گزارش Canalys از وضعیت بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم و کل سال 2022

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/10/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys به‌تازگی گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه پایانی و همچنین کل سال 2022 منتشر کرد. طبق این گزارش، با توجه به وضعیت نابه‌سامان در فضای اقتصاد کلان، عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی طی سه‌ماهه چهارم سال 2022 با 17 درصد افت سالانه مواجه شده که به گفته کارشناسان Canalys، بدترین سه‌ماهه پایانی بازار اسمارت‌فون طی ده سال اخیر به شمار می‌رود. مجموع عرضه گوشی‌های هوشمند در کل سال 2022 نیز با افت 11 درصدی نسبت به سال 2021 به کمتر از 1.2 میلیارد دستگاه رسید. برترین فروشنده اسمارت‌فون در سه‌ماهه پایانی سالی که گذشت اپل بوده و این عنوان برای کل سال 2022 به سامسونگ می‌رسد.

همان طور که گفتیم، اپل موفق شد با کسب 25 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم 2022، در رتبه نخست قرار بگیرد. لازم به ذکر است، اپل تا به امروز چنین سهمی از بازار جهانی را در یک فصل تجربه نکرده بود و این رقم در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. نکته جالب‌تر اینکه این رکورد در حالی به نام اپل ثبت می‌شود که این کمپانی آمریکایی با چالش‌هایی مثل کاهش تقاضا و مشکلات تولید در کارخانه ژنگ‌ژو (چین) نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

سامسونگ با در اختیار گرفتن 20 درصد از سهم بازار در سه‌ماهه چهارم، پس از اپل در رتبه دوم قرار گرفت، اما همان طور که در مقدمه گفته شد، در کل سال 2022 سامسونگ با کسب 22 درصد از سهم بازار، عنوان برترین فروشنده سال 2022 را از آن خود کرد. به دلیل مشکلات به وجود آمده در هند برای شیائومی، سهم این کمپانی از بازار جهانی در سه‌ماهه پایانی 2022 به 11 درصد کاهش یافت و شیائومی در رتبه سوم جهانی قرار گرفت. اوپو و ویوو نیز به ترتیب با کسب 10 و 8 درصد از سهم بازار جهانی، در رتبه‌های چهارم و پنجم ایستادند.

سهم بازار برندهای برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم 2022 و 2021

به گفته رونار برهوود (Runar Bjorhovde)، تحلیلگر پژوهشی Canalys، کانال‌های فروش در مواجهه با موجودی جدید محتاط بوده و همین امر عرضه در سه‌ماهه چهارم را کاهش داده است. به پشتوانه مشوق‌های ارائه شده از سوی فروشندگان و کانال‌های فروش، در فصل پایانی سال 2022 شاهد کاهش سطح موجودی کمپانی‌ها بودیم. در حالی که در فصل‌های قبل تقاضا برای گوشی‌های هوشمند‌ در رده‌های پایین و میانی به سرعت پایین می‌آمد، در سه‌ماهه چهارم ضعیف شدن تقاضا گریبان‌گیر اسمارت‌فون‌های رده بالا شد. برهوود می‌افزاید: «عملکرد بازار در سه‌ماهه چهارم 2022 تفاوت آشکاری با سه‌ماهه چهارم 2021 دارد؛ [سه‌ماهه‌ای] که در آن تقاضا افزایش و مشکلات عرضه تسهیل شده بود.»

عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول 2020 تا سه‌ماهه چهارم 2022

لی ژوان چیو (Le Xuan Chiew)، تحلیلگر پژوهشی Canalys، بر این باور است که کمپانی‌ها با اولویت‌بندی کردن سودآوری و تلاش برای حفظ سهم خود از بازار، سال 2023 را با احتیاط بیشتری آغاز می‌کنند. این کمپانی‌ها با کاهش هزینه‌ها، سعی می‌کنند خود را با واقعیت جدید بازار تطبیق دهند. از جمله راه‌هایی که کمپانی‌ها می‌توانند به وسیله آن سهم خود از بازار را حفظ کنند، برقراری مشارکت قوی با کانال‌های فروش است، چرا که شرایط دشوار بازار (چه برای شرکای کانال‌های فروش و چه برای کمپانی‌ها) می‌تواند زمینه‌ساز مذاکرات سازنده‌ای شود.

سهم بازار برندهای برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سال 2022 و 2021

با توجه به احتمال ادامه شرایط دشوار کنونی، کارشناسان Canalys رشد ناچیز و یا نزدیک به صفر را برای بازار اسمارت‌فون در سال 2023 پیش‌بینی می‌کنند. به گفته لی ژوان چیو، درست است که فشارهای ناشی از تورم به تدریج در سال 2023 کمتر می‌شود، اما رکود اقتصادی و اوضاع آشفته بازار کار از جمله عواملی هستند که ظرفیت‌های بازار را محدود می‌کنند. این امر می‌تواند اثری نامطلوب بر بازارهای اشباع مثل اروپای غربی و آمریکای شمالی داشته باشد؛ بازارهایی که مصرف‌کنندگان در آنها عمدتا به خرید گوشی‌های هوشمند میان‌رده و رده بالا علاقه دارند.

سهم بازار عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول 2020 تا سه‌ماهه چهارم 2022

پس از قرنطینه‌های پی‌درپی به علت ویروس کرونا، بازگشایی‌ها در چین آغاز شده و همین امر میزان اطمینان مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها را بهبود می‌بخشد. البته تأثیر محرک‌های دولتی بین 6 تا 9 ماه آینده خود را نشان خواهد داد. لذا انتظار می‌رود تقاضا برای خرید گوشی‌های هوشمند در چین – حداقل در کوتاه‌مدت – همچنان پرچالش باقی بماند. ناگفته نماند، طبق برآوردهای کارشناسان Canalys، می‌توان در برخی مناطق رشد را انتظار داشت، به ویژه آسیای جنوب شرقی که به احتمال زیاد شاهد ریکاوری اقتصادی خواهد بود. همچنین، با برداشته شدن قرنطینه در چین، صنعت گردشگری در این کشور جان دوباره‌ای خواهد گرفت و محرکی برای فعالیت‌های کسب‌وکار خواهد شد.

منبع : Canalys


تبلیغات

تبلیغات

Xiaomi 11 Lite 5G NE