معرفی اندروید 13 نسخه Go - آپدیت آسان‌تر، ظاهر زیباتر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/7/28
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، اندروید گو Android Go ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : از معرفی نسخه نهایی اندروید 13 حالا اندکی بیش از دو ماه می‌گذرد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد شرکت گوگل بالاخره در روز چهارشنبه 19 اکتبر 2022 (27 مهر 1401) از ورژن ساده‌تر این سیستم‌عامل یعنی Android 13 Go Edition نیز رونمایی کرد. نسخه Go سیستم‌عامل اندروید که برای گوشی‌های ساده‌تر و ارزان‌تر بازار در نظر گرفته شده، عملا به منابع سیستمی کم‌تری در مقایسه با اندروید عادی نیاز دارد و هدف نهایی ارائه آن، یک تجربه استفاده بدون مشکل حتی در ارزان‌ترین گوشی‌های بازار است. اندروید 13 نسخه Go به‌جز افزودن برخی قابلیت‌های جدید مرتبط با آخرین نسخه اندروید بر اطمینان‌پذیری، قابلیت استفاده بهتر و شخصی‌سازی متمرکز شده است.

از معرفی اولین نسخه اندروید Go‌ در اوائل سال 2017 بیش از 5 سال می‌گذرد و در این فاصله هر بار با معرفی نسخه جدیدی از اندروید، ورژن تازه‌ای نیز با پسوند Go در اختیار گوشی‌های ساده‌تر این رده قرار گرفته است. رسالت اندروید Go ارائه جدیدترین تجربه اندروید روی سخت‌افزارهای نچندان قدرتمندی‌ست که در صورت به‌کارگیری نسخه کامل اندروید با ضعف و کندی مشهودی روبرو می‌شوند. برای این سیستم‌عامل همچنین برنامه‌های ویژه‌ای نیز روی فروشگاه پلی استور در نظر گرفته شده که (نسبت به همتایان غیر Go خود) حجم کم‌تری داشته و چیپ‌ست ضعیف و رم پایین دستگاه مشکلی برای کارکرد صحیح آن‌ها ایجاد نمی‌کند. کارکرد در حالت آفلاین نیز گزینه دیگری‌ست که در برخی از برنامه‌های مختص این پلتفرم دیده می‌شود.

پروژه اندروید Go به‌گفته گوگل از ابتدا تا به امروز مسیر موفقیت‌آمیزی را طی کرده به‌طوری‌که تنها در طی یک سال گذشته نزدیک به 180 میلیون کاربر جدید به آن افزوده شده‌اند و تعداد کل کاربران اکتیو ماهیانه آن به بیش از 250 میلیون نفر می‌رسد. اندروید 13 نسخه Go بر سه حوزه مشخص شامل قابلیت اطمینان (reliability)، استفاده‌پذیری (usability) و سفارشی‌سازی (customization) متمرکز شده و در هر حوزه گزینه‌های جدیدی به این پلتفرم افزوده شده است.

یکی از مشکلات پایه‌ای گوشی‌های مجهز به اندروید Go وضعیت نامشخص آن‌ها در رابطه با آپدیت‌های جدید است؛ جایی‌که فارغ از تمایل اندک شرکت‌های سازنده جهت ارائه به‌روزرسانی برای این گوشی‌های ارزان‌قیمت، معمولا فضای اندکی نیز روی خود دستگاه برای میزبانی از آپدیت‌های سنگین و حجیم وجود دارد؛ گوگل در این نوبت با ارائه مجموعه به‌روزرسانی گوگل پلی موسوم به Google Play System Update برای دستگاه‌های Go، فرایند آپدیت این مدل‌ها را بیش از پیش تسهیل کرده است. بدین‌ترتیب بدون انتظار برای ارائه به‌روزرسانی‌های جدید از سوی شرکت سازنده، آپدیت‌های مهم سیستم‌عامل (و البته نه آپدیت‌های اصلی اندروید) به‌طور منظم در اختیار این دستگاه‌ها قرار گرفته و فضای داخلی اغلب محدود این گوشی‌ها نیز بدین‌منظور اشغال نمی‌شود.

فید خبری Google Discover که در اغلب پوسته‌های اندرویدی، به‌صورت پیش‌فرض در سمت چپ‌ترین دسک‌تاپ صفحه هوم قرار دارد و تا به امروز جایی در نسخه Go اندروید نداشت حالا در جدیدترین ویرایش این پلتفرم به امکانات آن افزوده شده است. این صفحه طبق معمول مجموعه‌ای از خبرها و مقالات مختلف را متناسب با سبک استفاده کاربر ارائه می‌کند.

شخصی‌سازی و تغییرات ظاهری پلتفرم از دیگر نکات جدید اندروید 13 نسخه Go‌ است؛ جایی‌که زبان طراحی موسوم به Material You که از اندروید 12 به لیست امکانات نسخه اصلی این سیستم‌عامل افزوده شد حالا راه خود را به اندروید Go‌ نیز گشوده است. در این نسخه با تغییر تصویر پس‌زمینه صفحه هوم، چهار طرح رنگ متناسب با این وال‌پیپر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که با انتخاب هریک، فضای رنگی سیستم‌عامل منطبق با آن تغییر می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده برخی از امکانات نسخه اصلی اندروید 13 همچون کسب اجازه اپلیکیشن‌ها برای ارسال نوتیفیکیشن (Notification Permissions) و امکان تنظیم کردن زبان دلخواه برای برخی اپلیکیشن‌ها (App Language Preferences) نیز به لیست قابلیت‌های این سیستم‌عامل افزوده شده‌اند. گوگل زمان دقیقی را برای ارائه اولین دستگاه‌های مجهز به نسخه سیزدهم اندروید Go منتشر نکرده و تنها به حضور آن‌ها در بازار در سال 2023 اشاره کرده است.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا