آغاز تحقیقات مقدماتی اوپو در زمینه تکنولوژی 6G – تحول شبکه با مکعب هوش مصنوعی؟

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : شبکه تلفن همراه Mobile Network ، نسل ششم 6G ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : هم اکنون تمام کمپانی‌های فناوری به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های 5G هستند، اما برخی کمپانی‌ها از همین الان به فکر ارتباطات نسل بعدی افتاده‌اند. کمپانی چینی اوپو، روز سه‌شنبه 13 جولای 2021 (22 تیر 1400) با انتشار نخستین White Paper خود در حیطه 6G، به تشریح ظرفیت‌های تکنولوژی ارتباطی نسل ششم پرداخت. White Paper یا اوراق سفید در واقع گزارش یا راهنمایی‌ست که با ارائه توضیحاتی مختصر و مفید، در درک یک مسأله پیچیده به خواننده کمک می‌کند. عنوان این White Paper «معماری شبکه 6G با توان مکعب هوش مصنوعی» بوده و در آن به نقش هوش مصنوعی در توانمندسازی معماری ارتباطات نسل ششم پرداخته شده است.

در حال حاضر اوپو با تشکیل یک تیم پیش-تحقیقاتی، انجام پژوهش‌های مقدماتی در عرصه‌های زیر را آغاز کرده است: سرویس‌های 6G، پیش‌نیازهای تکنولوژیک آن، تکنولوژی‌های کلیدی و نهایتا ویژگی‌های این سیستم. به باور اوپو، تکنولوژی ارتباطی نسل ششم می‌تواند نحوه تعامل مردم با هوش مصنوعی را به شکل بی‌سابقه‌ای متحول کرده و با تبدیل هوش مصنوعی به یک تکنولوژی خدمت‌رسان عمومی (به معنی واقعی کلمه)، امکان استفاده از آن را برای همگان فراهم کند. دیوایس‌های هوشمند – به پشتوانه 6G – به کاربران مهم هوش مصنوعی تبدیل شده و با دانلود و آپلود الگوریتم‌های هوش مصنوعی (در سطوح کاربری متفاوت) تجربه‌های همه‌جانبه جدیدی را رقم زده و در عین حال با جمع‌آوری داده به طور پیوسته، مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر را تغذیه می‌کنند.

به عنوان مثال، در حیطه وسایل نقلیه خودران، شبکه‌های 6G می‌توانند مبتنی بر مکان وسیله و شرایط فیزیکی کنونی آن (از جمله اینکه در چه زمانی از روز و چه شرایط آب و هوایی قرار دارد)، مناسب‌ترین الگوریتم هوش مصنوعی و ارتباطات مطلوب را تخصیص دهند. در نتیجه، وسیله نقلیه قادر خواهد بود تا الگوریتم‌های هوش مصنوعی – که پیش از این توسط هزاران وسیله نقلیه و دیوایس دیگر آموزش دیده و به تکامل رسیده‌اند – را بلافاصله دانلود کند. به این ترتیب، امن‌ترین و راحت‌ترین سفر برای مسافران وسیله نقلیه فراهم خواهد شد.

هنری تانگ (Henry Tang)، از دانشمندان برجسته کمپانی اوپو در این رابطه می‌گوید: «توسعه تکنولوژیک باید آینده‌نگر باشد. تکنولوژی ارتباط موبایلی در دوره‌های ده‌ساله به تکامل رسیده و انتظار می‌رود استانداردسازی نسل بعدی تکنولوژی ارتباطی در سال 2025 آغاز شده و پیاده‌سازی تجاری آن تا حدود سال 2035 به طول بینجامد.» به گفته تانگ، بعید نیست تا سال 2035 تعداد عوامل هوشمند ساخته دست بشر از تعداد خود انسان‌های روی کره زمین فراتر رود. با این اوصاف، نسل بعدی تکنولوژی ارتباطی (6G)، علاوه بر رفع نیاز انسان‌ها، باید بتواند نیازهای اشکال مختلف هوشمندی و تعاملات متنوع آنها را نیز برآورده کند. طبق ادعای هنری تانگ، کمپانی اوپو با داشتن این هدف در ذهن، پژوهش‌های فنی مقدماتی و طراحی سیستم آن را به سرانجام رسانده است.

بنا بر آنچه در White Paper جدید اوپو آمده، شبکه‌های کنونی را می‌توان به 2 بُعد تفکیک کرد: صفحه کنترلی (CP) و صفحه کاربری (UP). صفحه کاربری عمدتا مسئولیت آن بخش از عملکرد شبکه‌ را بر عهده دارد که مستقیما توسط کاربران قابل درک است، مثل سرعت یا تأخیر در شبکه. در مقابل، صفحه کنترلی به پیکربندی شبکه مربوط شده و از انجام عملیات عادی شبکه تحت الگوهای حرکتی و طیف‌های مکانی مختلف گره‌های شبکه‌ای، اطمینان حاصل می‌کند. اگر صفحه کاربری را به خودروهایی تشبیه کنیم که با سرعت زیادی در ترافیک شهری در حرکتند، آن وقت صفحه کنترلی به منزله کنترل ترافیک جاده‌ای خواهد بود.

می‌رسیم به بخش نوآورانه White Paper شرکت اوپو؛ جایی که اوپو صفحه‌ای موسوم به AI Function Plane (صفحه عملکرد هوش مصنوعی) را به عنوان بُعد جدیدی در شبکه‌های 6G معرفی کرده که اگر آن را عمود بر صفحات CP و UP تصور کنیم، در مجموع یک مکعب خواهیم داشت که اوپو آن را مکعب هوش مصنوعی یا AI-Cube می‌نامد. این معماری منحصربه‌فرد می‌تواند شبکه 6G را در دو سطح ارتقا دهد: عملکرد شبکه و قابلیت شبکه‌سازی در سطح بالا. در نتیجه، این امر به شبکه‌های 6G اجازه خود-بهینه‌سازی داده و به این ترتیب شبکه‌های نسل ششم می‌توانند به شکلی پویا خود را مدیریت کرده و منابع خود را هوشمندانه توزیع کنند.

به باور اوپو، فناوری ارتباطی 6G اساسا انقلابی در نحوه استنباط، یادگیری، تعامل و کاربرد هوش مصنوعی ایجاد کرده و می‌تواند بسیاری از مشکلات قدیمی که در توسعه هوش مصنوعی با آن مواجه بودیم (مثل سیلوهای داده‌ها و حریم شخصی کاربر) را حل کند. اوپو به منظور رفع برخی محدودیت‌های کنونی مربوط به الگوریتم‌های هوش مصنوعی، راه‌حلی را در White Paper خود پیشنهاد داده و آن چیزی نیست جز تقسیم منابع هوش مصنوعی به حوزه‌های مختلف. گره‌های چندگانه و منابع تحت شبکه 6G (که بر مبنای تسک‌های مشخص هوش مصنوعی چیده شده‌اند) با تشکیل حوزه‌های هوش مصنوعی، استراتژی‌های بهینه‌ای را به دست می‌دهند که می‌تواند در تخصیص دقیق مدل هوش مصنوعی، زمان‌بندی منابع شبکه و به اشتراک‌گذاری داده‌ها کارگشا باشد.

در حال حاضر، قدرت پردازش و ظرفیت ذخیره‌سازی دیوایس‌های هوشمند محدود بوده و به همین دلیل، به کارگیری الگوریتم‌های سنگین و تعمیم‌یافته هوش مصنوعی برای این دیوایس‌ها دشوار است. در این میان، هوش مصنوعی خاصی که قادر به اجرا در این دیوایس‌هاست، نمی‌تواند نیاز بیشتر کاربران به داده‌های فراوان را برطرف کند. اما به لطف تکنولوژی ارتباطی نسل ششم، حوزه هوش مصنوعی می‌تواند نقش‌های متعددی را بپذیرد، از جمله ایستگاه پایه، پایگاه داده، مخزن مدل هوش مصنوعی و سرور کاربردی.

در چارچوب شبکه پیشنهادی اوپو، دیوایس‌های مجهز به 6G (بر مبنای مکان و نیازمندی‌های دیوایس) به یک حوزه هوش مصنوعی تخصیص پیدا خواهند کرد. سپس این حوزه، ضمن ایجاد مناسب‌ترین الگوریتم و تسک هوش مصنوعی (مورد نیاز برای ارائه سرویس‌های مطلوب)، بهینه‌ترین اتصال ارتباطی برای انجام تسک‌های مرتبط را ارائه می‌کند. برخلاف 4G و 5G، داده‌های مورد استفاده به منظور استنباط و تصمیم‌سازی در شبکه‌های 6G، در همان ابتدا در خود دیوایس و شبکه یکپارچه می‌شود (البته در این میان، خود دیوایس نقش مهم‌تری را خواهد داشت).

اوپو تحقیقات مقدماتی درباره تکنولوژی 6G را ادامه داده و امیدوار است این کار در شکل‌دهی استانداردهای جهانی نسل ششم در آینده نزدیک مفید واقع شود. همچنین اوپو، که به‌گفته خود این شرکت یکی از بازیگران کلیدی در ترویج 5G به شمار می‌رود، همچنان در جهت تجاری‌سازی 5G در مقیاس کلان، به همکاری با شرکای خود ادامه خواهد داد. اوپو امیدوار است با این کار، از طریق تکامل تکنولوژی ارتباطات بتواند در توسعه "اینترنت تجربه" (Internet of Experience) و همه‌گیر کردن آن، نقش داشته باشد.

گفتنی‌ست، کشور چین همان طور که در زمینه فناوری 5G پیشگام بود، از همین الان برای توسعه 6G نیز برنامه داشته و سناریوسازی کرده است. در جلسه‌ای که اخیرا با حضور سران داخلی صنایع چین با محوریت 5G/6G برگزار شد، 3 برنامه اصلی این کشور برای توسعه نسل بعدی شبکه‌های ارتباطی به بحث گذاشته شد. این 3 برنامه عبارتند از:

1- اجرای پژوهش‌های دقیق در رابطه با کاربردهای مختلف 6G

2- تمرکز بر ترویج پیشرفت‌های نوآورانه تکنولوژیک

3- ترویج فعالانه تبادلات و همکاری‌های بین‌المللی

در پایان لازم به ذکر است، در مسیر رسیدن به تکنولوژی ارتباطی نسل ششم، کارهای فراوانی باید انجام شود. نباید فراموش کنیم در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که هنوز در بسیاری از مناطق آن، تکنولوژی ارتباطی غالب 3G است. به عنوان مثال در کشور هند، هنوز 300 میلیون کاربر در انتظار مهاجرت به LTE هستند. البته اینکه کمپانی‌ها از همین الان آینده‌نگر بوده و برای بسترسازی جهت رسیدن به ارتباطات نسل ششم تلاش می‌کنند، مایه امیدواری بوده و کارشان شایسته تحسین است.

منبع : Oppo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا