آشنایی با پیش‌نمونه نمایشگر سربند VR – ابتکار جدید کمپانی شارپ در حوزه واقعیت مجازی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/10/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت مجازی Virtual Reality ، پوشیدنی Wearable ، شارپ Sharp
واحد خبر mobile.ir : به احتمال زیاد، با شنیدن نام «شارپ»، کالاهایی مثل تلویزیون و ماشین‌های اداری برای شما تداعی خواهد شد. اما حقیقت آن است که گستره محصولات این برند معتبر ژاپنی بسیار فراتر از این بوده و حتی دیوایس‌هایی مثل تلفن همراه را نیز در بر می‌گیرد. این کمپانی عمدتا سعی کرده تا در عین کیفیت بالا، عنصر خلاقیت را نیز در محصولات خود پیاده‌سازی کند. به عنوان مثال، شاید کمتر کسی بداند که ایده اضافه کردن دوربین به تلفن همراه به‌گفته اکثر منابع برای اولین بار در سال 2000 و با تولید گوشی Sharp J-SH04 توسط کمپانی شارپ عملی شد. به‌تازگی باخبر شدیم شارپ یک بار دیگر خلاقیت خود را با رونمایی از نمونه اولیه یک محصول واقعیت مجازی به رخ کشیده است.

کمپانی شارپ روز پنجشنبه 5 ژانویه 2023 (15 دی 1401) در جریان رویداد CES 2023 از پیش‌نمونه یک نمایشگر روی سر برای واقعیت مجازی (VR) رونمایی کرد. این پیش‌نمونه – که قابلیت اتصال به گوشی هوشمند را نیز دارد – یک دیوایس سبک بوده و با استفاده از تکنولوژی اختصاصی شارپ برای کوچک‌سازی، تصاویر با کیفیت بالایی را ارائه می‌کند. در ادامه جزییات بیشتری از مشخصات و امکانات این دیوایس را مشاهده می‌کنید.

پیش‌نمونه جدید شارپ – که تنها 175 گرم وزن دارد – متشکل از یک نمایشگر VR سبک‌وزن و یک چشمیِ بسیار نازک است. طبق ادعای شرکت سازنده، می‌توان از این وسیله به مدت طولانی (بدون احساس فشار یا خستگی) استفاده کرد. از نکات مثبت این دستگاه آن است که پس از تا شدن به یک شیء کوچک و جمع‌وجور تبدیل شده و به راحتی قابل حمل خواهد بود. این نمایشگر به‌خوبی از پس پخش محتوای 4K برمی‌آید (با وضوح 2K برای هر چشم). به لطف این رزولوشن بالا و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی، انتظار می‌رود کاربر تجربه فراگیر و همه‌جانبه‌ای را تجربه کند.

در ساخت این نمایشگر سربند از ماژول دوربین RGB (ساخت شارپ) نیز استفاده شده که به لطف لنز پلیمری می‌تواند فوکوس خودکار را با سرعت بالایی انجام دهد. قابلیت نمایش تصاویر در این دیوایس، اجازه برداشت تصویر رنگی از محیط اطراف را به کاربر می‌دهد. یک قابلیت تصویریِ pop-up نیز در این دیوایس پیش‌بینی شده که به موجب آن، محیط اطراف کاربر در پنجره جداگانه‌ای در بخش فضای VR به نمایش درمی‌آید. فوکوس دوربین در نتیجه تغییر ضخامت لنز پلیمری حاصل می‌شود و این بدان معناست که سرعت فوکوس در دوربین این دیوایس، در مقایسه با دوربین‌های معمولی بالاتر است.

حتی زمانی که موقعیت فوکوس حرکت می‌کند، زاویه دید (دامنه‌ای که قابل مشاهده است) ثابت مانده و حس سرگیجه ناشی از حرکت (motion sickness) را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است، در این هدست، دو دوربین سیاه و سفید قرار گرفته که از کارکردهای ردیابی دست پشتیبانی می‌کنند. این دوربین‌ها حرکات دست را شناسایی کرده و آنها را به فعالیت‌های قابل مشاهده تبدیل می‌کنند. همین قابلیت موجب می‌شود که کار کردن با این دیوایس، بدون کنترلر امکان‌پذیر باشد.

این نمایشگر از 5 تا 8 ژانویه (15 تا 18 دی) در رویداد CES 2023 (غرفه کمپانی شارپ) به نمایش عمومی گذاشته شد. هنوز جزییات ناگفته زیادی درباره این دیوایس وجود داشته و مشخص نیست که آیا این نمونه اولیه، به مرحله تجاری‌سازی و ورود به بازار می‌رسد یا خیر.

منبع : Sharp


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا