بالا گرفتن تب ماهواره - شمارش معکوس تا اولین موتورولای ماهواره‌ای!

نمایش خبر

تاریخ : 1401/10/19        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : مدیاتک MediaTek ، اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : از چندین ماه قبل از معرفی خانواده iPhone 14 اپل و از همان اولین خبرهای که از ارتباط ماهواره‌ای در این سری سخن می‌گفت پیوستن دیگر شرکت‌ها به این رقابت کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید. حالا پس از گذشت نزدیک به 4 ماه از معرفی آیفون 14 اندک‌اندک بازیگران دیگری نیز به این جمع می‌پیوندد که از آن جمله می‌توان به پروژه Snapdragon Satellite کوالکام و همکاری مدیاتک و Bullitt برای ارائه سرویس پیام‌رسانی دوطرفه ماهواره‌ای‌ اشاره کرد. شرکت بریتانیایی Bullit Group حالا جزییات بیش‌تری را از این پروژه و هزینه‌های دسترسی به آن ارائه کرده که ظاهرا برای اولین بار در یک گوشی مستحکم موتورولا رونمایی می‌شود.

Bullit Group که آن را با گوشی‌های خاص و مستحکم طراحی شده برای شرایط آب و هوایی دشوار در قالب برند CAT و برخی مدل‌های موتورولا به یاد می‌آوریم در اواخر نوامبر 2022 از یک همکاری 18 ماهه با مدیاتک برای ساخت اسمارت‌فونی با قابلیت ارتباط ماهواره‌ای دوطرفه خبر داد. در این پروژه برخلاف سیستم پیام اضطراری اپل یک کانال ارتباطی دو طرفه مابین کاربر متصل به ماهواره‌ و دیگر کاربران حاضر در شبکه عادی تلفن همراه تعریف شده که در نوع خود (حداقل تا به امروز) بی‌همتا به‌نظر می‌رسد.

گوشی‌های و سیستم ماهواره‌ای

Bullit Group حالا جزییات بیش‌تری از این پروژه منتشر کرده و از ارائه آن در آینده نزدیک روی اسمارت‌فونی با برند موتورولا خبر داده است. این سیستم همانطور که از قبل نیز مشخص شده بوده جدا از درخواست کمک (SOS requests)، امکان ارسال و دریافت پیامک عادی و اشتراک‌گذاری موقعیت را از طریق ماهواره خواهد داشت و با پیشرفت فناوری در آینده احتمالا ارسال عکس، صدا و ویدئو نیز به لیست امکانات آن افزوده می‌شود. جزییات سخت‌افزار خارج از گوشی این سیستم در همکاری با اپراتور غیر زمینی Skylo و مجموعه ماهواره‌های Inmarsat انجام می‌شود و جزییات ارتباطی داخل دستگاه نیز به‌لطف مدیاتک عملی خواهد شد. اولین گوشی مجهز به این سیستم در خانواده Motorola Defy قرار دارد اما به‌احتمال فراوان مدلی از برند CAT نیز به‌زودی به‌این جمع افزوده می‌شود.

نحوه استفاده و ارسال پیام

برتری این سیستم ماهواره‌‌ای به دیگر نمونه‌های معدود مشابه در نحوه استفاده و ارسال و دریافت پیام نهفته است؛ جایی‌که طبیعتا برای ارسال و تبادل اطلاعات با ماهواره به یک گوشی منطبق با این سیستم نیاز خواهد بود و دریافت پیام نیز از همین طریق قابل انجام است اما دیگر افراد و کاربران گوشی‌های عادی نیز به‌کل از این مجموعه کنار گذاشته نشده و با نصب اپلیکیشن Bullitt Satellite Messenger امکان تبادل اطلاعات (در حال حاضر تنها با اموجی و پیامک) از طریق وای‌فای یا دیتای موبایلی با دارندگان گوشی‌های این سیستم را خواهند داشت. جالب‌ترین نکته در این میان این است که حتی در صورت نصب نبودن این اپلیکیشن در گوشی مقصد نیز ارتباط قطع نشده و پیام ارسال شده از گوشی ماهواره‌ای به‌صورت یک پیامک ساده (با دعوت‌نامه‌ای برای دریافت و نصب اپلیکیشن مخصوص) دریافت می‌شود.

از جمله امکانات جالب‌توجه اپلیکیشن Bullitt Satellite Messenger باید به سوییچ کردن خودکار آن به ارتباط ماهواره‌ای در زمان در دسترس نبودن هیچ‌یک از دو گزینه آنتن موبایل و وای‌فای اشاره کرد که دریافت کردن پیامک‌های مهم و ضروری در هر شرایطی را تضمین می‌کند. امکان غیر فعال کردن این گزینه البته به‌دلیل هزینه‌های اضافی ناشی از آن وجود دارد.

قیمت و هزینه استفاده

استفاده از بخش اضطراری و اورژانس این سیستم بدون هزینه بوده و می‌توان به‌صورت رایگان تا یک سال از آن استفاده کرد هرچند اپل در این زمینه دست و دل‌بازتر عمل کرده و این سرویس را برای دو سال رایگان اعلام کرده است. دیگر جنبه‌های این فناوری اما رایگان نبوده و بسته به میزان استفاده، هزینه‌هایی را برای کاربران در بر خواهد داشت. پایین‌ترین هزینه ارسال پیامک در این مجموعه 4.99 دلار برای ارسال 30 پیامک در ماه است و با ارتقاء آن به 9.99 و 29.99 دلار می‌توان این تعداد را به 125 و 400 پیامک در ماه افزایش داد. یک گزینه پرداخت سالیانه نیز برای این سیستم در نظر گرفته شده که با هزینه 60 دلار می‌تواند 400 پیامک را در طی سال رد و بدل کند.

زمان ارائه و مناطق فعالیت

یکی از سخنگویان مجوعه Bullitt در گفت‌وگو با Android Authority از اجرایی شدن این پروژه در سه‌ماهه اول سال 2023 در اروپا و آمریکای شمالی خبر داده و پس از آن مناطق دیگری مثل آفریقا، استرالیا، نیوزلند و آمریکای لاتین نیز در نقطه‌ای حوالی نیمه اول سال 2023 به این جمع افزوده می‌شوند. اجرایی شدن این پروژه در سایر بازارهای هدف نیز به‌گفته این شرکت در نیمه دوم سال 2023 رخ می‌دهد.

منبع : Bullitt


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا