پیش‌بینی IDC از بازار گوشی‌های هوشمند – چالش‌ها حداقل تا نیمه سال 2023 ادامه دارند

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC که چندی قبل، پیش‌بینی خود از وضعیت کلی بازار اسمارت‌فون در سال 2022 را منتشر کرده بود، به‌تازگی این پیش‌بینی را به‌روزرسانی کرده است. گزارش اخیر IDC – که روز جمعه 2 دسامبر 2022 (11 آذر 1401) در وب‌سایت این مؤسسه منتشر شد – حاکی از آن است که ریکاوری وعده داده‌شده در بازار، بیش از آنچه انتظار می‌رفت طول خواهد کشید. طبق این پیش‌بینی جدید، حجم عرضه جهانی اسمارت‌فون در سال 2022 نسبت به سال قبل 9.1 درصد کاهش خواهد داشت (2.6 درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی). به این ترتیب، طبق برآورد IDC، انتظار می‌رود تعداد کل گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در سال 2022 به 1.2 میلیارد دستگاه بالغ شود.

رایان ریث (Ryan Reith)، معاون بخش بررسی فصلی دیوایس‌های مصرفی و موبایل در IDC، در رابطه با پیش‌بینی IDC از بازار می‌گوید: «ما بر این باوریم که بازار جهانی گوشی‌های هوشمند تا نیمه نخست سال 2023 پرچالش باقی خواهد ماند، با امید بر اینکه ریکاوری در اواسط سال آینده بهبود یافته و در نیمه دوم سال، شاهد رشد در بیشتر مناطق باشیم.» البته رایان ریث شرایط کنونی بازار را نگران‌کننده و دشوار توصیف کرده و جنگ در اوکراین و وضعیت قرنطینه در چین را از چالش‌های مهم بازار می‌داند و بر این باور است که قدرت دلار نیز صرفا به کمک بازار آمریکا آمده و خارج از این کشور، کارگشا نبوده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌ها یکی از نگرانی‌های اصلی در بازار گوشی‌های هوشمند و سایر تکنولوژی‌های مصرفی مجاور آن به شمار می‌رود، ابراز امیدواری کرد که بیشتر این تقاضاهای کاهش یافته در آینده به پیش رانده شده و موجب رشد جهانی در اواخر سال 2023 و پس از آن شود. به گفته رایان ریث، در حالی که در بسیاری از بازارهای نوظهور شاهد ادامه چرخه نوسازی دیوایس‌ها هستیم، بازارهای توسعه‌یافته افزایش هزینه‌ها را با اقداماتی از قبیل ارائه مشوق‌های مختلف برای خرید، تعویض دیوایس کارکرده با نو و طرح‌های مالی طولانی‌مدت خنثی کرده‌اند. همین امر، علی‌رغم وجود ناملایمات اقتصادی، موجب رشد در رده بالای بازار شده است.

پیش‌بینی عرضه اسمارت‌فون از سال 2022 تا سال 2026 برحسب سیستم‌عامل

طبق گزارش اخیر، دامنه نفوذ ارتباطات 5G روز به روز گسترده‌تر شده و بیش از نیمی از اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در سال 2022 نسل پنجمی بوده‌اند (احتمالا این میزان تا سال 2026 به 80 درصد افزایش خواهد یافت). به‌علاوه، نبض بازار همچنان در دست گوشی‌های تاشو خواهد بود. در سال 2022 تنها 1 تا 2 درصد از بازار جهانی به این رده از گوشی‌ها اختصاص داشت (چیزی معادل 15 تا 16 میلیون دستگاه). اما انتظار می‌رود همزمان با کاهش هزینه‌ها و استقبال کمپانی‌های بیشتر از این نوع دیوایس‌ها، این عدد نیز افزایش پیدا کند.

به گفته آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، از مدیران پژوهشی IDC، نرخ نوسازی اسمارت‌فون طولانی‌تر شده است (چه در بازارهای نوظهور و چه در بازارهای توسعه‌یافته). از این رو، مصرف‌کنندگان عمدتا برای خرید گوشی هوشمند، به سمت دیوایس‌های پیشرفته – که عمر بیشتری دارند – متمایل شده‌اند و همین امر موجب شده تا علی‌رغم کسادی بازار، ASP یا متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌ها همچنان سیر صعودی داشته باشد.

پیش‌بینی عرضه جهانی اسمارت‌فون بر اساس سیستم‌عامل از سال 2020 تا سال 2026

طبق برآورد IDC، متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند در سال 2022 با رشد 6.4 درصدی نسبت به سال 2021، از 388 دلار به 413 دلار افزایش داشته است. این سومین سال متوالی است که در بازار شاهد افزایش متوسط قیمت فروش هستیم. گفتنی‌ست، آخرین باری که متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون از 400 دلار فراتر رفت به سال 2011 مربوط می‌شود که در آن متوسط قیمت فروش به 425 دلار رسیده و رشد عرضه گوشی‌های هوشمند از 60 درصد فراتر رفته بود. ناگفته نماند، نباید از نقش آیفون در افزایش متوسط قیمت فروش غافل بمانیم. طبق پیش‌بینی IDC، سهم آیفون از بازار جهانی اسمارت‌فون در سال 2022 به 18.7 درصد بالغ می‌شود.

در پایان گفتنی‌ست، IDC برای سال 2023 ریکاوری 2.8 درصدی را پیش‌بینی کرده است. البته شرایط کنونی اقتصاد کلان و تأثیر آن بر تقاضا، موجب شده تا IDC پیش‌بینی خود از حجم عرضه اسمارت‌فون در سال 2023 را تا 70 میلیون دستگاه کاهش دهد.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا