MWC 2023 - رونمایی از Light Antenna One جهت گسترش ارتباطات لای-فای

نمایش خبر

تاریخ : 1401/12/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کنگره جهانی موبایل Mobile World Congress (MWC)
واحد خبر mobile.ir : لای-فای نام تکنولوژی جدیدی‌ست که بر خلاف وای-فای، برای انتقال داده‌ها از طیف نور مرئی استفاده می‌کند، نه امواج رادیویی. این ایده نخستین بار توسط یکی از اساتید دانشگاه ادینبرو به نام پروفسور هارالد هس (Harald Hass) مطرح شد و پس از آن شرکت‌های مختلفی اقدام به توسعه این فناوری کردند. به‌تازگی کمپانی pureLiFi – از پیشگامان توسعه فناوری لای-فای – در جریان رویداد کنگره جهانی موبایل از یک ماژول آنتن نوری جدید با نام Light Antenna One پرده برداشت. این قطعه – که در نوع خود اولین در صنعت به شمار می‌رود – کوچک‌تر از سکه ده سنتی بوده و می‌تواند موجب فعال‌سازی تکنولوژی لای-فای در گوشی‌های هوشمند و سایر دیوایس‌ها شود.

آلیستر بانهام (Alistair Banham)، مدیرعامل pureLiFi، در رابطه با تولید این ماژول می‌گوید: «تیم ما، متشکل از مهندسین لای-فای پیشگام در عرصه جهانی و کارکشته‌های حوزه نیمه‌رسانا، آنتن نوری تولید کرده‌اند که اتصال [به شبکه] را برای همگان بهتر خواهد کرد. این نه تنها یک شاهکار مهندسی، بلکه گامی بلند در بلوغ تجاری محسوب می‌شود. هم‌اکنون اتصال لای-فای می‌تواند در مقیاس بزرگ در دسترس آن دسته از تولیدکنندگان دیوایس‌ها قرار بگیرد که می‌خواهند با این اتصال پیشرفته متمایز باشند، محصولات جدیدی توسعه دهند و مروج بازارهایی جدید باشند.»

همان طور که اشاره شد، لای-فای یک تکنولوژی بی‌سیم است که برای انتقال داده‌ها، به جای فرکانس‌های رادیویی از نور استفاده می‌کند. به همین ترتیب، آنتن نوری آنتنی اپتوالکتریکی (optoelectrical) است که درست مثل آنتن‌های متعارف RF (فرکانس رادیویی) با دیوایس‌های موبایل یکپارچه شده و امکان بهره‌مندی آنها از لای-فای را فراهم می‌کند. لای-فای با تحت کنترل درآوردن طیف نور، می‌تواند ارتباطات بی‌سیم را سریع‌تر و مطمئن‌تر کند؛ گفتنی‌ست، امنیت لای-فای به مراتب بالاتر از شبکه‌های وای-فای و 5G خواهد بود.

آنتن Light Antenna One برای عملکرد، اندازه، هزینه و پیش‌نیازهای تولید در بازار بهینه‌سازی شده و همین امر موجب می‌شود تا سازندگان اسمارت‌فون و دیوایس‌های متصل، لای-فای را در مقیاس بزرگ با محصولات خود یکپارچه‌سازی کنند. سازگاری با استاندارد IEEE 802.11bb به این معناست که لای-فای به‌راحتی با تجهیزات شبکه وای-فای 802.11 و همچنین با چیپ‌ست‌های وای-فای 802.11 – که هر ساله در ساخت میلیاردها دیوایس الکترونیکی به کار گرفته می‌شود – یکپارچه خواهد شد.

علاوه بر Light Antenna One، کمپانی pureLiFi از چند وسیله مفهومی جدید نیز رونمایی کرد که نشان می‌دهند لای-فای چگونه می‌تواند کیفیت اتصال به اینترنت در منزل و محل کار را بهبود ببخشد. از جمله این دیوایس‌های مفهومی می‌توان به LiFi Cube اشاره کرد که یک درگاه اتصال لای-فای بوده و امکان یک اتصال سریع و امن بر بستر لای-فای را فراهم می‌کند. HALO نام یک وسیله جانبی دیگر است که برای اتصال هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به لای-فای طراحی شده است.

مورد دیگری که pureLiFi در کنگره جهانی موبایل آن را به نمایش گذاشت، LINXC 5G LiFi Bridge است. هدف از ساخت این وسیله، بسط دادن 5G (به ویژه طیف موج میلی‌متری) از طریق پنجره‌هاست؛ زیرا در حال حاضر اپراتورها برای گسترش 5G به درون ساختمان‌ها با چالش مواجهند. برای حل این مشکل، کمپانی pureLiFi با شرکت کانادایی Solace Power وارد همکاری شده تا جهت کاهش هزینه‌ها و پیچیدگی‌های دسترسی منازل و اداره‌ها به 5G، راه‌کاری پیدا کنند.

طبق برآورد مؤسسه McKinsey Global Institute، حتی با وجود پیشرفت‌هایی که در عرصه فرکانس رادیویی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن (مثل 5G و وای-فای 6) صورت می‌گیرد، تا سال 2030 تنها حدود 70 درصد از تقاضای جهانی برای ارتباطات دیجیتال از این نوع ارتباط رضایت خواهند داشت.

به گفته آلیستر بانهام، لای-فای این پتانسیل را دارد که ضمن برطرف کردن کاستی‌های ارتباطی کنونی، شبکه‌های بی‌سیم را گسترش داده، ارتقا ببخشد و ایمن کند. وی مدعی شده که محصولات عرضه شده از سوی pureLiFi در کنگره جهانی موبایل، به خوبی نشان‌دهنده آن هستند که کاربردهای لای-فای گسترده و تکنولوژی این شرکت متنوع بوده و pureLiFi به دنبال آن است که مقوله اتصال را بهبود ببخشد.

تکنولوژی‌های بی‌سیم متعارف – مثل 5G و وای-فای – رفته رفته دچار تراکم و تداخل شده و به مرور زمان موجب فرسایشی شدن تجربه کاربری می‌شوند. از آن گذشته، این تکنولوژی‌ها نسبت به طیف گسترده‌ای از تهدیدهای امنیتی، آسیب‌پذیرند. در مقابل، لای-فای ضمن ارائه امنیتی بالا در حد تأسیسات نظامی، ارتباطاتی سریع، مطمئن و بدون تداخل را امکان‌پذیر کرده و فضا را برای عملکرد بهتر وای-فای و 5G آزاد می‌کند.

در پایان لازم به ذکر است، پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه لای-فای، حاصل پیاده‌سازی آن در صنایع دفاعی و سازمان‌های دولتی است؛ درست مثل بسیاری از تکنولوژی‌هایی که در گذشته منحصر به بخش دفاعی بود، اما هم‌اکنون در اختیار عموم مردم گذاشته شده است.

منبع : pureLiFi


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا