Nikkei Asia: تلاش گوگل برای ساخت چیپ‌ست اختصاصی برای کروم‌بوک‌ها و تبلت‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/10        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کروم او اس Chrome OS ، کروم بوک Chromebook ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : نزدیک به یک ماه پیش پس از گذشت ماه‌ها از انتشار شایعاتی مبنی بر تلاش گوگل برای ساخت یک پروسسور اختصاصی موبایل، این اطلاعات در جریان پیش‌نمایش رسمی Goole Pixel 6 و Pixel 6 Pro تأیید شد و جزییاتی در رابطه با چیپ کاستوم Tensor در دسترس قرار گرفت. چیپ‌ست تنسور که سامسونگ وظیفه ساخت آن را بر عهده داشته و برخی آن را نسخه تغییر نام‌یافته‌ای از یک Exynos معرفی نشده می‌نامند اما ظاهرا تنها نوک کوه یخی‌ست که به‌زودی ابعاد بزرگ خود را نمایان خواهد ساخت. در همین رابطه درگاه خبری Nikkei Asia به‌نقل از سه منبع آشنا با این موضوع از برنامه‌های گوگل برای ساخت پردازنده برای لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های پلتفرم Chrome OS خبر داده‌ است.

این حرکت گوگل را بیش از هر چیز باید علامت و نشانه دیگری مبنی بر تلاش شرکت‌های بزرگ برای ایجاد برتری نسبت به رقبا با استفاده از پروسه ساخت مستقل پردازنده توصیف کرد. حضور گوگل در این عرصه البته چندان سریع و به‌موقع نیز نبوده و در حالی‌که بسیاری دیگر از بزرگان دنیای پردازش همراه از جمله اپل، سامسونگ و هواوی، از سال‌ها تجربه در این زمینه برخوردارند دیگر نام‌های بزرگ این عرصه مثل آمازون، فیس‌بوک، مایکروسافت، تسلا، Baudu و حتی هولدینگ علی بابا نیز برای متمایز کردن محصولات خود، استراتژی مشابهی را دنبال می‌کنند.

به نقل از Nikkei Asia، گوگل جدا از ساخت پردازنده برای گوشی‌های هوشمند این شرکت (که به‌زودی در قالب سری پیکسل 6 رنگ واقعیت به‌خود می‌گیرند)، ساخت پردازنده برای لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌هایی مجهز به سیستم‌عامل کروم (Chrome OS) را نیز در برنامه دارد امری‌که به‌گفته منابع مرتبط با این وب‌سایت در سال 2023 به واقعیت خواهد پیوست. تلاش‌های گوگل در این زمینه ظاهرا بیش از همه چیز از موفقیت اپل در طی سالیان گذشته الهام گرفته؛ جایی‌که جدا از ساخت قطعات نیمه‌هادی برای آیفون‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین محصول سخت‌افزاری اپل، این شرکت در سال گذشته با کنار گذاشتن پردازنده‌های سنتی اینتل از چیپ‌ست کاستوم Apple M1 (طراحی شده در خود مجموعه اپل) در کامپیوترهای مک‌بوک و iMac و پس از چندی در تبلت‌های iPad Pro بهره گرفت.

Apple iMac 24 M1

معماری هسته‌های پردازشی و پروسسورهای موبایلی جدید گوگل طبق انتظار براساس طرح‌های ابداعی شرکت Arm شکل گرفته که در حال حاضر در 90 درصد از دستگاه های موبایل جهان حضور دارند. گوگل همچنین به موفقیت هر چه بیشتر پرچمداران سری Pixel 6 خود امیدوار است؛ جایی‌که طبق برخی خبرهای تأیید نشده این شرکت از تأمین‌کنندگان خود خواستار 50 درصد حجم تولید بالاتر نسبت به زمان قبل از پاندمی در سال 2019 شده است. برای به‌دست آوردن معیار صحیحی در این رابطه باید به این واقعیت اشاره کرد که شرکت گوگل به‌گفته IDC در سال 2019 و قبل از شیوع کرونا بیش از 7 میلیون گوشی پیکسل را به بازار عرضه کرده بود که این میزان در سال 2020 و پس از پاندمی به کمتر از 3.7 میلیون کاهش پیدا کرد. بخشی از اطمینان گوگل از موفقیت در این بازار آن‌طور که منابع خبری از این شرکت نقل می‌کنند به این واقعیت تعلق دارد که گوگل در حال حاضر تنها سازنده آمریکایی گوشی‌های هوشمند است که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند.

Google Pixel 5a 5G

تحلیلگران ضمن منطقی ارزیابی کردن نظر گوگل در این رابطه (فارغ از خبرهای مرتبط با توسعه داخلی چیپ‌ست)، آن را بدون چالش نیز نمی‌بینند؛ در همین رابطه اریک سِنگ (Eric Tseng) تحلیلگر ارشد Isaiah Research در گفت‌وگو با Nikkei Asia از چالش رقابت در زمینه ظرفیت تولید با سازندگان قدیمی‌ و برتر این رده نظیر اینتل، انویدیا، کوالکام و دیگران سخن به میان آورده و می‌گوید: «ما دریافته‌ایم که تمامی غول‌های فناوری در حال پیوستن به [روندی] تهاجمی برای ساخت تراشه‌های سفارشی خود هستند چرا که در این ‌صورت می‌توانند ویژگی‌های [مد نظر] خود را برای برآورده ساخت نیازهای ویژه خود درون آن‌ چیپ‌ست پیاده‌سازی کنند. در آن شرایط این کمپانی‌های فناوری می‌توانند به‌آسانی نیروی کار تحقیق و توسعه را بدون محدود شدن از طرف تأمین‌کنندگان، خود تنظیم کرده و خدمات و فناوری‌های منحصر به‌فردی را ارائه کنند. در یک سناریوی ایده‌آل به‌کارگیری یک چیپ‌ست اختصاصی همچنین به معنای تلفیق بهتر سخت‌افزار و نرم‌افزار نیز خواهد بود.»

از منظری دیگر پیتر هانبری (Peter Hanbury) از شرکای موسسه مشورتی Bain & Co در گفت‌وگو با Nikkei Asia هزینه طراحی یک چیپ‌ست 5 نانومتری پیشرفته را در حال حاضر نزدیک به 500 میلیون دلار تخمین می‌زند که در مقایسه با رقم تنها 50 میلیون دلاری برای توسعه یک چیپ‌ست ساده‌تر 28 نانومتری رقم بسیار بالایی به‌نظر می‌رسد. هانبری می‌افزاید: «بازیگران بسیار اندکی این مهارت‌ها یا منابع مالی برای طراحی چیپ خود را در اختیار دارند، بنابراین نقش‌آفرینان معمول این رده که این مسیر را انتخاب می‌کنند همچون ارائه‌دهنده‌گان خدمات ابری، [یا] بازیگران بسیار بزرگی هستند یا کارکردهای بسیار ارزشمندی را برای این چیپ‌های دارای طراحی اختصاصی در نظر گرفته‌اند.»

روند طراحی نیمه‌هادی در مجموعه گوگل البته از معرفی چیپ‌ست برای Pixel 6 آغاز نشده و این شرکت نخستین بار در سال 2016 در جهت تسهیل بارِ کاری برای پردازش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در مراکز داده و سرورهای ابری خود از آن‌چه واحد پردازش تنسور یا TPU نامیده می‌شود پرده‌برداری کرد و در ماه مِی گذشته نیز در جریان Google I/O 2021 نسل چهارم TPUهای خود را به‌نمایش گذاشت. گوگل در دنیای نر‌م‌افزار نیز نقشی بی‌بدیل و انکارناپذیر داشته و جدا از سیستم‌عامل اندروید، پلتفرم Chrome OS آن نیز به‌خصوص در طی یکی دو سال گذشته در تسهیل فرایند آموزش و تحصیل از راه دور، درخشان ظاهر شده است. مطابق آمار روند عرضه کامپیوترهای کروم‌بوک در سال گذشته با ادامه پاندمی دو برابر شده و با این‌که این روند از ماه جولای شیب ملایم‌تری را تجربه می‌کند اما هنوز در نیمه اول سال 2021 نیز به رشد خود ادامه داده است.

طراحی و ساخت پردازنده‌های اختصاصی برای کامپیوترهای کروم‌بوک احتمالا با نیم‌نگاهی به موفقیت این رده در طی یکی دو سال اخیر صورت پذیرفته و سرمشق قرار دادن تجربه غول کوپرتینویی در زمینه نیز اگرچه به احتمال قریب به یقین به رقابت خاصی مابین گوگل و اپل منجر نمی‌شود اما تحولات بزرگی را در دنیای پردازش همراه (به‌خصوص در سمت ارزان‌تر و غیر حرفه‌ای‌تر آن) در آینده نزدیک نوید می‌دهد.

منبع : Nikkei Asia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا