آشنایی با نخستین نسخه پیش‌نمایش دِوِلوپری اندروید 14 – شخصی‌سازی‌های جدید در کنار افزایش عمر باتری

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : شاید کمتر سیستم‌عاملی در دنیا از لحاظ تأثیرگذاری به اندروید برسد. در حال حاضر، اندروید در بیش از 2.5 میلیارد گوشی هوشمند در سراسر جهان فعال بوده و هر سال نسبت به ورژن سال قبل ارتقا پیدا می‌کند. کمپانی گوگل روز چهارشنبه 8 فوریه 2023 (19 بهمن 1401) از نخستین نسخه پیش‌نمایش اندروید 14 (مخصوص توسعه‌دهندگان) رونمایی کرد. همان طور که از اسم آن پیداست، این نسخه برای برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده تا توسط آنها مورد آزمایش قرار بگیرد. هدف از عرضه این نسخه، پی بردن به باگ‌ها و سایر مشکلاتی‌ست که از دید مهندسین گوگل پنهان مانده و لذا برای بهبود اندروید 14، شدیدا به بازخورد توسعه‌دهندگان طی ماه‌های آتی نیاز است.

در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های نخستین ورژن پیش‌نمایش اندروید 14 (مخصوص توسعه‌دهندگان) می‌پردازیم:

فونت‌های بزرگ‌تر با مقیاس غیرخطی

در اندروید 13 و نسخه‌های پیشین،کاربران می‌توانستند اندازه فونت را تا حداکثر 130 درصدِ اندازه پیش‌فرض بزرگ‌تر کنند. اما در نسخه پیش‌نمایش اندروید 14 این مقیاس به 200 درصد افزایش یافته است. اما آنچه در این میان بیشتر جلب توجه می‌کند، وجود مقیاس غیرخطی در این ویژگی است. به عبارت ساده‌تر، فرض کنید قصد افزایش اندازه فونت در صفحه‌ای را دارید که نوشته‌های آن در اندازه‌های مختلف موجود است. در این صورت، میزان افزایش اندازه فونت در نوشته‌هایی که به خودی خود بزرگ بوده‌اند، در مقایسه با نوشته‌های کوچک‌تر، یکسان نخواهد بود.

تنظیمات زبان

در اولین نسخه پیش‌نمایش اندروید 14، توسعه‌دهندگان این امکان را خواهند داشت تا بتوانند مجموعه زبان‌هایی که برای هر اپلیکیشن به نمایش درمی‌آید را شخصی‌سازی کنند.

API صرف فعل گرامری

همان طور که می‌دانید، در برخی زبان‌ها (مثل فرانسوی و آلمانی) صرف فعل برای مذکر و مؤنث متفاوت است. در نسخه جدید اندروید، یک API به این امر اختصاص داده شده تا توسعه‌دهندگان بتوانند به‌راحتی از کاربرانی که به این زبان‌ها صحبت می‌کنند، پشتیبانی کنند.

مسدود کردن نصب اپلیکیشن‌ها

به دلایل امنیتی، کاربران در نسخه پیش‌نمایش اندروید 14 نمی‌توانند به‌راحتی هر اپلیکیشنی را از منابع غیررسمی دریافت و روی گوشی خود نصب کنند. گفتنی‌ست، بدافزارها برای دور زدن حفاظت‌های امنیتی و حریم شخصی، معمولا سطوح قدیمی‌تر APIها را مورد هدف قرار می‌دهند. برای حل این مشکل، اپلیکیشن‌هایی که ورژن SDK (کیت توسعه نرم‌افزاری) آنها پایین‌تر از 23 باشد، قابلیت نصب شدن روی این نسخه از اندروید را نخواهند داشت.

لود شدن کد دینامیکی به روش امن‌تر

لود شدن کد دینامیکی، دریچه‌ای برای خروج بدافزار یا سایر کدهای مخرب محسوب می‌شود، زیرا کدهای اجراپذیری که به شکل دینامیکی دانلود می‌شوند، می‌توانند به طور غیرمنتظره دستکاری شده و منجر به تزریق کد شوند. اما اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برای اندروید 14، ایجاب می‌کنند که فایل‌های لودشده به شکل دینامیکی تحت عنوان «فقط-خواندنی» (read-only) نشان‌گذاری شوند.

به‌روزرسانی پردازش پس‌زمینه‌ای

در اندروید 14 شاهد تغییراتی در نحوه عملکرد JobScheduler و Foreground Services هستیم. به عنوان مثال، Foreground Services فقط برای تسک‌های تعاملی با بالاترین اولویت رزرو می‌شود تا به این ترتیب اندروید بتواند مصرف منابع و عمر باتری را بهبود ببخشد. همچنین، در نسخه جدید اندروید، توسعه‌دهندگان باید نوع foreground service (سرویس پیش‌زمینه‌ای) را اعلام کنند. به عنوان مثال، توسعه‌دهندگان باید قصد عملیات پس‌زمینه‌ای را به وضوح تعریف کرده و مشخص کنند چه موارد استفاده‌ای برای سرویس‌های پس‌زمینه‌ای مناسب هستند.

سازگاری اپلیکیشن‌ها

همزمان با تغییر شکل ظاهری گوشی‌های هوشمند (مثل ظهور گوشی‌های تاشو)، مشکلات جدیدی نیز برای توسعه‌دهندگان پیش می‌آید. به عنوان مثال، یک توسعه‌دهنده چگونه می‌تواند اپلیکیشن را طوری طراحی کند که بدون وقفه در اجرا، بین دو فرم-فاکتور مختلف به‌راحتی جابه‌جا شود؟ یا یک اپلیکیشن چگونه می‌تواند دقیقا پیش‌بینی کند که حفره دوربین جلو در کجا قرار گرفته است؟ گوگل برای حل این مشکلات تمهیداتی اندیشیده تا توسعه‌دهنده بتواند با استعلام از سیستم، به این پارامترهای خاص پی ببرد.

اگر علاقه‌مند به نصب نخستین نسخه پیش‌نمایش اندروید 14 (مخصوص توسعه‌دهندگان) هستید، می‌توانید با مراجعه به پرتال رسمی توسعه‌دهندگان اندروید، ایمیج‌های سیستمی 64 بیتی آن را متناسب با دیوایس خود دانلود کنید. این نسخه پیش‌نمایش با دیوایس‌های زیر سازگار است: پیکسل 7 پرو، پیکسل 7، پیکسل 6a، پیکسل 6 پرو، پیکسل 6، پیکسل 5a نسل پنجمی، پیکسل 5 و پیکسل 4a نسل پنجمی. انتظار می‌رود ورژن پایدار (stable) اندروید 14 در ژوئن و نسخه نهایی آن در آگوست سال جاری میلادی عرضه شود.

در پایان، یادآوری می‌کنیم که اگر می‌توانید با باگ‌ها و مشکلات احتمالی در نسخه پیش‌نمایش اندروید 14 کنار بیایید، حتما آن را امتحان کنید. اما اگر نمی‌خواهید گوشی هوشمندتان را با این قبیل مسائل درگیر کنید، بهتر است از نصب این نسخه صرف‌نظر کرده و منتظر ورژن نهایی بمانید.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا