معرفی iQOO Z6 Lite - اولین گوشی جهان با پروسسور جدید Snapdragon 4 Gen 1

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 4 جن 1 Snapdragon 4 Gen 1 ، اندروید Android ، Vivo iQOO Z6 Lite ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : همین چند روز پیش بود که شرکت کوالکام از دو پلتفرم موبایلی جدید با نام‌های Snapdragon 6 Gen 1 و Snapdragon 4 Gen 1 رونمایی کرد تا شیوه متمایز نام‌گذاری محصولات خود را در چیپ‌ست‌های رده پایین‌تر ۶ و ۴ نیز به‌‌کار بگیرد. از همان ابتدای رونمایی این دو چیپ‌ست از زیر مجموعه iQOO شرکت ویوو به‌عنوان یکی از اولین سازندگانی نام برده شد که یکی از این دو پروسسور یعنی Snapdragon 4 Gen 1 را در محصول جدیدی استفاده می‌کند. این محصول که iQOO Z6 Lite نامیده می‌شود حالا با امکانات متوسط رو به پایین و یک قیمت نسبتا مناسب در کشور هند معرفی شده و از امکان ارائه آن در دیگر بازارها هنوز خبری رسمی در دست نیست.

Z6 Lite را باید نسخه ساده‌شده‌ای از iQOO Z6 دانست که در ماه مارچ سال جاری میلادی با شرایطی تقریبا مشابه با نسخه لایت اما با پروسسور Snapdragon 695 در هند رونمایی شد. نسخه مخصوص بازار چین این گوشی که بازهم iQOO Z6 نام گرفت شرایط کاملا بهتری نسبت به هر دو مدل قبلی داشت و نه‌تنها از صفحه‌نمایش بزرگ، دوربین اصلی بهتر و شارژ باتری سریع‌تری برخوردار بود بلکه پروسسور Snapdragon 778G+ 5G آن نیز قدرت پردازشی کاملا بالاتری داشت. Z6 لایت را بدین‌ترتیب می‌توان همان Z6 اولیه دانست که پردازنده آن تغییر کرده و وضوح دوربین سلفی آن نیز نصف شده است.

iQOO Z6 Lite که در دو رنگ مشکی و سبز (به‌ترتیب با عناوین Mystic Night و Stellar Green) عرضه می‌شود طراحی قابل‌قبول و متناسبی با گوشی‌های مدرن امروزی داشته و با پرهیز از لبه‌های خمیده در پشت و روی دستگاه و نوار صیقلی جانبی مجموعه چشم‌نوازی را به معرض دید می‌گذارد. طراحی این گوشی در دیگر قسمت‌ها البته به‌روشنی به رده قیمتی آن اشاره دارد جایی‌که حاشیه بزرگی در زیر صفحه‌نمایش به‌چشم می‌خورد و بریدگی V شکل بالای پنل نیز یکی از مشخصات اصلی گوشی‌های ارزان‌قیمت را آشکار می‌کند. این گوشی 194 گرمی از ابعاد 8.2×75.8×164 میلی‌متر برخوردار است که به‌جز 8 گرم وزن بیش‌تر ظاهرا هیچ تفاوت خاصی با iQOO Z6 پیشین (نسخه بازار هند) ندارد.

صفحه‌نمایش گوشی که روی کاغذ تفاوتی نسبت به قبل نکرده یک 6.58 اینچی LCD با وضوح فول اچ‌دی پلاس و نرخ رفرش 120 هرتزی‌ست که حداکثر سرعت برداشت تاچ در آن به 240 هرتز می‌رسد. بالای این صفحه‌نمایش دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی دستگاه با f/2.0 قرار دارد که از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند اما ظاهرا می‌توان از آن برای تشخیص چهره و بازگشایی صفحه قفل بهره گرفت. سنسور اثر انگشت دستگاه نیز روی دکمه خاموش و روشن کردن گوشی در لبه سمت راست آن تعبیه شده است.

تنها دوربین مهم پشت دستگاه دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی f/1.8 آن است و دوربین 2 مگاپیکسلی ماکروی دوم با f/2.4 از اهمیت چندانی برخوردار نیست. یک نکته جالب در مورد دوربین اصلی که البته در مورد دوربین سلفی نیز صادق است، در دسترس نبودن حالت شب یا Night Mode در نسخه مجهز به رم 4 گیگابایتی است که تا به امروز ظاهرا نمونه‌ دیگری برای آن در تولیدات دیگر سازندگان نمی‌توان سراغ گرفت.

کوالکام اطلاعات دقیقی در مورد نوع و چینش هسته‌های پروسسور Snapdragon 4 Gen 1 ارائه نکرده و اطلاعات ریلمی نیز کمک چندانی به حل این موضوع نکرده است. به‌گفته ریلمی این پروسسور 6 نانومتری از 18.4 درصد بهبود در پردازش و 6.9 درصد بهبود گرافیکی (ظاهرا هر دو در مقایسه با Snapdragon 480) بهره می‌برد و این در حالی‌ست که این دو عدد در آمار رسمی کوالکام به‌ترتیب 15 و 10 درصد اعلام شده است! حداکثر فرکانس هسته‌های قوی‌تر این چیپ‌ست 2 گیگاهرتز است و برخی منابع به 2 هسته A78 و 6 هسته A55 در آن اشاره دارند. رم گوشی 4 یا 6 گیگابایت بوده و 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی (ظاهرا قابل ارتقاء) دارد.

در حالی‌که در یک گوشی ارزان‌قیمت معمولا خبری از مکانیزم‌های معمول هدایت گرما و خنک‌کنندگی دستگاه نیست، Z6 Lite در این زمینه عملکرد متفاوتی داشته و با به‌کارگیری یک سیستم خنک‌کننده 4 قسمتی متشکل از یک ورقه گرافیتی، ژل هدایت گرمایی، فویل مسی و یک سنسور حرارتی سعی در کاهش حرارت تولیدی این مجموعه دارد.

باتری دستگاه یک نمونه نسبتا حجیم 5 هزار میلی آمپر ساعتی‌ست که به‌گفته شرکت سازنده برای 127 ساعت گوش دادن به موسیقی (با هدست)، 18.5 ساعت تماشای ویدئو در یوتوب و بیش از 8 ساعت بازی دوام خواهد داشت. این باتری با یک شارژر 18 واتی تغذیه می‌شود که البته در نسخه عادی دستگاه نشانی از آن دیده نشده و باید آن را به‌صورت جداگانه تهیه کرد. برخی از خریداران این گوشی که از کارت بانکی ویژه‌ای برای تهیه Z6 Lite استفاده می‌کنند البته جدا از یک تخفیف 2,500 روپیه‌ای، شارژر دستگاه را نیز به‌رایگان دریافت می‌کنند.

iQOO Z6 Lite با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری Funtouch OS 12 با قیمت 13,999 برای نسخه 4GB/64GB به بازار هند ارائه می‌شود که با قیمت فعلی ارز نزدیک به 176 دلار آمریکا خواهد بود. خریداران نسخه 6GB/128GB این گوشی نیز باید رقم 15,499 روپیه‌ای (195 دلاری) را برای تهیه این مدل پرداخت کنند.

منبع : iQOO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا