انتخاب نوکیا از سوی کمیسیون اروپا برای راهبری فاز دوم پروژه 6G موسوم به Hexa-X-II

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/7/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کمیسیون اروپا European Commission ، نسل ششم 6G ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : کمپانی نوکیا به تازگی از انتخاب توسط کمیسیون اروپا برای راهبری پروژه Hexa-X-II خبر داده است که مرحله دوم از طرح این اتحادیه برای ارتباطات 6G به شمار می‌رود. در این مرحله، فهرست شرکای حاضر در Hexa-X به 44 سازمان گسترش می‌یابد که موظفند پلتفرم اولیه‌ای را برای ورودی‌های مرتبط با استانداردسازی فناوری نسل ششم طراحی و ایجاد کنند. شرکت فنلاندی نوکیا راهبری فاز نخست این برنامه با عنوان Hexa-X را نیز بر عهده داشت که از سال 2020 با هدف تمرکز بر توسعه فناوری‌های اساسی، تعریف معماری بالقوه 6G و موارد استفاده از این فناوری آغاز شده بود.

Hexa-X-II به عنوان بخشی از نخستین فراخوان شبکه هوشمند و خدمات مشترک (SNS-JU کوتاه‌شده Smart Network and Services Joint Undertaking) کمیسیون اروپا، کمک‌های مالی این نهاد را دریافت کرده است و گام مهم بعدی در جهت گرد هم آوردن ذی‌نفعان اصلی صنعت ارتباطات در اروپا به شمار می‌رود. هدف اصلی Hexa-X و Hexa-X-II به دست آوردن جایگاه رهبری تکنولوژی نسل ششم برای اتحادیه اروپا عنوان شده است.

پروژه Hexa-X-II نشان‌دهنده زنجیره ارزش کامل برای راه‌حل‌های اتصال‌پذیری در آینده است و اپراتورهای مخابراتی، ارائه‌دهندگان خدمات شبکه، ارتباطات و فناوری در کنار برجسته‌ترین مؤسسات تحقیقات ارتباطاتی اروپا از جمله اعضای آن به شمار می‌روند.

پیتر وتر (Peter Vetter)، رئیس بخش پژوهش‌های بنیادین در آزمایشگاه بل نوکیا در این باره می‌گوید: «نوکیا مفتخر است که این پروژه پیشگام را رهبری کند. در عصر فناوری 6G، دنیای دیجیتالی، فیزیکی و انسانی به مراتب یکپارچه‌تر خواهد شد [و از این رو] اهداف ما باید انعکاسی از سطح یکپارچگی و وابستگی متقابل باشد. با اتصال میلیاردها انسان و دستگاه، روند شهرنشینی تشدید خواهد شد و ما تلاش می‌کنیم محدودیت‌های انرژی و مواد را مدیریت کنیم؛ [امری که] نقش شبکه‌ها و فناوری نسل ششم را عمیق‌تر می‌سازد. [بنابراین] ضروری است هنگام تصور شبکه جدید، زمینه‌ای کلان [از شرایط آینده جهان را] در ذهن داشته باشیم.»

مطابق اعلام نوکیا، Hexa-X-II بر اساس نتایج نوآوری‌های پروژه Hexa-X، روی پایداری، شمول و اعتمادپذیری تمرکز خواهد داشت. از جمله اهداف این پروژه، تحقیق روی فناوری‌هایی است که در جهت تحقق کربن صفر موثر باشند و مصرف انرژی و مواد را محدود کنند. فراهم کردن ارتباطات فراگیر برای مردم کشورهای در حال توسعه و گروه‌های محروم در جوامع توسعه‌یافته در کنار تضمین شفافیت داده‌ها، امنیت و حریم خصوصی و همچنین استحکام شبکه از دیگر مواردی به شمار می‌روند که در فاز دوم پروژه Hexa-X روی آن‌ها تأکید شده است.

در پروژه Hexa-X-II، شرکت اریکسون به عنوان مدیر فنی حضور دارد و شرکت‌ سازنده سیستم‌های رادیویی Orange، مرکز میکروالکترونیک IMEC، شرکت فرانسوی Atos، دانشگاه‌ فنی درسدن آلمان و اولو فنلاند و Telecom ایتالیا در زمینه‌هایی همچون تکامل و نوآوری سیستم‌های رادیویی، زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر و دستگاه‌های آینده، مدیریت شبکه هوشمند و اکوسیستم و الزامات به آن یاری خواهند رساند.

همان طور که می‌دانید، نوکیا در تجاری‌سازی همه نسل‌های فناوری بی‌سیم، از نخستین تماس GSM تا شبکه‌های نسل چهار و همچنین ارتباطات 5G نقش موثری داشته است. در واقع کمپانی فنلاندی به همراه آزمایشگاه‌ خود موسوم به Nokia Bell Labs (به عنوان بازوی تحقیقاتی و صنعتی) در بسیاری از نوآوری‌های بنیادین که برای توسعه استانداردهای نسل کنونی 5G مورد استفاده قرار گرفت، پیشتازند. علاوه بر این، نوکیا در حال حاضر زیربنای علمی لازم برای 5G-Advanced را در نسخه‌های 18 و 19 استاندارد 3GPP فراهم آورده که قابلیت‌های بیشتری را به فناوری نسل پنجم خواهند افزود و از میان آن‌ها می‌توان به واقعیت تعمیم‌یافته یا XR، موقعیت‌یابی فوق‌العاده دقیق، بهبود پوشش شبکه و استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در شبکه‌های دسترسی رادیویی 5G اشاره کرد. این قابلیت‌ها در نهایت شکاف میان شبکه کنونی نسل پنجم و فناوری 6G را پر خواهند کرد.

مطابق اعلام نوکیا، انتظار می‌رود پروژه Hexa-X-II از ابتدای ژانویه 2023 آغاز شود و زمانی در حدود 2 سال و نیم برای تکمیل آن نیاز باشد.

منبع : Nokia