معرفی Xperia 10 V – سبک‌ترین اسمارت‌فون 5G دنیا با باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/2/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 695 5 جی Snapdragon 695 5G ، Sony Xperia 10 V ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی روز چهارشنبه 10 می 2023 (20 اردیبهشت 1402)، همزمان با معرفی پرچمدار Xperia 1 V، از جدیدترین میان‌رده خود با نام Xperia 10 V نیز پرده برداشت. این اسمارت‌فون در واقع نسخه به‌روزرسانی‌شده Xperia 10 IV است که دقیقا یک سال قبل معرفی شده بود، اما حقیقت آن است که این دو گوشی در بسیاری از مشخصات – از جمله پروسسور، وضوح و نوع نمایشگر، حافظه داخلی، ظرفیت باتری، شبکه ارتباطی و حتی طراحی ظاهری – مشابه یکدیگر هستند. نکته جالب اینکه، شرکت سازنده در معرفی Xperia 10 V (مثل معرفی مدل قبلی) همچنان روی سبک‌وزن بودن این محصول تأکید دارد. در ادامه بیشتر با مشخصات و امکانات این گوشی جدید آشنا می‌شویم.

همان طور که گفته شد، Xperia 10 V از لحاظ طراحی ظاهری نسبت به مدل سال قبل تغییری نکرده است. به این ترتیب، در اینجا نیز شاهد حاشیه‌های نسبتا زیاد در بالا و پایین نمایشگر هستیم و لذا دیگر خبری از ناچ یا حفره دوربین نیست. فریم و قسمت پشتی بدنه از جنس پلاستیک بوده و با درجه حفاظت IP65/IP68 در برابر آب و گردوخاک مقاوم است. این گوشی در اندازه‌های 8.3×68×155 میلی‌متر طراحی شده و با داشتن تنها 159 گرم وزن، در حال حاضر سبک‌ترین اسمارت‌فون نسل پنجمی با باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی محسوب می‌شود.

نمایشگر Xperia 10 V از نوع OLED بوده و نسبت تصویر آن 21:9 است. این نمایشگر 6.1 اینچ قطر داشته و وضوح آن +FHD است. نرخ به‌روزرسانی نمایشگر 60 هرتز است که برای میان‌رده‌ای در سال 2023 کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد، اما طبق ادعای شرکت سازنده، روشنایی آن نسبت به نمایشگر Xperia 10 IV تا 1.5 برابر بیشتر شده است (البته سونی در اثبات ادعای خود به عدد و رقم خاصی اشاره نکرده است). ناگفته نماند، نمایشگر این گوشی با پوششی از جنس شیشه مقاوم گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود.

سونی در بخش پردازش Xperia 10 V همچنان تراشه اسنپ‌دراگون 695 را حفظ کرده است. این چیپ‌ست 6 نانومتری دو هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A78 و شش هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 داشته و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 619 است. کاربر این گوشی به 6 گیگابایت حافظه RAM و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دسترسی خواهد داشت. البته با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه می‌توان حافظه داخلی را تا 1 ترابایت دیگر ارتقا داد.

بدون شک، یکی از برجسته‌ترین مشخصات Xperia 10 V به مجموعه دوربین آن مربوط می‌شود که در قالب سه لنز با چینش عمودی در پشت دستگاه مشهود است. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.8 است. این دوربین از سنسور 1/2.0 اینچی Exmor RS تشکیل شده که در مقایسه با سنسور به کار رفته در مدل قبلی تا 1.6 برابر بزرگ‌تر است. این دوربین پیکسل‌هایی به بزرگی 0.8 میکرون داشته و به لرزه‌گیر اپتیکال و الکترونیکی مجهز شده است. جالب است که در هنگام ضبط ویدئو، لرزه‌گیرهای اپتیکال و الکترونیکی توأمان وارد کار می‌شوند.

دو دوربین 8 مگاپیکسلی دیگر (هر یک با گشودگی f/2.2 و فاقد فوکوس خودکار) در کنار دوربین اصلی انجام وظیفه می‌کنند. یکی از این دوربین‌ها لنز تله‌فوتو داشته و می‌تواند زوم اپتیکال دو برابری را به دست دهد (که در این رده از اسمارت‌فون‌ها کمتر دیده می‌شود). دوربین دومی یک دوربین اولتراواید با میدان دید 120 درجه است. در جلوی گوشی نیز یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی (f/2.0) تعبیه شده است. بد نیست بدانید، در هنگام برداشت سلفی، به محض دست تکان دادن برای دوربین، این عمل شما از سمت دوربین تشخیص داده شده و سلفی به طور خودکار برداشت می‌شود.

انرژی مورد نیاز گوشی از طرف یک باتری 5,000 میلی آمپر ساعتی تأمین می‌شود. طبق ادعای سونی، این باتری پس از گذشت سه سال می‌تواند حداقل تا 80 درصد از ظرفیت خود را حفظ کند. متأسفانه شرکت سازنده به توان شارژر اشاره‌ای نکرده، اما بر مبنای شارژر 21 واتی در نظر گرفته شده برای مدل قبلی، می‌توان پیش‌بینی کرد شارژر این گوشی جدید نیز توانی در همان حد داشته باشد. لازم به ذکر است، علی‌رغم اولد بودن نمایشگر، سونی ترجیح داده تا حسگر اثر انگشت گوشی را روی دکمه پاور آن تعبیه کند.

دو اسپیکر استریو با پشتیبانی از صدای Hi-Res Audio (سیمی و بی‌سیم) در جلوی دستگاه قرار گرفته که برای دیوایسی در این رده قیمتی کمی غافلگیرکننده است. سیستم صوتی این گوشی، به لطف قابلیتی تحت عنوان 360 Reality Audio، می‌تواند تجربه موسیقیایی لذت‌بخشی را با بهره‌گیری از تکنولوژی استریوفونیک سونی به کاربر ارائه کند که البته مستلزم استفاده از هدفون است. همچنین با فعال کردن قابلیتی به نام 360 Upmix، می‌توان منابع صدای استریو را به صدای سه بعدی تبدیل کرد.

گوشی هوشمند Xperia 10 V ظاهرا با اندروید 13 وارد بازار خواهد شد. این دیوایس از ارتباطات نسل پنجم پشتیبانی کرده و سایر گزینه‌های ارتباطی آن عبارتند از بلوتوث 5.1، پورت USB-C، جک هدفون و NFC. این محصول در رنگ‌های مشکی، سفید، یاسی و سبز به تولید رسیده و از اواسط ژوئن با قیمت 449 یورو وارد بازار اروپا خواهد شد. ناگفته نماند، در راستای حفاظت از محیط زیست، شرکت سونی در بسته‌بندی این گوشی از پلاستیک استفاده نکرده و این محصول در نوعی پکیج کاغذی – که توسط خود سونی تولید شده – به بازار عرضه می‌شود.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا