیز با 29.2 درصد رشد سالانه به رکورد تازه 34.1 میلیارد دلاری دست یافته است.

وضعیت صنعت نیمه‌رسانا در چین

چین بزرگ‌ترین بازار نیمه‌رسانای جهان به شمار می‌رود که تقریباً یک‌سوم فروش جهانی را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. صنعت نیمه‌رسانای چین نقش عمده‌ای در بخش فناوری این کشور ایفا می‌کند و حدود 30 درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر، صنعت نیمه‌رسانای چین طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها را در بر می‌گیرد که در این میان می‌توان به شرکت‌های سازنده فاقد کارخانه یا در اصطلاح Fabless مانند ZhaoXin،UNISOC و HiSilocon و شرکت‌های طراح و سازنده نیمه‌رسانا (IDM) همچون Yangtze Memory Technology Corp و ChangXin memory Technologies اشاره کرد.

برنامه دولت کمونیستی چین برای تبدیل شدن به کشور پیشتاز جهان در زمینه هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی نیاز عظیم و بی‌پایانی را به تامین محصولات نیمه‌رسانا به وجود آورده است. با این حال، این کشور در مواجهه با تحریم‌های آمریکا با دشواری زیادی مواجه است. چنان که سال گذشته ایالات متحده محدودیت‌های بیشتری را در زمینه صادرات نیمه‌رسانا به چین اِعمال کرد تا از پیشرفت قلمرو تحت نفوذ کمونیست‌ها در زمینه هوش مصنوعی و ساخت تراشه جلوگیری کند. محدودیت‌هایی که شرکت‌های آمریکایی و برخی از متحدان این کشور همچون هلند و ژاپن را نیز از ارائه ماشین‌آلات، ابزار، پرسنل و دانش فنی به شرکت‌های چینی باز داشته است.

در مجموع بر اساس گزارش انجمن صنایع نیمه‌رسانا می‌توان نتیجه گرفت که تحریم‌ها و محدودیت‌ها تأثیر قابل توجهی بر چین داشته که در سطح جهان نیز احساس می‌شود. چرا که با وجود افزایش فروش کل نیمه‌رسانا در سال 2022، نیمه دوم این سال با کاهش تدریجی درآمد روبه‌رو بوده است.

منبع : SIA