کوالکام با تراشه‌های اسنپ‌دراگون Nuvia چیپ‌های سری M اپل را به چالش می‌کشد

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، آرم ARM
واحد خبر mobile.ir : کوالکام همواره به رایانه‌های شخصی ویندوزی و همیشه متصل مبتنی بر تراشه‌های اسنپ‌دراگون دیدگاه مثبتی داشته و با خرید استارت‌آپ Nuvia در ژانویه 2021 گام بلندی در راستای هدف خود برداشته است. کریستیانو آمون (Cristiano Amon)، مدیر عامل این شرکت نیز از ابتدای کار خود در سال گذشته میلادی از برنامه‌های کوالکام برای تولید بهترین تراشه‌ها سخن گفته بود. حالا بر اساس گزارش منابع خبری، کوالکام پس از در اختیار گرفتن مالکیت Nuvia، فعال در زمینه طراحی تراشه‌های قدرتمند، توانسته است در ارائه موفقیت‌آمیز طرح مرجع (design win) نسل جدید تراشه‌های مبتنی بر فناوری ARM (با تکیه بر طراحی Nuvia) به دیگر شرکت‌ها پر رنگ ظاهر شود.

در حال حاضر مک‌بوک‌های مبتنی بر معماری ARM اپل در دسترس کاربران قرار دارند و به‌طور قابل‌توجهی موفق عمل کرده‌اند. اما دستگاه های ویندوزی حال حاضر بازار با پردازنده ARM هنوز با مشکلاتی مواجه بوده و با نمونه های x64 قابل مقایسه نیستند. از این رو اقدام کوالکام برای تولید پردازنده‌های مبتنی بر طراحی Nuvia می‌تواند رقابت میان تولیدکنندگان دستگاه‌های ویندوزی و محصولات اکوسیستم اپل مجهز به تراشه‌های M1 و M2 را شدت بخشد.

کریستیانو آمون در این خصوص می‌گوید: «با توجه به شمار قابل توجه دیزاین وین‌ها، انتظار داریم در سال 2024 نقطه عطفی را در رایانه‌های شخصی ویندوزی [مجهز به پردازنده‌های] اسنپ‌دراگون شاهد باشیم». آمون در ادامه ضمن اشاره به قابلیت‌های هوش مصنوعی پلتفرم اسنپ‌دراگون که اخیرا در کنفرانس توسعه‌دهندگان Microsoft Ignite 2022 به نمایش گذاشته شده، اعلام کرده که این پلتفرم تجربه کاربری ویندوز 11 را به نحو اساسی دگرگون خواهد ساخت.

اصطلاح design win هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک شرکت طرح مرجعی از یکی از محصولات خود می‌سازد و آن را در قالب یک پیشنهاد و به عنوان نقطه شروع در اختیار تولیدکنندگان و شرکای تجاری خود قرار می‌دهد تا برای هماهنگی با تولیدات بعدی آمادگی کافی داشته باشند. به عنوان مثال، مایکروسافت می‌تواند برای کامپیوترهای Surface از طرح مرجع چیپ‌ست کوالکام به عنوان مبنایی برای معرفی تراشه خود استفاده کند؛ درست مانند کاری که کوالکام در هسته‌های سفارشی Kryo انجام داده است.

البته کوالکام در زمینه تراشه‌های اسنپ‌دراگون مبتنی بر طراحی NUVIA با برخی مشکلات نیز مواجه بوده است. این شرکت در ابتدا قصد داشت تولید نمونه آزمایشی پردازنده‌ها را در آگوست 2022 آغاز و نسخه تجاری آن‌ها را در سال 2023 عرضه کند. اما تولید نمونه اولیه تا سال 2023 به تعویق افتاد و اکنون انتظار می‌رود که سیستم‌های ویندوزی مبتنی بر تراشه‌های جدید تا سال 2024 روانه بازار شود.

با آن که مدیر عامل کوالکام تعداد طرح‌های مرجع یا زمان دقیق عرضه آن‌ها به بازار را اعلام نکرده است، اما افزایش تعداد این طرح‌ها به خوبی نشان می‌دهد که تولیدکنندگان رایانه شخصی همچنان به دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر ARM متعهد هستند. علاوه بر این، اطمینان بازار از عملکرد و مزیت‌های رقابتی این تراشه‌ها، برای کوالکام و همچنین دیگر طراحان تراشه مبتنی بر ARM خبر خوشی به شمار می‌رود.

در این میان، اپل همچنان با تراشه‌های سری M خود بر کسب‌وکار تولید نوت‌بوک و رایانه مبتنی بر ARM مسلط است و کوالکام به دنبال آن است که از قافله عقب نماند و جایگاهی قابل قبول در این حوزه داشته باشد. همان طور که اشاره شد، تراشه‌ساز آمریکایی نشانه‌هایی از پیشرفت را در این عرصه نشان داده است و طرح‌های مرجع Nuvia در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند. البته تا زمانی که بتوان نمونه عملی و واقعی از محصولات مبتنی بر این طرح‌ها را در رایانه‌های شخصی مشاهده کرد، حدود دو سال باقی مانده است.

به این ترتیب هرچند ورود بازیگر جدید به بازار محصولات مبتنی بر ARM را می‌توان نشانه امیدوارکننده‌ای دانست، اما کوالکام در رقابت با اپل چندین گام عقب‌تر است و تراشه‌هایی همچون M2 Pro و M2 Max که احتمالاً در سه‌ماهه نخست سال 2023 میلادی عرضه خواهند شد، در کنار آغاز طراحی و تولید M3 برای مدل‌های جدیدتر مک، کار را برای تراشه‌ساز بزرگ جهان دشوار خواهد کرد.

از این رو حتی با فرض موفقیت تراشه‌های Nuvia در عمل، کوالکام در مقایسه با اپل با سه نسل تاخیر در طراحی تراشه ARM مواجه خواهد بود. اما حتی گام‌های ابتدایی در این زمینه هم می‌تواند با تحت ‌تاثیر قرار دادن انحصار کنونی، فضا را برای تمام فعالان صنعت رقابتی‌تر سازد و به تولید محصولات با قابلیت و کیفیت بالاتر بینجامد.

در پایان گفتنی است که این نکات مثبت همگی در وضعیتی است که تراشه‌های اسنپ‌دراگون مبتنی بر Nuvia و روند طراحی و تولید آن‌ها با منازعه حقوقی میان ARM و کوالکام روبروست؛ پرونده‌ای که در صورت پیروزی ARM در آن، به پایان طراحی و تولید سی‌پی‌یوهای Nuvia خواهد انجامید. ادعای ARM در این شکایت آن است که کوالکام توافق‌نامه‌های میان دو شرکت و حقوق مالکیت ARM را نقض کرده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا