معرفی حسگر دوربین سامسونگ ISOCELL HPX - تولد سومین نسل 200 مگاپیکسلی‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/2
برچسب‌ها : حسگر Sensor ، سنسور دوربین Image Sensor ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ سال گذشته در ماه سپتامبر از ISOCELL HP1 اولین سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی خود با ابعاد 1/1.22 اینچ رونمایی کرد که پیکسل‌های کوچک 0.64 میکرونی آن امکان رسیدن به ابعاد 2.56 میکرونی را در وضوح 12.5 مگاپیکسل ارائه می‌کردند. سامسونگ در ژوئن گذشته نسل دوم این سنسور را با نام ISOCELL HP3 معرفی کرد که هم ابعاد 1/1.4 اینچی آن و هم اندازه پیکسل‌های 0.56 میکرونی آن با کاهش نسبت به گذشته روبرو شد و اندازه سلول‌های نوری آن در وضوح 12.5 مگاپیکسل به 2.24 میکرون می‌رسید. سامسونگ به‌تازگی از سومین حسگر دوربین 200 مگاپیکسلی خود با نام ISOCELL HPX رونمایی کرده که در ابعاد و اندازه پیکسل‌ها به HP3 شباهت دارد.

ذکر این نکته از همین ابتدا ضرورت دارد که احتمالا ISOCELL HPX جایی در ساختار پرچمدار بعدی سامسونگ یعنی Galaxy S23 Ultra ندارد چرا که این سنسور به‌صورت اختصاصی در چین معرفی شده و به‌گفته برخی منابع برای عرضه در بازارهای جهانی در نظر گرفته نشده است. از دیگر دلائل این استنتاج، مشخصات غیر رسمی اعلام شده برای دوربین اصلی Galaxy S23 است که منابع مختلف از 1/1.3 اینچی بودن سنسور این دوربین و اندازه 0.6‌ میکرونی پیکسل‌های آن حکایت دارد که هر دو با مشخصات سنسورهای 200 مگاپیکسلی فعلی سامسونگ تفاوت دارند.

شباهت HPX به HP3 به معنای اندازه 1/1.4 اینچی این سنسور است که در مقایسه با HP1‌ اولیه با اشغال 20 درصد فضای کم‌تر امکان کوچک‌تر و باریک‌تر شدن گوشی‌های مجهز به این حسگر را فراهم می‌کند. ابعاد پیکسل‌های این سنسور نیز مثل قبل 0.56 میکرون بوده که در یک ترکیب 16 به 1 به ابعاد 2.24 میکرون در وضوح 12.5 مگاپیکسلی دست پیدا می‌‌کنند. ابعاد این پیکسل‌ها در یک ترکیب 4 به 1 به 1.12 میکرون در وضوح 50 مگاپیکسل رسیده و طبق معمول امکان برداشت تصویر با وضوح کامل 200 مگاپیکسلی نیز فراهم است. سامسونگ امکان سوییچ شدن خودکار مابین این سه وضوح را بسته به شرایط نوری محیط نیز فراهم آورده به‌طوری‌که در نور کامل امکان برداشت تصویر با وضوح 200 مگاپیکسلی وجود دارد، در نور کم‌تر وضوح به 50 مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند و در محیط‌های تاریک نیز از بهترین شرایط نوری یعنی وضوح 12.5 مگاپیکسل استفاده می‌شود.

حسگر ISOCELL HPX از فناوری پیشرفته‌ای به‌نام Advanced DTI (کوتاه شده Advanced Deep Trench Isolation یا جداسازی عمیق کانال پیشرفته) برخوردار است که با کمک آن نه‌تنها هر پیکسل به‌صورت مستقل و جداگانه از سایرین مجزا می‌شود بلکه میزان حساسیت سلول‌های نوری نیز افزایش پیدا می‌کند که هر دو در ارتقاء نور دریافتی و در نتیجه کیفیت تصویر نهایی نقش موثری ایفا می‌کنند. از دیگر نکات قابل ذکر در مورد این سنسور فرایند فوکوس دقیق و سریع آن است که Super QPD نامیده می‌شود و در آن با استفاده از یک میکرو-لنز روی چهار پیکسل مجاور و تشخیص افقی و عمودی اختلاف فاز به فوکوس سریع و دقیقی دست پیدا می‌کنیم.

ISOCELL HPX در فیلم‌برداری امکان رسیدن به وضوح 8K با 30 فریم در ثانیه را (البته طبیعتا به‌شرط پشتیبانی از این وضوح در پروسسور دستگاه) داشته و از HDR دوگانه در هر دو وضوح 4K و فول اچ‌دی نیز پشتیبانی می‌کند. Staggered HDR یکی دیگر از ویژگی‌های این سنسور است که در طی آن امکان برداشت سایه‌ها و های‌لایت‌های صحنه با سه درجه نورگیری مختلف شامل کم، متوسط و بالا فراهم شده و سپس با ترکیب این تصاویر، عکس‌ها یا ویدئوهای HDR با کیفیتی ثبت می‌شود. این سنسور از عمق رنگ 14 بیتی برخوردار است که نسبت به عمق رنگ 12 بیتی مدل‌های پیشین سامسونگ، 64 بار بزرگ‌تر بوده و روی کاغذ امکان رندر عکس‌ها با بیش از 4 تریلیون رنگ را فراهم می‌کند.

سامسونگ اطلاعاتی در مورد زمان ورود این حسگر به بازار مصرف و اولین دیوایس مجهز به آن منتشر نکرده است.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا