معرفی مودم 5G جدید سامسونگ Exynos 5300 با لیتوگرافی 4 نانومتری و سرعت دانلود 10Gbps

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1402/1/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : مودم modem ، نسل پنجم 5G ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : زیر مجموعه محصولات نیمه‌رسانای سامسونگ که معمولا از جمله مهم‌ترین و سودده‌ترین زیر مجموعه‌های این شرکت به‌حساب می‌آید سال گذشته در بخش تولید چیپ‌ست با مشکلاتی در زمینه نرخ بازدهی پایین روبرو شد و با از دست دادن خریداری به بزرگی کوالکام مطابق گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه پایانی سال 2022 با افت 97 درصدی در سوددهی روبرو شد. این زیر مجموعه اما آرام‌آرام در حال بازسازی خود بوده و پس از ارائه پروسسور Exynos 1380 برای Galaxy A54 این بار یک مودم نسل پنجمی جدید را به‌نمایش گذاشته است. Exynos Modem 5300 یک مودم داخلی 5G با سرعت دانلود اسمی 10Gbps است که با فناوری پیشرفته 4 نانومتری سامسونگ ساخته شده است.

Exynos Modem 5300 اولین تجربه سامسونگ در این کلاس نبوده و این شرکت پیش از این در تابستان 2018 یعنی چیزی نزدیک به 5 سال پیش از Exynos Modem 5100 به‌عنوان اولین مودم 5G سامسونگ رونمایی کرده بود. 5100 که با فناوری 10 ناتومتری سامسونگ ساخته شده بود در هر دو شبکه امواج زیر 6 گیگاهرتز و موج میلی‌متری فعال بوده و علاوه بر این سایر فناوری‌های قدیمی‌تر در این حوزه از 2G و 3G گرفته تا 4G LTE را نیز پشتیبانی می‌‌کرد. حداکثر سرعت تبادل 5G در این مودم در شبکه sub-6GHz حداکثر به 2Gbps و در شبکه mmWave به 6Gbps می‌رسید که در زمان خود سرعت بالایی به‌حساب می‌آید. سامسونگ چندی بعد از دومین تجربه خود در این زمینه یعنی Exynos Modem 5123 پرده برداشت که همچنان از هر دو شبکه sub-6GHz و mmWave پشتیبانی کرده و از تجمیع اپراتوری هشت‌گانه برخوردار بود. این مودم با فناوری 7 نانومتری EUV تولید شد.

Exynos Modem 5300 اما ابزار پیشرفته‌تری نسبت به نسل‌های قبلی آن به حساب می‌آید و با برخورداری از لیتوگرافی 4 نانومتری روی کاغذ به حداکثر سرعت دانلود و آپلود به‌ترتیب 10 و 3.87 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. برای مقایسه بد نیست بدانیم که پیشرفته‌ترین مودم ارتباطی کوالکام یعنی Snapdragon X75 نیز با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده و حداکثر سرعت اسمی دانلود و آپلود آن 10 و 3.5 گیگابیت بر ثانیه است. دیگر رقیب سامسونگ در این حوزه یعنی شرکت مدیاتک نیز چندی پیش از MediaTek T800 با لیتوگرافی 4 نانومتری رونمایی کرد که حداکثر اسمی دانلود و آپلود آن 7.9 و 4.2 گیگابیت بر ثانیه اعلام شده است.

Exynos Modem 5300 طبیعتا از هر دو شبکه 5G مستقل (SA) و غیر مستقل (NSA) پشتیبانی کرده و از استانداردهای قبلی شبکه از 4G LTE گرفته تا 3G و 2G پشتیبانی می‌کند. حداکثر سرعت تبادل اطلاعات در شبکه LTE در این مودم به 3 گیگابیت بر ثانیه در دانلود و 422 مگابیت بر ثانیه در آپلود می‌رسد.

لیتوگرافی 4 نانومتری این مودم نکته مثبت دیگری در رابطه با آن است و دوام باتری بالاتری را در زمان اتصال به شبکه‌های 5G به‌همراه خواهد داشت. در روند طراحی این مودم اتصال آسان به چیپ‌ست‌های مختلف در نظر گرفته شده و از این رو امکان مشاهده آن نه‌تنها در پروسسورهای سامسونگی بلکه در محصولات دیگر برندها نیز وجود دارد. هنوز اطلاعات رسمی در مورد اولین چیپ‌ست مجهز به این مودم منتشر نشده اما برخی منابع خبری پردازنده بعدی شرکت گوگل یعنی Tensor 3 را اصلی‌ترین نامزد احراز این عنوان ذکر کرده‌اند. Google Tensor 3 به احتمال قریب به یقین پردازنده حاضر در خانواده پیکسل 8 گوگل خواهد بود.

منبع : Samsung