آزمایش موفقیت‌آمیز ال‌جی در ارسال و دریافت داده‌های 6G بر پایه طیف تراهرتزی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نسل ششم 6G ، ال جی LG
واحد خبر mobile.ir : تکنولوژی ارتباطی با سرعتی فراتر از آنچه تصور می‌کنید در حال پیشرفت است. در حالی که تکنولوژی نسل پنجم هنوز در سراسر دنیا پیاده‌سازی نشده و بسیاری از گوشی‌های هوشمند همچنان با ارتباطات 4G وارد بازار می‌شوند، برخی کمپانی‌ها توسعه ارتباطات نسل ششم یا 6G را از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌اند. در همین راستا ال‌جی به‌تازگی اعلام کرد که تست ارسال و دریافت داده‌های نسل ششم تراهرتز یا همان 6G THz را – با دامنه فرکانس 155 تا 175 گیگاهرتز در محیطی باز به طول 320 متر – با موفقیت به پایان رسانده است. این آزمایش در 7 سپتامبر (16 شهریور) در مؤسسه مخابراتی Fraunhofer Heinrich Hertz Institute یا HHI واقع در برلین آلمان انجام شده است.

به گزارش ال‌جی، این آزمایش می‌تواند یک گام بلند به سمت تحقق ارتباطات 6G THz در مناطق شهری (محیط‌های باز و بسته) باشد، زیرا پوشش سلولی مرجع ایستگاه‌های پایه (base stations) برای سلول‌های کلان شهری، فاصله‌ای حدود 250 متر در محیط باز است. لازم به ذکر است، ال‌جی در آگوست سال گذشته ادعا کرده بود که موفق شده داده‌های 6G THz را در محیط بازی به طول 100 متر انتقال دهد. به این ترتیب، آزمایش اخیر ال‌جی از پیشرفت چشمگیری نسبت به آزمایش سال گذشته این شرکت حکایت می‌کند.

6G که از حداکثر ظرفیت فرکانس‌های باند فوق وسیع (یا فراپهن‌باند) استفاده می‌کند، بُرد نسبتا کوتاهی داشته و در فاصله بین ارسال تا دریافت ممکن است انرژی خود را از دست بدهد. برای حل این مشکلات، ال‌جی و HHI با همکاری Fraunhofer Institute for Applied Solid State Physics (مؤسسه فرانهوفر برای فیزیک کاربردی حالت جامد که به اختصار IAF نامیده می‌شود) اقدام به توسعه یک تقویت‌کننده توان (پاورآمپلی‌فایر) کرده‌اند که می‌تواند قدرت ارسال سیگنال را افزایش دهد. از دیگر دستاوردهای همکاری ال‌جی با این دو مؤسسه باید به توسعه آمپلی‌فایر نویز پایین دریافت‌کننده اشاره کرد که می‌تواند کیفیت سیگنال ورودی را نیز افزایش دهد.

توان خروجی آمپلی‌فایر چندکاناله‌ای که در آزمایش اخیر مورد استفاده قرار گرفت بیش از 20 دسی‌بل-میلی‌وات (dBm) عنوان شده که 5 دسی‌بل-میلی‌وات از راه‌کار استفاده شده در آزمایش قبلی بیشتر است. این تکنولوژی‌های جدید در طراحی جدیدترین ماژول ال‌جی یکپارچه شده‌اند. این ماژول پتانسیل بالایی برای ساخت ICهای آینده را داشته و راه را برای تجاری‌سازی این تکنولوژی در سال‌های آتی هموار می‌کند.

دکتر کیم بیونگ-هون (Kim Byoung-hoon)، مدیر ارشد فنی و معاون اجرایی ال‌جی الکترونیکس بر این باور است که ال‌جی با موفقیت در آزمایش اخیر، یک گام به تحقق سرعت 1 ترابیت در ثانیه در شبکه 6G (محیط‌های باز و بسته شهری) نزدیک‌تر شده است. وی خاطرنشان کرد: «ال‌جی به همکاری با مؤسسات پژوهشی و نوآوران صنعتی ادامه خواهد داد تا جایگاه برتر خود در تکنولوژی 6G را مستحکم‌تر کند. ما انتظار داریم 6G نیروی محرکه کسب‌وکار و تجربه‌های کاربری جدید در آینده باشد.» کیم بیونگ-هون یادآور شد که ال‌جی ترجیح می‌دهد در خط مقدم توسعه تکنولوژی 6G باقی بماند.

ال‌جی قصد دارد نتایج کامل آزمایش اخیر و همچنین کلیاتی از توسعه تکنولوژی نسل ششم خود را در نشستی موسوم به 6G Grand Summit اعلام کند. این نشست قرار است مورخ 23 سپتامبر (1 مهر) در پارک علم و فناوری ال‌جی واقع در سئول برگزار شود. میزبانی این نشست، علاوه بر ال‌جی بر عهده مؤسسه علم و تکنولوژی پیشرفته کره (KAIST) و مؤسسه پژوهشی استانداردها و علم کره (KRISS) نیز خواهد بود.

انتظار می‌رود گفت‌وگوهای رسمی درباره استانداردسازی شبکه ارتباطی 6G از سال 2025 آغاز شود، اما تجاری‌سازی این تکنولوژی برای سال 2029 پیش‌بینی می‌شود. شکی نیست که شبکه ارتباطی 6G (در مقایسه با 5G) از لحاظ سرعت انتقال داده‌ها به مراتب سریع‌تر بوده و در عین تأخیر پایین‌تر، ثبات بالاتری را ارائه کند. با توجه به نقش کلیدی 6G در خلق انواع نوآوری‌ها (از هولوگرام‌های فوق-واقعی موبایل گرفته تا فاز بعدی اینترنت اشیا و رایانش محیطی) کمپانی‌های سراسر دنیا برای ورود به عرصه 6G با هم رقابت می‌کنند.

ال‌جی به منظور حفظ و تداوم برتری خود در عرصه 6G، به شکل فعالی با مؤسسات پژوهشی، دانشگاه‌ها و کسب‌وکارهای معتبر از سراسر دنیا همکاری می‌کند. گفتنی‌ست ال‌جی به منظور تسریع تجاری‌سازی نسل آینده ارتباطات شبکه بی‌سیم، قصد دارد مرکز تحقیق و توسعه تکنولوژی‌های کلیدی 6G را راه اندازی کند. از جمله مهم‌ترین شرکای ال‌جی در این زمینه می‌توان به Fraunhofer HHI همراه با IAF ،KAIST ،KRISS و Keysight Technologies اشاره کرد.

در پایان گفتنی‌ست، که بنا بر اطلاعات خبرگزاری یونهاپ، بنیاد Next G Alliance در ژوئن 2021، ال‌جی را به عنوان ریاست کارگروهی انتخاب کرد که وظیفه آن راه‌بری گفت‌وگوهای مربوط به تکنولوژی‌های 6G است تا این کارگروه بتواند مسیر آینده سرویس‌های مخابراتی 6G را ترسیم کند.

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا