کیت توسعه نرم‌افزار جدید گوگل به منظور اجرای اپ‌ها در دستگاه‌های اندرویدی و غیر اندرویدی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/6/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کیت توسعه نرم افزار Software Development Kit ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمپانی گوگل در روز 26 آگوست سال جاری میلادی (4 شهریور 1401) طی پستی در بلاگ خود از راه‌اندازی کیت توسعه نرم‌افزار (SDK کوتاه‌شده Software Development Kit) میان‌دستگاهی خبر داده که ابزارهای مورد نیاز توسعه‌دهندگان برای تولید اپلیکیشن‌های سازگار با انواع دستگاه‌های اندرویدی و حتی انواع گوشی‌ها، تبلت‌ها و تلویزیون‌های غیراندرویدی را در خود جای داده است. این قابلیت که ابتدا در جریان برگزاری رویداد Google I/O 2022 معرفی شد، در واقع بخشی از تلاش گوگل برای تسهیل فرایند توسعه آن دسته از برنامه‌های اندرویدی است که به شیوه‌های گوناگون و با استفاده از مجموعه‌ای ساده از APIها، در طیف وسیعی از دستگاه‌ها به هم متصل می‌شوند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، این SDK بناست به توسعه‌دهندگان امکان دهد تا سه جنبه کلیدی، یعنی شناسایی دستگاه‌های مجاور، ایجاد اتصال امن میان دستگاه‌ها و میزبانی از تجربه یکپارچه کاربری روی چندین دستگاه را در محصولات خود بگنجانند. به گفته گوگل، این SDK میان‌دستگاهی از ارتباط وای‌فای، بلوتوث و باند فوق‌پهن (ultra-wideband) برای اتصال دستگاه‌ها استفاده خواهد کرد.

گوگل در بلاگ خود با فهرست کردن موارد استفاده چندگانه از برنامه‌هایی که در دستگاه‌ها و پلتفرم‌های گوناگون قابل استفاده هستند، از توانایی این SDK در زمینه‌های زیر سخن گفته است:

شناسایی و صدور مجوز ارتباط با دستگاه‌های مجاور

• اشتراک وضعیت فعلی یک اپلیکیشن روی یک دستگاه، با همان اپلیکیشن در دستگاه دیگر

• راه‌اندازی اپ در یک دستگاه ثانویه بدون نیاز به در حال اجرا نگه داشتن آن در پس‌زمینه

• ایجاد اتصال امن برای ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر

• فعال کردن انتقال task در جایی که کاربر یک task را روی یک دستگاه آغاز می‌کند و می‌تواند به راحتی آن را در دستگاه دیگری ادامه دهد

گوگل موارد استفاده مختلفی را برای SDK میان‌دستگاهی خود در صفحه مستندات آن شرح داده و به نظر می‌رسد امکانات آن، در بسیاری از سناریوها مفید واقع خواهد شد. به عنوان مثال، این کیت می‌تواند به چندین کاربر در دستگاه‌های جداگانه اجازه دهد هنگام ثبت سفارش گروهی غذا، آیتم‌هایی را از یک منوی مشترک انتخاب کنند و نیاز به دست‌به‌دست شدن گوشی برای سفارش دادن بقیه را از میان بردارند. همچنین با کمک توانایی‌های این کیت توسعه، کاربر می‌تواند خواندن یک مقاله را روی گوشی خود آغاز و سپس ادامه آن را روی تبلت مطالعه کند. مسافران خودروها نیز با برنامه‌های توسعه‌یافته با این کیت می‌توانند موقعیت مکانی خاصی را روی نقشه با استفاده از گوشی خود و از طریق سیستم ناوبری خودرو به اشتراک بگذارند.

بنا بر اعلام رسمی گوگل «این کیت توسعه به شما امکان تمرکز روی مهم‌ترین چیزها را می‌دهد، یعنی ایجاد تجربه کاربری لذت‌بخش و اتصال [و انتقال] این تجربیات در میان [مجموعه‌ای از] فرم ‌فاکتورها و پلتفرم‌های گوناگون». علاوه بر این، دیگر نیاز نیست اپلیکیشن‌ها برای اجرای پروتکل‌های اتصال، مجوزهایی را اعلام یا درخواست کنند و کاربر می تواند به اپ‌ها اجازه دهد صرفا ً به دستگاه مورد نظر او اتصال یابند.

مجموعه این قابلیت‌ها تا حدود زیادی شکل گسترش‌یافته Nearby Share در ساختار کنونی اندروید به نظر می‌رسد که با استفاده از آن کاربران این سیستم‌عامل می‌توانند فایل‌های خود را در کروم‌بوک و دیگر دستگاه‌های اندرویدی انتقال دهند. چنان که در ماه آوریل نیز میشال رحمان (Mishaal Rahman) از شرکت نرم‌افزاری Esper از احتمال ارائه به‌روزرسانی جدیدی برای Nearby Share خبر داده بود که به کاربران اجازه می‌دهد فایل‌ها را در دستگاه‌هایی که با حساب کاربری گوگل وارد آن‌ها شده‌اند، با سرعت بالا به اشتراک بگذارند. گوگل هم در جریان رویداد CES 2022 از امکان استفاده از Nearby Share روی دستگاه‌های ویندوزی تا اواخر سال جاری میلادی خبر داده بود.

کیت توسعه میان‌دستگاهی در حال حاضر به صورت پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان در دسترس قرار گرفته و البته فعلا تنها برای گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی مجهز به نسخه 8 و بالاتر این پلتفرم قابل استفاده است. اما گوگل در نهایت پشتیبانی از این کیت را به «سایر سطوح اندرویدی و سیستم‌عامل‌های غیراندرویدی» از جمله iOS و ویندوز گسترش خواهد داد؛ هرچند درباره زمان آن تاکنون خبری منتشر نشده است. به علاوه، از آنجا که این قابلیت‌ها در روزهای نخستین توسعه خود قرار دارند، احتمالاً نمی‌توان در آینده نزدیک شاهد تولید و عرضه برنامه‌هایی بود که اتصال میان دستگاه‌های iOS و اندروید را برقرار می‌سازند.

منبع : Google