آشنایی با سیستم‌عامل Wear OS 4 – افزایش عمر باتری، امکان تهیه فایل پشتیبان و بهبود اپلیکیشن Home

نمایش خبر

تاریخ : 1402/2/24        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، پوشیدنی Wearable ، ور او اس Wear OS ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : گوگل در جریان برگزاری کنفرانس Google I/O 2023 در کنار معرفی محصولاتی مانند Pixel Tablet با پایه اسپیکر شارژینگ، Google Pixel 7a با نمایشگر 90 هرتزی و دوربین 64 مگاپیکسلی OIS و گوشی تاشوی Pixel Fold با تراشه Tensor G2، از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل خود برای ساعت‌های هوشمند رونمایی کرده است. این سیستم‌عامل با نام Wear OS 4 بهبودهای قابل توجهی در دوام باتری را در مقایسه با نسل قبلی ارائه داده است. همچنین قابلیت تهیه فایل پشتیبان از داده‌ها در پلتفرم تازه گوگل سبب افزایش امنیت کاربری می‌شود. انتظار می‌رود این سیستم‌عامل ابتدا در ساعت‌های سری Galaxy Watch6 و Pixel Watch 2 و سپس در دیگر اسمارت‌واچ‌ها به کار گرفته شود.

گوگل سیستم‌عامل Wear OS 3 را حدود دو سال پیش معرفی کرده و در حالی که هنوز تعداد قابل توجهی از ساعت‌های هوشمند موجود در بازار به این پلتفرم مجهز نشده‌اند، نسخه جدید آن برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌شود.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های سیستم‌عامل تازه گوگل را باید در امکان تهیه فایل پشتیبان یا bakcup از داده‌های ذخیره‌شده در ساعت هوشمند و بازیابی آن‌ها در کنار انتقال اطلاعات میان چند اسمارت‌واچ جست‌وجو کرد. در این سیستم‌عامل از سرویس‌های ابری گوگل برای ذخیره فایل پشتیبان استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد شرکت آمریکایی قابلیت تهیه فایل پشتیبان را با نگاهی به سیستم‌عامل watchOS اپل طراحی کرده است.

نقطه قوت دیگر Wear OS 4 آن است که به لطف بهبود اپلیکیشن Google Home در این سیستم‌عامل و یکپارچگی آن با دیگر برنامه‌ها، کاربران گزینه‌های کنترلی بیشتری برای تعامل با دستگاه‌های هوشمند متصل در اختیار خواهند داشت که از میان آن‌ها می‌توان به تنظیم نور منزل و باز کردن در خانه از راه دور در کنار پیش‌نمایش اعلان‌های دوربین در قالب تصاویر متحرک اشاره کرد. همچنین ظاهرا امکان دسترسی به گزینه‌های محبوب یا favorites در اپ موبایل به طور مستقیم از طریق ساعت هوشمند فراهم شده است.

گوگل از کاربردهای بیشتر اپلیکیشن‌های Gmail وGoogle Calendar در سیستم‌عامل جدید خود خبر داده است. به این ترتیب کاربران حالا می‌توانند از طریق ساعت هوشمند خود ای‌میل بفرستند یا به ای‌میل‌های دریافتی پاسخ دهند. همچنین دارندگان اسمارت‌واچ مجهز به Wear OS 4 قادر خواهند بود به کمک اپ Calendar نه تنها برنامه‌های خود را تنظیم و مشاهده کنند، بلکه به رویدادها پاسخ دهند و taskهای خود را به‌روزرسانی کنند.

از سوی دیگر به گفته گوگل، طی هفته‌های آینده نخستین اپلیکیشن واتساپ برای ساعت‌های هوشمند ارائه خواهد شد که در آن از رمزگذاری سرتاسری یا End-to-End و قابلیت برقراری تماس و ارسال پیام صوتی (به طور مستقیم از اسمارت‌واچ مجهز به Wear OS و بدون نیاز به گوشی) پشتیبانی خواهد شد. همچنین سه tile (صفحاتی که اطلاعاتی از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را در یک نگاه به کاربر ارائه می‌کنند) یا میان‌بر جدید اسپاتیفای نیز به زودی به Wear OS 4 اضافه می‌شود که امکان دسترسی آسان‌تر به پادکست‌ها و آهنگ‌های محبوب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به علاوه، کاربر با استفاده از این سیستم‌عامل می‌تواند یک tile جدید برای اپلیکیشن Peloton اضافه و تمرینات ورزشی خود را برای رسیدن به هدف مورد نظر در تناسب اندام دنبال کند.

گوگل همراه با معرفی نسخه جدید سیستم‌عامل خود برای اسمارت‌واچ‌ها از Watch Face Format نیز رونمایی کرده که با همکاری سامسونگ طراحی شده است. مطابق اعلام این شرکت، توسعه‌دهندگان و طراحان با استفاده از این فرمت XML تازه و حذف کدهای لازم‌الاجرا می‌توانند واچ ‌فیس‌هایی با کیفیت بالا و مصرف انرژی پایین در Wear OS 4 ایجاد کنند.

به علاوه، امکان تبدیل متن به گفتار نیز در Wear OS 4 ارتقاء یافته و گوگل جزئیات بیشتری از آن منتشر نکرده است.

گوگل هنوز فهرست دستگاه‌هایی که می‌توانند سیستم‌عامل جدید را دریافت کنند، منتشر نکرده است. این در حالی است که هنگام ارائه Wear OS 3 به عنوان محصول مشترک گوگل و سامسونگ، تنها ساعت‌های هوشمند شرکت کره‌ای و محصولات مجهز به تراشه Snapdragon Wear 4100 می‌توانستند به‌روزرسانی جدید سیستم‌عامل را دریافت کنند. همچنین تاکنون در خصوص الزامات سخت‌افزاری Wear OS 4 مستنداتی منتشر نشده است. با این حال انتظار می‌رود سیستم‌عامل جدید با تازه‌ترین تراشه‌های مورد استفاده در ساعت‌های هوشمند سازگار باشد.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا