گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌فون خاورمیانه و آفریقا در سه‌ماهه اول 2023 – پایین‌ترین عرضه از 2016

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1402/2/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کانترپوینت Counterpoint ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research به‌تازگی با انتشار گزارشی، به بررسی وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در منطقه خاور میانه و آفریقا (MEA) طی سه‌ماهه نخست سال 2023 پرداخت. طبق این گزارش، حجم عرضه اسمارت‌فون در این منطقه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد و نسبت به فصل قبل 3 درصد کاهش داشته است. با در نظر گرفتن بازار جهانی و افت سالانه نزدیک به 15 درصد در عرضه جهانی اسمارت‌فون، افت بازار MEA کاملا قابل پیش‌بینی بود. Counterpoint به رقم دقیق عرضه اسمارت‌فون در این منطقه طی سه‌ماهه نخست 2023 اشاره‌ای نکرده، اما مدعی شده که از سال 2016 تا کنون، این پایین‌ترین میزان عرضه در این منطقه طی سه‌ماهه اول بوده است.

کارشناسان Counterpoint، افت بازار خاور میانه و آفریقا را به عمدتا به ادامه مشکلات اقتصادی در این منطقه – از جمله نرخ بالای تورم، کاهش ارزش واحدهای پولی و تمایل پایین در بین مصرف‌کنندگان – نسبت می‌دهند. تولیدکنندگان گوشی هوشمند نیز در فصلی که گذشت از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و مواردی مثل اصلاح موجودی، بازدهی کانال فروش و کاهش هزینه‌ها از سرعت آن‌ها کاسته بود.

در سه‌ماهه نخست سال 2023، کمپانی سامسونگ با کسب 27 درصد از سهم بازار خاور میانه و آفریقا همچنان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در این منطقه لقب می‌گیرد. همچنین، برند TECNO با در اختیار داشتن 14 درصد از سهم این بازار در رتبه دوم قرار گرفت. Infinix، شیائومی و اپل نیز به‌ترتیب در جایگاه‌های سوم تا پنجم می‌ایستند. نکته قابل توجه آنکه به غیر از اپل – که عرضه آیفون‌هایش در این منطقه با رشد سالانه 35 درصدی همراه بوده – چهار برند دیگر همگی با افت عرضه روبرو شدند.

سهم پنج برند اصلی عرضه کننده اسمارت‌فون در بازار خاور میانه و آفریقا در سه‌ماهه اول 2023

به گفته یانگ وانگ (Yang Wang)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، وضعیت اقتصاد کلان در منطقه خاور میانه و آفریقا همچنان چالش‌برانگیز بوده و از این رو بازار اسمارت‌فون MEA یک فصل دشوار دیگر را پشت سر گذاشت. دشواری‌هایی که خرید اقلام قیمت بالا (مثل گوشی هوشمند) را برای مصرف‌کنندگان سخت کرده در حال حاضر شناخته‌شده بوده و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محتاطانه خود را با واقعیت‌های جدید بازار تطبیق می‌دهند. با توجه به اینکه کمپانی‌ها هم‌اکنون مواردی مثل مدیریت موجودی، کنترل قیمت‌ها و سبد محصولات کارآمد را اولویت‌بندی می‌کنند، بعید است در آینده نزدیک شاهد بازگشت V-شکل در بازار باشیم (منظور از بازگشت V-شکل، ریکاوری بازار با همان سرعتی‌ست که افت کرده بود).

علی‌رغم فضای ناامیدکننده بازار، از اواخر فصلی که گذشت نشانه‌هایی از ثبات در بازار دیده شد. به عنوان مثال، بیشتر کمپانی‌های سازنده به لطف شرایط فروش ویژه به مناسبت ماه رمضان و عید پاک، شاهد افزایش فروش گوشی‌های هوشمند خود (تا حد اتمام موجودی) بوده‌اند. این پدیده به ویژه در رده بالای بازار نمود داشته است؛ جایی که آیفون‌های سری 14 (مخصوصا آیفون 14 پرو و پرو مکس که قیمت بالاتری دارند) شدیدا در بین کاربران پرطرفدارند.

طی سه‌ماهه نخست 2023، اسمارت‌فون‌های نسل پنجمی سامسونگ در سری Galaxy A فروش خوبی در بازار MEA داشتند. به طور کلی، فروش گوشی‌های هوشمند میان‌رده در فصلی که گذشت قدرتمند بود و عملکرد برندهایی مثل شیائومی، TECNO ،Infinix، نوکیا و ریلمی در این رده از دیوایس‌ها، بالاتر از میانگین بازار بوده است.

میزان عرضه در بازار اسمارت‌فون خاور میانه و آفریقا از سه‌ماهه اول 2021 تا سه‌ماهه اول 2023

از سوی دیگر، تأثیر عواملی از قبیل کاهش ارزش واحد پولی و تورم روی قشر کم‌درآمد بیشتر از خانوارهای متوسط بوده است. نمونه بارز این تأثیر را می‌توانیم در افت سالانه 45 درصدی در حجم عرضه اسمارت‌فون‌های itel مشاهده کنیم. itel – که از زیرمجموعه‌های Transsion محسوب می‌شود – سخت در تلاش است تا ضمن کنترل هزینه‌ها، بتواند سبد محصولاتش را نیز به‌روزرسانی کند. همچنین، به دنبال بهبود شرایط دسترسی به محصولات اوپو و ویوو در منطقه خاور میانه و آفریقا، این دو برند چینی در فصل اخیر توانستند به ثباتی نسبی در این بازار برسند. البته سهم این دو برند از بازار MEA رو به کاهش بود، زیرا توزیع‌کنندگان همچنان نسبت به تعهد این دو برند به منطقه MEA با احتیاط عمل می‌کنند.

در ادامه، یان وانگ در رابطه با مسیر پیش روی بازار اسمارت‌فون MEA می‌افزاید: «احتمالا تقاضای ضعیف از سوی مصرف‌کنندگان، تم اصلی [بازار MEA] تا پایان سال خواهد ماند زیرا مصرف‌کنندگان گوشی‌های کنونی خود را به مدت طولانی‌تری نگه داشته و ارتقاء را به تعویق می‌اندازند.» البته یانگ بر این باور است که وضعیت موجودی به تدریج تا نیمه دوم سال بهبود خواهد یافت. به دنبال این اتفاق، شاهد نوسازی‌های بلندپروازانه‌تری در سبد محصولات و همچنین ارائه تسهیلات و مشوق‌های مختلف به خریداران از سوی کمپانی‌های سازنده و توزیع‌کنندگان خواهیم بود. این پیشامد، با شرایط اقتصادی بهتری مصادف خواهد شد، چرا که نرخ بهره جهانی و قیمت‌های انرژی در حال تثبیت بوده و به نوبه خود زمان کافی برای ریکاوری مصرف‌کنندگان در بازارهای نوظهور را فراهم خواهد کرد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا