معرفی ThinkPhone – گوشی بیزینسی لنوو الهام‌ گرفته از لپ‌تاپ‌های ThinkPad

نمایش خبر

تاریخ : 1401/10/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1 ، Motorola ThinkPhone ، موتورولا Motorola ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های هوشمند طی یک دهه اخیر، بازار بیزینس به بیزینس (B2B) را زیر و رو کردند. امروزه آیفون و گوشی‌های اندرویدی دست به دست هم داده و به دوران اسمارت‌فون‌های بیزینسی خاتمه داده‌اند؛ دورانی که عمدتا آن را با برند بلک‌بری و گوشی‌های خاصی مثل پاسپورت به یاد می‌آوریم. حقیقت آن است که در حال حاضر گوشی‌هایی که در اداره‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شوند در واقع همان گوشی‌های مصرفی معمولی هستند. البته کمپانی لنوو هنوز معتقد است که جای خالی گوشی‌های بیزینسی در بازار حس می‌شود. با توجه به اینکه لنوو از مدت‌ها قبل اقدام به تولید لپ‌تاپ‌های ThinkPad برای مصارف اداری و سازمانی کرده است، شناخت خوبی از این بخش از بازار دارد.

از زمانی که لنوو بخش PC در کمپانی IBM را خریداری کرد، برند ThinkPad به کامپیوترهای شخصی، ورک‌استیشن‌ها و حتی سرورها هم راه پیدا کرد. و این بار نوبت گوشی‌های هوشمند است. در همین راستا، لنوو روز پنجشنبه 5 ژانویه 2023 (15 دی 1401) در جریان رویداد CES 2023 از یک اسمارت‌فون جدید تحت عنوان ThinkPhone پرده برداشت. البته اگر بخواهیم به نام رسمی این محصول اشاره کنیم، باید آن را Lenovo ThinkPhone by Motorola بنامیم. به نظر می‌رسد لنوو با این نام‌گذاری می‌خواهد یادآوری کند که بخش موبایل در کمپانی موتورولا هنوز در تملک این شرکت چینی قرار دارد.

با یک نگاه اجمالی، به‌وضوح مشخص است که ThinkPhone با الگوبرداری از لپ‌تاپ‌های سری ThinkPad طراحی شده است؛ رنگ مشکی کربنی با خطوط مورب موازی، لوگوی ThinkPhone به شکل مورب در پشت بدنه و دکمه فیزیکی قرمز رنگ روی لبه گوشی، به‌خوبی یادآور همین سبک طراحی در لپ‌تاپ‌های ThinkPad است. بخش پشتی ThinkPhone از جنس الیاف سبک «آرامید» ساخته شده که ظاهرا از استیل هم قوی‌تر است. فریم گوشی نیز از آلومینیوم مورد استفاده در صنایع هوایی تشکیل شده است.

با توجه به اینکه ThinkPhone برای محیط‌های اداری و سازمانی طراحی شده، قاعدتا باید از استحکام بالایی برخوردار باشد. در تأیید این گزاره، باید بگوییم این محصول با احراز درجه حفاظت IP68 در برابر گرد و خاک مقاوم بوده و می‌تواند تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام بیاورد. داشتن استاندارد نظامی MIL-STD 810H نیز بر استحکام دستگاه می‌افزاید، به طوری که لنوو مدعی‌ست رها شدن از فاصله 1.25 متری روی سطح سخت، آسیبی به گوشی وارد نمی‌کند. ناگفته نماند، ThinkPhone در ابعاد 8.26×74.38×158.76 میلی‌متر طراحی شده و 188.5 گرم وزن دارد.

در جلوی گوشی یک نمایشگر 6.6 اینچی از نوع pOLED قرار دارد. این نمایشگر وضوح +FHD (معادل 1080×2400 پیکسل) داشته و نرخ به‌روزرسانی آن 144 هرتز است. این نمایشگر از +HDR10 پشتیبانی کرده و لایه‌ای از شیشه مقاوم گوریلا گلس ویکتوس روی آن کشیده شده است. در بخش پردازشی گوشی تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 خودنمایی می‌کند. این چیپ‌ست پرچمدار در کنار رم 8 یا 12 گیگابایتی (از نوع LPDDR5) و حافظه داخلی 128، 256 یا 512 گیگابایتی (از نوع UFS 3.1) پردازش قدرتمندی را نوید می‌دهد. البته، امکان ارتقاء حافظه داخلی فراهم نیست.

در پشت دستگاه سه دوربین و یک فلش ال‌ای‌دی درون یک ماژول مربع شکل دیده می‌شود. دوربین اصلی گوشی رزولوشن 50 مگاپیکسلی داشته و در پشت لنزی به گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. از جمله مهم‌ترین مشخصات این دوربین می‌توان به فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) و لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) اشاره کرد. با توجه به تکنولوژی ترکیب 4 پیکسل در 1 پیکسل، در نهایت این دوربین پیکسل‌هایی به بزرگی 2 میکرون خواهد داشت. یک دوربین اولتراواید 13 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.2، پشتیبانی از فوکوس خودکار و میدان دید 120 درجه) و یک سنسور عمق (ظاهرا 2 مگاپیکسلی) به کمک دوربین اصلی می‌آیند. ناگفته نماند، در حفره مرکزی بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی (مجهز به فوکوس خودکار) تعبیه شده است.

یک باتری قدرتمند به ظرفیت 5,000 میلی‌آمپر ساعت برای ThinkPhone پیش‌بینی شده است. این باتری به شارژ سریع 68 واتی (موسوم به TurboPower) مجهز بوده و از شارژ بی‌سیم 15 واتی نیز بهره می‌برد. جالب است بدانید، با استفاده از شارژر این اسمارت‌فون، به‌راحتی می‌توانید سایر لپ‌تاپ‌های ThinkPad یا هر لپ‌تاپ منطبق دیگری با پورت شارژ USB-C را نیز شارژ کنید. ناگفته نماند، این گوشی با سیستم‌عامل اندروید 13 و رابط کاربری اختصاصی My UX وارد بازار خواهد شد.

تا به اینجا مشخصات بالا و نسبتا پیشرفته‌ای از گوشی جدید لنوو دیدیم. اما آنچه که ThinkPhone را از سایر گوشی‌های هم‌رده متمایز می‌کند، قابلیت‌های امنیتی و همچنین برقراری ارتباط آسان با لپ‌تاپ‌های ThinkPad است؛ قابلیت‌هایی که ThinkPhone را به یک دیوایس ایده‌آل برای استفاده در محیط‌های اداری و سازمانی تبدیل می‌کند. در ادامه فهرستی از قابلیت‌های ThinkPhone در ارتباط با لپ‌تاپ‌های ThinkPad را ملاحظه می‌کنید:

Instant Connect (اتصال فوری): به موجب این قابلیت، زمانی که گوشی ThinkPhone در کنار یکی از لپ‌تاپ‌های ThinkPad قرار می‌گیرد، این دو دیوایس به طور خودکار از طریق شبکه وای-فای به همدیگر متصل می‌شوند.

Unified Clipboard (کلیپ‌بورد یکپارچه): این ویژگی امکان انتقال آسانِ عکس، ویدئو، اسناد اسکن‌شده و متن کپی‌شده را بین گوشی و لپ‌تاپ فراهم می‌کند.

Unified Notifications (نوتیفیکیشن‌های یکپارچه): در نتیجه این قابلیت، نوتیفیکیشن‌های ThinkPhone بلافاصله در بخش Windows Action Center لپ‌تاپ ظاهر می‌شوند. همچنین، با کلیک روی هر کدام از نوتیفیکیشن‌های گوشی، اپلیکیشن مربوطه به طور خودکار در لپ‌تاپ کاربر اجرا خواهد شد.

File Drop: با استفاده از ویژگی File Drop به‌راحتی می‌توانید فایل‌های مورد نظر خود را با یک درگ-اند-دراپ ساده بین ThinkPhone و لپ‌تاپ ThinkPad جابه‌جا کنید.

App Streaming: به لطف این قابلیت، می‌توانید هر نوع اپلیکیشن اندرویدی را مستقیما روی لپ‌تاپ اجرا کنید.

Advanced Webcam (وب‌کم پیشرفته): پس از اینکه ارتباط بین ThinkPhone و لپ‌تاپ ThinkPad برقرار شد، می‌توان از دوربین‌های گوشی به عنوان وبکم برای لپ‌تاپ استفاده کرده و تماس‌های ویدئویی را با کیفیت به مراتب بالاتری انجام داد.

Instant Hotspot (هات‌اسپات فوری): به لطف ارتباطات نسل پنجم در ThinkPhone، می‌توان لپ‌تاپ را به وسیله داده‌های گوشی به اینترنت متصل کرد.

علاوه‌بر این قابلیت‌ها، اپلیکیشن‌های Microsoft 365 ،Outlook و Teams به طور پیش‌فرض روی گوشی هوشمند ThinkPhone نصب شده‌اند. نکته قابل‌توجه دیگر، فعال شدن قابلیت push-to-talk در آینده نزدیک با فشردن دکمه قرمز رنگی‌ست که روی لبه سمت چپ گوشی تعبیه شده است. به این ترتیب، کاربران با استفاده از اپلیکیشن Walkie Talkie (از طریق Microsoft Teams) می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. البته ناگفته نماند، این دکمه قرمز رنگ (که یادآور ترک‌پوینت قرمز رنگ در وسط کی‌بورد لپ‌تاپ‌های ThinkPad است) قابل شخصی‌سازی بوده و کاربر می‌تواند وظایف مختلفی را برای آن تعریف کند.

همان طور که گفته شد، برخی قابلیت‌های امنیتی و حریم شخصی نیز برای ThinkPhone پیش‌بینی شده است. به عنوان مثال، پلتفرم امنیتی ThinkShield حفاظت از حریم شخصی داده‌های کاربر را تضمین می‌کند. به‌علاوه، راه‌کارهای امنیتی سخت‌افزار محور و همچنین مبتنی بر هوش مصنوعی (مثل Moto Thread Defence) نیز در این گوشی فعالند. برای محافظت هرچه بیشتر از داده‌های کاربران، لنوو در ساخت این گوشی از Moto KeySafe استفاده کرده است؛ پروسسوری جداگانه که گفته می‌شود امنیت داده‌های حساسی مثل گذرواژه‌ها، PINها و کلیدهای رمزنگاری را به طور ویژه تأمین می‌کند. این کار از طریق ایزوله‌سازی داده‌ها در محیطی مقاوم در برابر نفوذ و دست‌کاری، انجام شده و به این ترتیب مانع از نابودی داده‌ها در موارد نقض داده‌ها (data breach) می‌شود.

گوشی هوشمند ThinkPhone دو سیم‌کارته بوده و از ارتباطات 5G (طیف زیر 6 گیگاهرتزی) پشتیبانی می‌کند. از دیگر گزینه‌های ارتباطی این دیوایس می‌توان به پورت USB-C (با امکان دریافت خروجی تصویر بر بستر Display Port)، وای-فای 6E، بلوتوث 5.2 و NFC اشاره کرد. ناگفته نماند، این گوشی فاقد جک هدفون است.

شرکت سازنده به قیمت و زمان دقیق عرضه این محصول اشاره نکرده است، اما می‌دانیم ThinkPhone طی ماه‌های آتی در بسیاری از مناطق از جمله ایالات متحده، اروپا، آمریکای لاتین، خاور میانه، استرالیا و برخی کشورهای منتخب در آسیا عرضه خواهد شد. ناگفته نماند، با توجه به اینکه ThinkPhone یک گوشی هوشمند با ماهیت بیزینسی است، نمی‌توان انتظار داشت که این دیوایس در فروشگاه‌های معمولی محصولات الکترونیکی به فروش برسد.

منبع : Lenovo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا