معرفی iQOO Z6 5G – اسمارت‌فونی زیبا با پردازنده Snapdragon 695 5G

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 695 5 جی Snapdragon 695 5G ، Vivo iQOO Z6 ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : برند iQOO (از زیرمجموعه‌های کمپانی چینی ویوو) اواخر سپتامبر 2021 از یک گوشی نسل پنجمی جدید تحت عنوان iQOO Z5 رونمایی کرد. کمتر از یک ماه بعد، نسخه سبک‌تری از این دیوایس با نام iQOO Z5x معرفی شد. حال باخبر شدیم این برند چینی به‌تازگی این سری را به‌روزرسانی کرده است. در همین راستا، iQOO روز چهارشنبه 16 مارچ 2022 (25 اسفند 1400) از گوشی هوشمند جدیدی با نام iQOO Z6 5G پرده برداشت. طبق ادعای شرکت سازنده، این گوشی در حال حاضر سریع‌ترین دیوایس نسل پنجمی در رده قیمتی خود محسوب می‌شود. ناگفته نماند، مقصد اولیه iQOO Z6 کشور هند است. با ما همراه باشید تا جزییات بیشتری از مشخصات و امکانات این محصول را با هم مرور کنیم.

در نگاه اول، طراحی زیبای iQOO Z6 5G خودنمایی می‌کند. این گوشی دارای فریم تخت 2.5 بعدی و گوشه‌های گرد است. وزن گوشی 186 گرم بوده و با وجود باتری بزرگ، تنها 8.25 میلی‌متر ضخامت دارد. گوشی جدید iQOO در دو رنگ‌بندی مشکی (Dynamo Black) و آبی (Chromatic Blue) طراحی شده است. لازم به ذکر است، در رنگ‌بندی Chromatic Blue، بخشی از قسمت بالایی گوشی (به ویژه در اطراف ماژول دوربین) به رنگ صورتی متمایل می‌شود.

نمایشگر iQOO Z6 از یک ال‌سی‌دی 6.58 اینچی با رزولوشن +FHD تشکیل شده است. این نمایشگر 90.61 درصد از سطح بدنه را پوشش داده و از طیف رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. نرخ به‌روزرسانی نمایشگر 120 هرتز و نرخ نمونه‌برداری تاچ آن 240 هرتز عنوان شده است. این نرخ بالا تأثیر به‌سزایی در کیفیت بازی با این گوشی داشته و طبق ادعای شرکت سازنده، با توجه به اینکه سیگنال‌های تاچ در این نمایشگر هر 4.17 میلی‌ثانیه جمع‌آوری می‌شوند، حداقل روی کاغذ پاسخ لمسی بسیار سریعی را از آن انتظار داریم.

در ساخت iQOO Z6 از چیپ‌ست 6 نانومتری Snapdragon 695 5G استفاده شده که به‌گفته شرکت سازنده در بنچمارک AnTuTu نسخه 9 حائز امتیاز 410,563 شده است. همان طور که در مقدمه هم گفته شد، این گوشی ظاهرا قرار است جایگزینی برای iQOO Z5 (عرضه شده در سال گذشته) باشد، اما قبول این گزاره کمی سخت می‌نماید، زیرا iQOO Z5 به تراشه پیشرفته‌تر Snapdragon 778G مجهز شده بود. 128 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقا از طریق میکرو اس‌دی) به iQOO Z6 اختصاص یافته است، اما از لحاظ حافظه RAM این دستگاه در سه پیکربندی مختلف به تولید می‌رسد که هر یک از 4، 6 یا 8 گیگابایت RAM بهره می‌برند. ناگفته نماند، به لطف قابلیت Extended RAM 2.0، می‌توان تا 4 گیگابایت از فضای آزاد حافظه داخلی را به RAM گوشی اضافه کرد (به‌ترتیب، 1، 2 و 4 گیگابایت برای نسخه‌های 4، 6 و 8 گیگابایتی گوشی).

مثل بیشتر گوشی‌های iQOO در این رده قیمتی، در اینجا نیز نباید انتظار دوربین پیشرفته‌ای را داشته باشید. ماژول مستطیل‌شکل پشت گوشی، 3 دوربین و یک فلش ال‌ای‌دی را در خود جای داده است. دوربین اصلی وضوح 50 مگاپیکسلی داشته و به آن‌چه «فوکوس خودکار چشمی» خوانده شده، مجهز شده است. به این ترتیب، ظاهرا در حفظ فوکوس روی سوژه‌های متحرک به مشکل برنخواهد خورد. دو دوربین 2 مگاپیکسلی دیگر نیز در این مجموعه دیده می‌شوند که یکی حسگر عمق و دیگری دوربین ماکرو است. گفتنی‌ست، یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی هم در ناچ قطره آب بالای نمایشگر قرار دارد.

باتری دستگاه ظرفیتی معادل 5,000 میلی‌آمپر ساعت داشته و ظاهرا برای تأمین انرژی این محصول کافی به نظر می‌رسد. این باتری انرژی مورد نیاز برای 24.3 ساعت پخش موسیقی، 22.6 ساعت فعالیت در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، 16.9 ساعت استریم ویدئو از نت‌فلیکس و 8.5 ساعت بازی BGMI را تضمین می‌کند. باتری iQOO Z6 از استاندارد شارژ 18 واتی برخوردار بوده و با توجه به پشتیبانی از شارژ معکوس، با اتصال کابل OTG می‌توان باتری دیگر دیوایس‌ها را نیز با آن شارژ کرد. برای مقایسه بد نیست بدانیم که iQOO Z5 سال قبل به یک شارژر 44 واتی سریع مجهز بود و Z6 در این مورد نیز پس‌رفت مشهودی داشته است.

iQOO Z6 به هیچ وجه یک گوشی مخصوص بازی تمام عیار به حساب نمی‌آید، اما با توجه به سابقه‌ای که از iQOO سراغ داریم، در این دیوایس نیز کمی و بیش رگه‌هایی از گیمینگ دیده می‌شود. به عنوان مثال قابلیتی نرم‌افزاری موسوم به Ultra Game Mode در آن پیش‌بینی شده که ضمن بهینه کردن بازی، عملکرد CPU و GPU را نیز بهبود می‌بخشد. همچنین، یک سیستم خنک‌کننده مایع 5 لایه (متشکل از یک اتاقک بخار به مساحت 1445 میلی‌متر مربع) برای این گوشی در نظر گرفته شده که طبق ادعای شرکت سازنده منبع حرارت را با دقت بالایی تشخیص داده و به طور هوشمند راه‌کار خنک‌کنندگی مناسبی را به کار می‌گیرد. در هنگام اجرای بازی‌های سنگین و داغ کردن گوشی، این سیستم می‌تواند تا 10 درجه سلسیوس از حرارت دستگاه بکاهد.

سیستم‌عامل iQOO Z6 اندروید 12 بوده و منوی داخلی آن بر مبنای رابط کاربری اختصاصی Funtouch OS 12 توسعه یافته است. حسگر اثر انگشت گوشی روی لبه آن تعبیه شده است. ناگفته پیداست که دیوایس جدید iQOO به ارتباطات نسل پنجم مجهز شده است. جک هدفون و پورت USB-C نیز روی بدنه دستگاه مشاهده می‌شوند.

گوشی هوشمند iQOO Z6 5G از 22 مارچ (2 فروردین) وارد بازار هند می‌شود. همان طور که گفته شد، این گوشی در سه پیکربندی به تولید می‌رسد. قیمت این محصول در پیکربندی‌های مختلف و با احتساب نرخ کنونی تبدیل ارز، به شرح زیر است:

- مدل پایه (4GB/128GB): با قیمت 15,999 روپیه (210 دلار)

- مدل متوسط (6GB/128GB): با قیمت 16,999 روپیه (222 دلار)

- مدل پیشرفته (8GB/128GB): با قیمت 17,999 روپیه (236 دلار)

منبع : iQOO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا