آشنایی با Little Signals - گام تازه گوگل برای پیاده‌سازی رایانش محیطی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/1/28        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اینترنت اشیاء IoT ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : شاید اولین چیزی که با شنیدن واژه notification در دستگاه‌های همراه به ذهن می‌رسد، چراغ‌های LED چشمک‌زن روی گوشی یا صدای زنگی باشد که رسیدن یک پیام جدید یا اعلانی خاص توسط یکی از اپلیکیشن‌ها را یادآوری می‌کند. این شیوه امروز در سراسر جهان شناخته شده است و همه با معنای آن آشنایی دارند. اما حالا گوگل در پی یافتن روش‌های جدیدی برآمده که از طریق آن‌ها، ضمن آگاه ساختن کاربر از دریافت notification جدید، از پرت شدن حواس او به سبب تولید صدا و نور اعلانات جلوگیری شود یا به عبارت دیگر، حواس کاربر را به روش‌های ظریف‌تری درگیر اعلان‌های بصری و صوتی سازد.

این تلاش‌ها بر بستر فرایندی موسوم به رایانش محیطی یا Ambient Computing تعریف می‌شود و به این معناست که فناوری همواره در پس‌زمینه برای کمک‌ به کاربر و دریافت دستور، آماده و در دسترس باشد. این رویکرد که یکی از اهداف بلندمدت گوگل برای سخت‌افزارهایش به شمار می‌رود، اینک به تجربه جدیدی به نام Little Signals انجامیده است که می‌تواند تصویری اولیه از رایانش محیطی در آینده را نمایان سازد.

Little Signals که توسط استودیو Map Project Office (مستقر در لندن) با همکاری استودیویSeed گوگل طراحی شده، مجموعه‌ای از تجربه‌های تعاملی است که شکل‌های متنوعی از دستگاه‌های مبتنی بر رایانش محیطی را در آینده تصویر کرده است. در این طرح از شش دستگاه مفهومی موسوم به Shadow ،Rhythm ،Movement ،Button ،Air و Tap استفاده شده که هر یک راهکاری ابتکاری و منحصربه‌فرد را برای اعلان به کاربر در بر دارند و در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

Air همواره با محیط نزدیک خود در تعامل است. پالس‌های هوا می‌توانند برای جلب توجه کاربر، موجب حرکت اشیای پیرامونی مانند برگ گیاهان شوند.

Button برای برقراری ارتباط،‌ اندازه و صدا را ترکیب می‌کند. این دستگاه شامل استوانه‌ای با دو بخش است که در آن بخش بالایی هنگام دریافت اطلاعات می‌چرخد (هنگام دریافت اطلاعات با جزئیات بیشتر به سمت راست و با جزئیات کمتر به سمت چپ می‌چرخد) و بالا می‌آید و صدایی از خود تولید می‌کند.

Movement که به هفت میله مجهز است که به طور جداگانه یا گروهی کار می‌کنند و اطلاعاتی همچون تایمر و تقویم را به صورت بصری و با تغییر ارتفاع و بیرون آمدن میله‌ها از جای خود نشان می‌دهد.

Rhythm صداهای محیطی تولید می‌کند و در آن کیفیت ملودی، کیفیت‌های اطلاعاتی همچون اهمیت، فوریت یا لحن را منتقل می‌سازد. همچنین با برگرداندن یا گرفتن دست روی دستگاه می‌توان آن را خاموش کرد.

Shadow از طریق حرکات سایه‌ای که ایجاد می‌کند، با کاربر ارتباط برقرار می‌کند. این سایه‌ها وضعیت دستگاه را نشان می‌دهند و مانند دم و بازدم در نفس کشیدن هنگام فعال بودن، سایه کوتاه‌تر و هنگام فعال نبودن، سایه بلندتری را نمایان می‌سازد.

Tap از سطوح به منظور ایجاد صداهایی استفاده می‌کند که به عنوان notification عمل می‌کنند. به این ترتیب ضربه قوی‌تر به معنای اخبار فوری‌تر است.

در حال حاضر، تلاش‌های زیادی برای تعامل بیشتر کاربران با فناوری‌های جدید انجام می‌گیرد. به عنوان نمونه، چندی پیش پتنتی از گوگل منتشر شده که نشان می‌دهد غول آمریکایی در حال کار روی «رابطی پوستی» است که می‌تواند از طریق پوست، حرکات کاربر را کنترل کند و احتمالاً برای طیف وسیعی از محصولات، به ویژه ابزارهای پوشیدنی از جمله ساعت‌های هوشمند و earbudها به کار گرفته شود.

با آن که گوگل به صراحت در باره این طرح سخن نگفته است، اما ظاهراً دستگاه‌های مرتبط با خانه هوشمند به احتمال زیاد از هر یک از شش دستگاه فوق بهره خواهند گرفت. البته بدیهی است که این پروژه به طور کلی هنوز در مراحل ابتدایی و آزمایشی است و باید برای ارائه تصویری کامل و کاربردی از آن منتظر ماند. با این حال، گوگل دستورالعمل کاملی را برای ساخت این شش دستگاه مفهومی از طریق Arduino در اختیار دوست‌داران نوآوری قرار داده است. Arduino پلتفرم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متن‌بازی است که یک میکروکنترلر تک‌برد، نرم‌افزار Arduino IDE و یک بوت لودر نرم‌افزاری را در بر می‌گیرد و می‌تواند جهت طراحی و ساخت سریع و آسان ابزارهای تعاملی مورد استفاده قرار گیرد.