ویژگی‌های جدید One UI 5.1؛ تازه‌ترین ورژن رابط کاربری اختصاصی گوشی‌های Galaxy

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : رابط کاربری User Interface ، اندروید Android ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در جریان رویداد Samsung Unpacked – که یکم فوریه 2023 (12 بهمن 1401) در سانفرانسیسکوی آمریکا برگزار شد – از جدیدترین پرچمدارهای سری S یعنی Galaxy S23+ ،S23 و S23 Ultra رونمایی کرد. این سه پرچمدار علاوه بر داشتن سخت‌افزار قدرتمند، از مجموعه نرم‌افزاری پیشرفته‌ای نیز بهره می‌برند. در حقیقت، سامسونگ در این سه گوشی از جدیدترین نسخه رابط کاربری اختصاصی خود استفاده کرده است. این پوسته جدید One UI 5.1 (مبتنی بر اندروید 13) بوده و در مقایسه با One UI 5 – که سال 2022 به پرچمدارهای سامسونگ راه یافته بود – از چندین جهت بهبود یافته است. در ادامه مهم‌ترین تغییرات One UI 5.1 را با هم مرور می‌کنیم.

گالری هوشمندتر

در اپلیکیشن گالری، مشاهده داده‌های EXIF یک عکس یا ویدئو آسان‌تر از قبل شده و تنها یک سوایپ به سمت بالا (روی عکس یا ویدئو) تمام جزییات مربوط به آن را به نمایش می‌گذارد. این در حالی‌ست که در گذشته، برای مشاهده داده‌های EXIF، کاربر مجبور بود روی نام فایلی که پس از سوایپ ظاهر می‌شد، ضربه بزند.

قابلیت کاربردی دیگر در اپلیکیشن گالری، امکان جست‌وجوی چندین چیز یا شخص در آنِ واحد است. همچنین، در One UI 5.1، اپلیکیشن گالری توانایی تشخیص چهره افراد در عکس‌ها را داشته و به طور خودکار شما را بر آن می‌دارد که آنها را به یک آلبوم مشترک اضافه کنید. نکته دیگر آنکه به موجب اضافه شدن قابلیتی تحت عنوان AI Photo Remaster، کاربر می‌تواند میزان روشنایی و شارپنس عکس‌ها را تنظیم کند.

در One UI 5.1 سامسونگ با الگوبرداری از iOS 16، تشخیص اشیا و قابلیت جداسازی را نیز به اپلیکیشن گالری اضافه کرده است. به این ترتیب که ابتدا روی یک شیء یا شخص در یک عکس فشار طولانی اعمال می‌کنید. اگر آن شیء یا شخص توسط اپلیکیشن تشخیص داده بشود، می‌توانید آن را کپی کنید، به اشتراک بگذارید و یا به عنوان یک عکس جداگانه ذخیره کنید.

Multi Control

در پاسخ به قابلیت Universal Control که اپل آن را برای ارتباط بین دیوایس‌های خود طراحی کرده، سامسونگ نیز کارکرد مشابهی را تحت عنوان Multi Control در One UI 5.1 پیش‌بینی کرده است. به این ترتیب، به عنوان مثال چنان‌چه صاحب تبلتی از خانواده Galaxy Book هستید، می‌توانید از موس و کی‌بورد متصل به این تبلت، برای کنترل گوشی هوشمند Galaxy خود نیز استفاده کرده و به‌راحتی عمل درگ-اند-دراپ فایل‌ها را بین این دو دیوایس انجام دهید. جالب است بدانید برای استفاده از این قابلیت، نیازی به اتصال این دو دیوایس به هم دیگر ندارید. البته باید پیش‌نیازهایی را فراهم کنید از جمله اینکه هر دو دیوایس باید به یک شبکه وای-فای متصل شده باشند، بلوتوث و Multi Control در هر دوی آنها فعال شده باشد و هر دو در یک اکانت سامسونگ وارد شده باشند.

ویجت‌های جدید

در One UI 5.1 شاهد معرفی ویجت‌های جدید 1×4 و 2×4 برای باتری هستیم که می‌توانند باقی‌مانده ذخیره باتری‌های گوشی، قلم استایلوس S Pen و سایر لوازم جانبی متصل به گوشی (مثل هدست Galaxy Buds 2 Pro یا ساعت هوشمند Galaxy Watch5) را نمایش دهند. ویجت آب‌وهوا نیز با اضافه کردن انیمیشن‌های جدید، به‌روزرسانی شده است. ناگفته نماند، ویجت Smart Suggestions (پیشنهادهای هوشمند) هم با Spotify یکپارچه‌ شده است.

یکپارچگی با اپلیکیشن Expert RAW

Expert RAW یک اپلیکیشن حرفه‌ای برای عکاسی پیشرفته است که باید از Galaxy Store به صورت جداگانه دانلود و روی گوشی نصب شود. اما این رویه در One UI 5.1 تغییر کرده است، چرا که در این پوسته جدید، اپلیکیشن Expert RAW با اپلیکیشن دوربین یکپارچه شده است. چنان‌چه اپلیکیشن دوربین در سری گوشی‌های Galaxy S23 را باز کنید، در زبانه More، حالت Expert RAW را خواهید یافت. البته ناگفته نماند، این یکپارچه‌سازی در واقع یک میان‌بر محسوب می‌شود، چرا که وقتی برای اولین بار روی حالت Expert RAW در اپلیکیشن دوربین ضربه می‌زنید، دانلود اپلیکیشن Expert RAW در پس‌زمینه شروع می‌شود.

بهبود Bixby Modes

سامسونگ تصمیم گرفت در ورژن پیشین رابط کاربری خود – یعنی One UI 5 که سال گذشته عرضه شد – Bixby Modes را به Modes and Routines تغییر نام دهد. حال در One UI 5.1 قابلیت‌های جدیدی به Modes and Routines اضافه شده است. به عنوان مثال، در ورژن جدید می‌توانید وال‌پیپرهای مختلفی را برای حالت‌های مختلف انتخاب کنید. به این ترتیب، وال‌پیپر حالت کار (Work) می‌تواند با وال‌پیپر حالت خواب (Sleep) متفاوت باشد. همچنین، در ورژن جدید One UI 5.1، اکشن‌های جدیدی در Modes and Routines پیش‌بینی می‌شوند از جمله کنترل Quick Share، تغییر صدای زنگ و تنظیم میزان حساسیت لمس.

تغییر پوشه اسکرین‌شات‌ها

در One UI 5 اسکرین‌شات‌ها به طور پیش‌فرض در پوشه DCIM/Screenshots ذخیره می‌شدند. با توجه به اینکه اپلیکیشن Google Photos به طور خودکار از تمام محتوای DCIM بک‌آپ می‌گیرد، خواه‌ناخواه پروسه بک‌آپ همه اسکرین‌شات‌های کاربر را نیز شامل می‌شد. اما در One UI 5.1 کاربر می‌تواند محل ذخیره‌سازی اسکرین‌شات‌ها را به هر پوشه دلخواهی غیر از DCIM تغییر دهد. به این ترتیب، از بک‌آپ اسکرین‌شات‌های کاربر در سرورهای گوگل جلوگیری خواهد شد.

بهبود Setup Wizard

Setup Wizard جدید در One UI 5.1 با استفاده از قابلیتی موسوم به Fast Pair به طور خودکار اقدام به وارد کردن شبکه وای-فای شما (به همراه اکانت‌های متعددتان) در گوشی هوشمند شما خواهد کرد. برای این کار، کافی‌ست با اسکن کد QR، پروسه انتقال را آغاز کنید. به این ترتیب، دیگر نیازی به اتصال دو دیوایس به یکدیگر از طریق کابل USB نخواهد بود.

بهبود DeX

با بهبود قابلیت Dex در One UI 5.1 شاهد ارتقاء تجربه مالتی‌تسکینگ خواهیم بود. به عنوان مثال، در حالی که دو اپلیکیشن را در حالت split screen باز کرده‌اید، می‌توانید اندازه پنجره هر دو اپلیکیشن را با استفاده از نوار جداکننده آنها یا split bar (واقع در مرکز نمایشگر) تغییر دهید. امکان جالب دیگر آن است که می‌توانید با کشیدن پنجره اپلیکیشن به سمت گوشه صفحه نمایش، اندازه آن را به گونه‌ای تغییر دهید که تنها یک چهارم از کل فضای نمایشگر را اشغال کند.

چه دیوایس‌هایی می‌توانند از One UI 5.1 بهره مند شوند؟

همان طور که گفته شد، پرچمدارهای جدید گلکسی S23، گلکسی S23 پلاس و S23 Ultra با رابط کاربری جدید One UI 5.1 وارد بازار خواهند شد. اما علاوه بر این سه گوشی، کاربران دیوایس‌های زیر نیز در حال حاضر می‌توانند پوسته گوشی‌های خود را به One UI 5.1 آپدیت کنند: سری گلکسی S20 FE، گلکسی S20، سری گلکسی S21 FE، گلکسی S21، سری گلکسی S22، گلکسی Z Fold4، گلکسی Z Flip4، گلکسی Z Fold3 و گلکسی Z Flip3. با توجه به اینکه آپدیت این دیوایس‌ها به One UI 5.1 پیش از پایان دوره پیش‌سفارش برای سری Galaxy S23 ارائه شده، می‌توان گفت این یکی از سریع‌ترین آپدیت‌های سفت‌افزاری (firmware) در تاریخ سامسونگ به شمار می‌رود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا