چالش‌های تازه اپل برای انتقال خط تولید محصولات خود به هند

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/28        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هند India ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در طول سالیان اخیر همواره کوشیده است از وابستگی خطوط تولید خود به چین بکاهد؛ امری که به تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، شرایط ناپایدار بین‌المللی و سیاست‌ داخلی چین در برخورد با کرونا مرتبط است. حدود دو ماه پیش وال استریت ژورنال از برنامه‌های غول کوپرتینوئی برای انتقال کارخانه تولید محصولات خود از چین به هند و ویتنام خبر داده بود. چندی بعد هم خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر تجارت هند اعلام کرده بود که اپل به دنبال افزایش 25 درصد تولید محصولات خود در کشور هند است. با این حال بر اساس گزارش تازه فایننشال تایمز، مسیر کاهش وابستگی اپل به چین با چالشی مهم در زمینه کیفیت قطعات و محصولات در مراکز جایگزین مواجه شده است.

بر اساس این گزارش که در روز سه‌شنبه 14 فوریه سال جاری میلادی (25 بهمن 1401) منتشر شده، در فرآیند تولید یکی از تامین‌کنندگان هندی که قاب‌های آیفون را تولید می‌کند، نرخ رد 50 درصدی به ثبت رسیده است که در مقایسه با هدف تعیین‌شده اپل برای پذیرش صد درصدی فاصله زیادی دارد. این کارخانه واقع در شهر صنعتی هسور (Hosur) تحت نظر گروه تولیدی تاتا (Tata) اداره می‌شود و ظاهرا تنها نیمی از قطعات تولیدشده آن از کیفیت قابل قبول برای تحویل به فاکس‌کان، شریک مونتاژ اپل در تولید آیفون، برخوردار بوده است.

به گزارش فایننشال تایمز، ظاهرا تامین‌کنندگان هندی نگرش کیفی همتایان چینی خود را ندارند. به علاوه، یکی از مهندسان سابق اپل نیز اظهار داشته که زنجیره تامین کشور هند در تامین فوری نیازها ناتوان است و همین مسأله گاهی به طولانی‌تر شدن زمان تحویل محصولات منجر می‌شود.

در واقع با آن که انتظار می‌رفت شرکت‌های هندی به سرعت خود را با استانداردهای مورد نیاز اپل تطبیق دهند و ایرادات را برطرف سازند، به نظر می‌رسد فرایند سازگاری بسیار زمان‌بر خواهد بود. مطابق برآورد یکی از کارآفرینان هندی/آمریکایی در حوزه فناوری به نام ویوک وادوا (Vivek Wadhwa) ارتقای توانایی تامین‌کنندگان هندی برای تولید حجم مورد نیاز اپل و رقابت با شرکت‌های چینی ممکن است تا سه سال به طول بینجامد.

از سوی دیگر اپل احتمالا در برابر رویه‌های بوروکراتیک دولت هند نیز با دشواری‌هایی مواجه خواهد بود و مهندسان هندی باید هنر عبور از موانع و به سرانجام رساندن کارها را بهتر بیاموزند. با وجود این، چشم انداز انتقال بخش قابل توجهی از تولید آیفون به هند در میان‌مدت همچنان مطلوب به نظر می‌رسد و برآوردهای اخیر نشان می‌دهد که تا سال 2025 حدود 25 درصد و تا سال 2028 حدود 50 درصد از فرآیند تولید محصولات اپل در هند انجام خواهد شد. با توجه به عرضه رسمی آیفون 15 در اواخر سال جاری میلادی، غول آمریکایی باید طی چند ماه آینده نرخ تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و این خود اهمیت سازگاری سریع‌تر چرخه تولید هند را بیشتر می‌کند.

البته نمی‌توان انتظار داشت که مدیران اپل بتوانند فرآیند ایجاد کارخانه‌ها و خطوط تولید استاندارد خود را در چین، که دهه‌ها به طول انجامیده است، در مدت زمان کوتاهی در دیگر کشورها پیاده‌سازی کنند. در نتیجه، بروز چنین مشکلاتی در مواجهه با تامین‌کنندگان جدید قابل انتظار خواهد بود. اگر چه اپل و گروه تاتا هنوز در خصوص این مسأله اظهار نظری نکرده‌اند، اما ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که گزارش اخیر بیشتر به گستره چالش پیشِ روی ابرشرکت آمریکایی و دشواری‌های مسیر قطع وابستگی به چین پرداخته و بر اقدامات ضروری برای تحقق این هدف تاکید کرده است.

منبع : Financial Times


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا