معرفی Oculus Quest- هدست مستقل واقعیت مجازی جدید Oculus VR

نمایش خبر

تاریخ : 1397/7/7        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : واقعیت مجازی Virtual Reality ، فیس بوک Facebook ، آکیولس Oculus

واحد خبر mobile.ir : کمپانی Oculus VR، یکی از زیرمجموعه‌های فیس‌بوک، در روز چهارشنبه 26 سپتامبر سال جاری میلادی (4 مهر 1397) در کنفرانس توسعه‌دهندگان Oculus Connect 5 هدست جدید واقعیت مجازی خود را با نام Oculus Quest معرفی کرده است. Gear VR محصول سامسونگ را می‌توان نخستین حضور Oculus در زمینه ساخت هدست‌های واقعیت مجازی دانست. چندی بعد Oculus VR هدست پیشرفته Oculus Rift را معرفی کرد که دستگاهی وابسته به شمار می‌رود و برای استفاده از آن به اتصال به کامپیوتر نیاز است. این کمپانی حدود یک سال پیش، هدست واقعیت مجازی مستقل Oculus Go را معرفی کرد که با قیمتی مقرون‌به‌صرفه وارد بازار شد.

Introducing Oculus quest Standalone VR Headset

محصول جدید Oculus، نخستین هدست یکپارچه (all-in-one) واقعیت مجازی این شرکت محسوب می‌شود که از یک سو همچون Oculus Go مستقل است و برای نمایش محتوا نیازی به اسمارت‌فون یا رایانه شخصی ندارد و از سوی دیگر مانند Oculus Rift از کنترل‌گرهای پیشرفته بهره می‌برد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این هدست می‌توان به طراحی بدون کابل و توانایی ردیابی با 6 درجه آزادی (6 DOF) برای حرکت اشاره کرد.

Introducing Oculus quest Standalone VR Headset

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیر عامل فیس‌بوک، اعلام کرده است که این شرکت با طراحی Oculus Quest نسل نخست از مجموعه محصولات Oculus را تکمیل کرده است. او در ادامه با اشاره به طراحی بی‌سیم، کنترل‌گرهای مجازی دستی و ردیابی کامل مکانی، به عنوان ویژگی‌های کلیدی یک سیستم ایده‌آل واقعیت مجازی، افزوده است که اگر فیس‌بوک بتواند این سه خصوصیت را در قالب یک محصول گرد هم آورد، اساس نسل جدیدی از واقعیت مجازی را پی‌ریزی کرده‌ است.

کمپانی Oculus VR سال گذشته از ساخت هدستی با نام رمز پروژه سانتا کروز و مجهز به قابلیت‌هایی همچون ردیابی با 6 درجه آزادی برای دنبال کردن دقیق حرکات کاربر خبر داده بود و حال به نظر می‌رسد Oculus Quest نسخه مصرف‌کننده این هدست باشد.

Introducing Oculus quest Standalone VR Headset

هوگو بارا (Hugo Barra)، معاون واقعیت مجازی Oculus VR، این هدست را مناسب برای بازی معرفی می‌کند و آن را با دیگر محصولات Oculus که بیشتر هدست‌هایی موبایلی با تمرکز بر ویدئو هستند، متفاوت می‌داند. او برنامه آینده شرکت را سرمایه‌گذاری روی پلتفرم جدید معرفی کرده است.

گفتنی است Oculus همزمان با معرفی هدست Oculus Quest از فناوری Oculus Insight نیز رونمایی کرده است که در آن با استفاده از چهار حسگر با زاویه دید کاملا باز و الگوریتم‌های بینایی رایانه‌ای (computer vision) می‌توان موقعیت دقیق کاربر را به طور بلادرنگ و بدون هیچ حسگر خارجی شناسایی و ردیابی کرد. همچنین تکنولوژی محافظی تحت عنوان Guardian نیز برای امنیت بیشتر کاربر (برای برخورد نکردن با موانع اطراف) در هنگام استفاده از این هدست معرفی شده است.

رزولوشن هدست Oculus Quest برابر با 1440×1600 پیکسل برای هر یک از نمایشگرها است. همچنین این هدست نیز همانند Oculus Go، علاوه بر مجهز بودن به اسپیکرهای داخلی، از کیفیت صدای بهبود یافته برخوردار است.

Introducing Oculus quest Standalone VR Headset

در این هدست از کنترل‌گرهای حرکتی مشابه با کنترل‌گر Oculus Touch استفاده شده که در هدست Oculus Rift شاهد آن بودیم. البته ظاهرا حلقه کنترل‌گر این بار بر عکس شده و به جای آن که در پایین دست کاربر قرار گیرد در بالای دست او جای خواهد گرفت.

به علاوه، همان طور که اشاره شد، چهار سنسور با زاویه دید کاملا باز برای ردیابی حرکتی در نظر گرفته شده است که به کاربر اجازه می‌دهد در فضای مجازی حرکت کند. به این ترتیب، بر خلاف Oculus Go، کاربر می‌تواند به راحتی و حتی در مسافت طولانی، حرکت کند؛ چرا که این هدست از فضای حداقل 4,000 فوت مربعی پشتیبانی خواهد کرد.

برای هدست Oculus quest بیش از 50 بازی در نظر گرفته شده است و از برخی از محبوب‌ترین بازی‌های Rift همچون شبیه‌ساز کوه‌نوردی The Climb و بازی ماجراجویانه Moss نیز پشتیبانی می‌کند.

در خصوص عمر باتری این هدست اطلاعاتی در دست نیست، اما به گفته کارشناسانی که از نزدیک آن را دیده و با آن کار کرده‌‌اند، احتمالا عمر باتری طولانی نخواهد داشت.

Introducing Oculus quest Standalone VR Headset

شرکت Oculus VR اعلام کرده است که قصد دارد نسخه 64 گیگابایتی این هدست مستقل واقعیت مجازی را با قیمت 399 دلار در بهار سال آینده میلادی عرضه نماید. 

منبع : Facebook


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا