معرفی Xperia 10 II – نخستین میان‌رده سونی با نمایشگر OLED و دوربین سه‌گانه

نمایش خبر

تاریخ : 1398/12/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 665 Snapdragon 665 ، Sony Xperia 10 II ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : دقیقا یک سال قبل بود که سونی در پی برندسازی جدید گوشی‌های هوشمند خود، پرچمداری به نام Xperia 1 و میان‌رده‌هایی تحت عناوین Xperia 10 و Xperia 10 Plus را به دنیای فناوری معرفی کرد. بارزترین ویژگی این گوشی‌ها در آن بود که برای اولین بار در دنیا با نمایشگر بلند و کشیده 21:9 به تولید می‌رسیدند. حال، پس از گذشت یک سال، سونی از ورژن جدید این گوشی‌ها پرده برداشته است. این شرکت ژاپنی، در روز دوشنبه 24 فوریه 2020 (5 اسفند 1398) در کنار معرفی پرچمدار Xperia 1 II، از میان‌رده Xperia 10 II نیز رونمایی کرد. Xperia 10 II قرار است جایگزین Xperia 10 و Xperia 10 Plus شود. به این ترتیب، امسال ظاهرا نسخه پلاس جدیدی در کار نیست.

باید قبول کنیم که برندسازی جدید سونی، چنگی به دل نمی‌زند. به گفته سونی، نام‌گذاری جدید اسمارت‌فون‌ها (در این مورد اکسپریا 10 مارک 2) به تقلید از نحوه نام‌گذاری دوربین‌های DSLR آلفا صورت گرفته است. طبق ادعای سونی، به لطف نمایشگر 6 اینچی با نسبت تصویر 21:9، اسمارت‌فون Xperia 10 II می‌تواند به مثابه یک تلویزیون و یک کنسول بازی در جیب شما باشد. در ادامه جزییات بیشتری از این گوشی را مرور می‌کنیم.

Xperia 10 II در ابعاد 157×69×8.2 میلی‌متر طراحی شده است. وزن 151 گرمی این گوشی آن را در دسته سبک‌وزن‌ها قرار می‌دهد. بر خلاف رویه بازار در عرضه گوشی‌های تمام-صفحه با حاشیه‌های حداقلی، در اینجا با حاشیه‌های نسبتا زیاد – به‌ویژه در بالا و پایین نمایشگر – مواجهیم. دوربین جلو نیز در همان حاشیه بالای نمایشگر جای گرفته و از ناچ یا حفره خبری نیست. به کار گرفتن شیشه مقاوم گوریلا گلس 6 در جلو و پشت، ضمن زیبایی‌بخشی به استحکام آن نیز کمک می‌کند. این دستگاه با احراز درجه حفاظت IP65/68 در برابر گرد و خاک و آب مقاوم است. البته به گفته سونی، اگر کاربر گوشی را کاملا در آب فرو برده و یا آن را در معرض آب دریا، آب نمک، آب کلردار و یا مایعاتی مثل نوشیدنی‌ها قرار دهد، این کار به منزله استفاده ناصحیح از دستگاه بوده و گارانتی را از اعتبار ساقط می‌کند.

نمایشگر عریض این گوشی 6 اینچ قطر داشته و همان‌طور که گفته شد از نسبت تصویر 21:9 بهره می‌برد رزولوشن نمایشگر فول اچ‌دی پلاس (معادل 2520×1080 پیکسل) بوده و در ساخت آن از پنل OLED استفاده شده است. این نخستین باری‌ست که سونی در تولید یک گوشی هوشمند میان‌رده از پنل‌های OLED کمک می‌گیرد. طبق ادعای سونی، در این نمایشگر، رنگ‌ها غنی‌تر و مایه مشکی آن عمیق‌تر است؛ مثل آنچه که از یک پرچمدار انتظار داریم. ظاهرا این نمایشگر از همان تکنولوژی Triluminos – که در ساخت تلویزیون‌های Bravia از آن استفاده می‌شود – بهره می‌برد.

اسمارت‌فون Xperia 10 II به دلیل نسبت تصویر 21:9، طول زیادی داشته و شاید برای خیلی از افراد، در دست نگه داشتن و کار کردن با چنین دیوایسی راحت نباشد. اما همین ویژگی امکانات جالبی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد؛ به عنوان مثال، با استفاده از قابلیت multi-window (یا چند پنجره‌ای)، صفحه به 2 قسمت تقسیم و هر قسمت به اجرای یک اپلیکیشن اختصاص می‌یابد. این کارکرد – به‌ویژه برای مالتی‌تسکینگ – عالی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، فرض کنید در پنجره بالا برنامه نقشه را باز کرده و در پنجره پایین مشغول ارسال پیام هستید. همچنین امکان سوییچ بین برنامه‌های اخیرا بازشده و برنامه‌های پیشنهادی، فراهم شده است. همام طور که در ابتدا هم به آن اشاره شد، این نمایشگر با پوششی از گوریلا گلس 6 محافظت می‌شود.

اسنپ‌دراگون 665 تراشه‌ای‌ست که در ساخت Xperia 10 II به کار رفته است. این چیپ‌ست میان‌رده مشتمل بر 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex A73 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex A53 (همگی از نوع هسته‌های Kryo 260) بوده و پردازنده گرافیکی آن Adreno 610 است. 4 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی برای این گوشی در نظر گرفته شده که با قرار دادن میکرو اس‌دی می‌توان آن را تا 1 ترابایت دیگر ارتقا داد.

احتمالا بارزترین تفاوت بین Xperia 10 II و مدل قبلی آن (به‌جز نمایشگر اولِد Bravia Triluminos)، در مجموعه دوربین آن است. بر خلاف دوربین دوگانه Xperia 10، در اسمارت‌فون جدید Xperia 10 II شاهد یک مجموعه دوربین سه‌گانه در پشت هستیم. لازم به ذکر است، این نخستین باری‌ست که سونی در ساخت یک گوشی هوشمند میان‌رده، از دوربین سه‌گانه استفاده می‌کند. دوربین اصلی این مجموعه 12 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/2.0 است. این دوربین با میدان دید 77 درجه، یک دوربین واید محسوب شده و طبق ادعای شرکت سازنده، با داشتن فاصله کانونی 26 میلی‌متری، برای عکاسی در بیشتر موقعیت‌ها و شرایط کم‌نور مناسب است.

علاوه‌بر دوربین اصلی، دو دوربین 8 مگاپیکسلی دیگر نیز در پشت دستگاه به چشم می‌خورند. یکی از آنها دارای لنز التراواید (با میدان دید 120 درجه) است که گشودگی آن f/2.2 بوده و فاصله کانونی آن 16 میلی‌متر عنوان شده است. دوربین دیگر نیز مجهز به لنز تله‌فوتو (با گشودگی f/2.4) بوده، میدان دید آن 45 درجه است و با فاصله کانونی 52 میلی‌متری برای زوم کردن روی سوژه مناسب است (با آن‌که در اکسپریا 10 سال گذشته نیز این دوربین تله‌فتو به همین صورت حضور داشت اما در کل وجود لنز تله‌فوتو در یک گوشی میان‌رده، پدیده‌ای نسبتا نادر است). دوربین جلو نیز 8 مگاپیکسلی بوده و گشودگی آن f/2.0 و میدان دید آن 84 درجه اعلام شده است.

تخصص شرکت سونی در زمینه عکاسی در کنار فناوری هوش مصنوعی به کار رفته در Xperia 10 II، امکان تشخیص سناریوهای مختلف عکاسی را برای این گوشی فراهم می‌کند. در نتیجه، به گفته سونی حالت‌های مختلف عکاسی – مثل حالت شب، عکس‌برداری حرفه‌ای از غذا و طبیعی نشان دادن رنگ پوست – در این گوشی قابلیت اجرا شدن دارند. در وب‌سایت سونی، به طور مشخص از سنسور عمق در این مجموعه نام برده نشده، اما با توجه به اشاره این شرکت به توانایی دوربین در ایجاد افکت بوکه، به احتمال زیاد این افکت به شکل نرم‌افزاری روی تصاویر اعمال خواهد شد. از دیگر امکانات این دوربین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: HDR، حالت دستی (manual)، زوم اپتیکال تا 2 برابر، زوم دیجیتال تا 10 برابر، پشتیبانی از عکاسی 21:9 و پشتیبانی از ضبط ویدئوی 4K. ناگفته نماند، قابلیتی موسوم به SteadyShot نیز در گوشی جدید سونی گنجانده شده که طبق ادعای شرکت، حتی در هنگام حرکت نیز می‌تواند ویدئوی بدون لرزش و قابل‌قبولی را ضبط کند.

ظرفیت باتری Xperia 10 II برابر با 3,600 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده است. ظاهرا همراه این گوشی شارژر سریع ارائه نمی‌شود، اما به گفته سونی، Xperia 10 II با شارژر اختیاری UCH32C سازگاری داشته و می‌توان در صورت لزوم آن را به سرعت شارژ کرد. قابلیتی به نام Xperia Adaptive Charging (شارژ تطبیقی اکسپریا) در این گوشی پیش‌بینی شده که طبق ادعای سونی با مانیتور کردن گوشی در حین شارژ، از بیش از حد کار کشیدن از باتری ممانعت می‌نماید. همچنین، قابلیت Battery Care، از شارژ بیش از اندازه باتری جلوگیری می‌کند.

طی سال‌های گذشته، سونی به دفعات حسگرهای اثر انگشت را روی لبه گوشی تعبیه کرده و جای تعجب ندارد که ببینیم در Xperia 10 II نیز این امر صادق است. از نظر صوتی نیز، این گوشی از تکنولوژی High-Resolution Audio Wireless برخوردار است که البته برای بهره‌مندی از آن کاربر بایستی از هدست سازگار با این تکنولوژی استفاده کند.

گوشی Xperia 10 II در دو مدل تک سیم‌کارته و دو سیم‌کارته به تولید می‌رسد که البته ورژن دو سیم‌کارته در همه بازارها موجود نخواهد بود. بر خلاف Xperia 1 II که به 5G مجهز شده، Xperia 10 II همچنان یک گوشی 4G بوده و از ارتباطات نسل پنجم بی‌بهره است. وای-فای، بلوتوث نسخه 5، ان‌اف‌سی و Google Cast از جمله امکانات ارتباطی این دستگاه هستند. سامانه‌های ناوبری GPS و GLONASS در این گوشی پشتیبانی شده و علاوه بر USB Type-C، جک هدفون نیز تدارک دیده شده است. ناگفته نماند، سیستم‌عامل این گوشی اندروید 10 است.

اسمارت‌فون Sony Xperia 10 II در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و نوعی سبز ملایم موسوم به "نعنایی" طراحی شده است. این گوشی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی در بازارهای منتخب عرضه خواهد شد. قیمت این محصول در اروپا 369 یورو خواهد بود که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا معادل 401 دلار است. این قیمت، Xperia 10 II را هم‌ردیف Pixel 3a قرار داده و احتمال می‌رود Pixel 4a نیز کم و بیش چنین قیمتی داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که برخی امکانات Xperia 10 II (مثل مقاومت در برابر آب و دوربین سه‌گانه) در Pixel 3a غایبند.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا