نگاهی به Flutter 1.0 نسخه جدید تول‌کیت توسعه نرم‌افزاری گوگل

نمایش خبر

تاریخ : 1397/10/5        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوگل Google ، کیت توسعه نرم افزار Software Development Kit ، اندروید استودیو Android Studio

واحد خبر mobile.ir : شرکت گوگل در اوائل ماه جاری میلادی از اولین نسخه پایدار تول‌کیت توسعه UI موبایل خود موسوم به Flutter 1.0 رونمائی کرد این ابزار توسعه که 10 ماه بعد از ورژن بتای این سیستم ارائه شد، برای اولین بار امکان ساخت همزمان اپلیکیشن در هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS را با یک دیتابیس مشترک فراهم می‌آورد؛ به بیان دیگر، توسعه‌دهنده‌گان با نوشتن یک‌باره کدهای مورد نظر برای هر اپلیکیشن، دو نسخه از آن برنامه را برای اندروید و iOS‌ دریافت می‌کنند. تا پیش از این، پروسعه ساخت اپلیکیشن‌های مشترک برای هر دو سیستم‌عامل اغلب با مشکل استفاده از کدهای غیر بومی روبرو بود اما با حضور نسخه جدید Flutter می‌توان این مشکل را به دست فراموشی سپرد.

Google Flutter 1.0 Mobile UI Toolkit Overview

بسیاری از توسعه‌دهنده‌گان نرم‌افزاری به صورت تخصصی تنها روی یکی از مجموعه‌های اندروید یا iOS‌ متمرکز بوده و بیشتر به ساخت اپلیکیشن‌ برای یکی از این دو سیستم‌عامل تمایل دارند اما نگفته پیداست که برای جذب مخاطبان بیشتر و موفقیت یک اپلیکیشن، حضور آن در هر دو پلتفرم کاملا ضرروی به نظر می‌رسد. تا پیش از این در پلتفرم‌های توسعه نظیر Android Studio یا Xcode دو ورژن مختلف برای هر سیستم‌عامل تهیه می‌شد که یکی با کدهای Java/Kotlin و دیگری تحت Objective-C/Swift تنظیم می‌شد که توسعه‌دهنده‌گان را با مشکلات مشخصی روبرو می‌نمود. Flutter اما از یک راه‌حل میان‌پلتفرمی شامل رابط کاربری و گرافیک مبتنی بر سخت‌افزار همراه با کدهای بومی ARM استفاده می‌کند که همزمان برای هر دو سیسم‌عامل اندروید و iOS‌ قابل استفاده خواهد بود. این تول‌کیت با محیط‌های توسعه مختلف از جمله Android Studio و Xcode تلفیق شده و بستر یکسانی را برای توسعه اپلیکیشن فراهم می‌آورد.

Google Flutter 1.0 Mobile UI Toolkit Overview

گوگل اما با وجود این موارد، ظاهرا Flutter را به عنوان جایگزینی برای Java/Kotlin یا زبان‌های برنامه‌نویسی اپل ندانسته و آن را ابزاری مکمل با امکان جای‌گذاری در یک اپلیکیشن از پیش طراحی شده یا بستری با کاربری مجزا و مستقل مطرح می‌کند.

Flutter چیست؟

پیش از آنکه به جزئیات و مزایای Flutter بپردازیم بهتر است به طور کلی با این تول‌کیت توسعه UI موبایل گوگل آشنا شویم؛ Flutter را در یک توصیف کوتاه می‌توان یک جعبه‌ابزار توسعه نرم‌افزاری اوپن‌سورس بر مبنای زبان برنامه‌نویسی Dart قلمداد کرد. Dart‌ از سوی دیگر خود یک زبان برنامه‌نویسی رایگان و منبع‌باز با کاربری عمومی‌ست که توسط گوگل توسعه داده یافته و جدا از کاربری اصلی آن، برای توسعه‌دهنده‌گان وب نیز با جذابیت‌های بالائی همراه است چرا که برنامه‌های تحت این سیستم‌، ‌امکان کامپایل شدن در جاوااسکریپت و در نتیجه اجرا در مرورگرهای اینترنتی را نیز دارا هستند. Dart البته در نگاه اول به دلیل اجبار کاربران در لزوم یادگیری یک زبان‌ برنامه‌نویسی جدید چندان ایده‌آل نیز به نظر نمی‌رسد اما به گفته گوگل، برنامه‌نویسان آشنا با زیان‌های C++، C# یا جاوا مشکلی در استفاده از این سیستم نداشته و تنها پس از چند روز، کاربری آن را به طور کامل، فرا می‌گیرند.

چرا باید از Flutter استفاده کرد؟

اولین مزیت استفاده از Flutter بدون شک همان مسئله اشاره شده در بالا یعنی چند پلتفرمی بودن آن است که نیاز به کدنویسی جداگانه برای سیسستم‌عامل‌های مختلف را از میان می‌برد؛ این اما تنها مزیت تول‌کیت جدید توسعه UI موبایل گوگل نیست و نکات مهم دیگری از جمله قابلیتی تحت عنوان Hot reload، مجموعه‌ای غنی از ویجت‌ها و عملکرد وابسته به کدهای محلی، جذابیت‌های فراوانی برای آن ایجاد می‌کند. قابلیت Hot reload در Flutter به توسعه‌دهنده‌گان اجازه می‌دهد تا تغییر ایجاد شده در رابط کاربری و ویژگی‌های جدید افزوده شده به برنامه را بلافاصله و در کمتر از یک ثانیه روی شبیه‌سازها و یا حتی سخت‌افزارهای اندروید و iOS مشاهده کنند. Flutter همچنین مجموعه داخلی پیش‌فرضی از ابزارک‌ها یا ویجت‌های متریال دیزاین اندروید و iOS داشته که نیاز به بازتعریف آنها توسط برنامه‌نویسان را از میان می‌برد. سومین مزیت در این قسمت نیز به کامپایل شدن خروجی Flutter به کدهای ماشین ARM باز می‌گردد که از این طریق می‌توان از حداکثر توان ذاتی سیستم در هر دو پلتفرم اندروید و iOS سود جست.

Google Flutter 1.0 Mobile UI Toolkit Overview

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب Flutter، قابلیتی تحت عنوان Add To App است که احتمالا تأثیر بزرگی در پذیرش آن ایفا خواهد کرد؛ از طریق این ویژگی می‌توان توسعه یک اپلیکیشن از پیش نوشته شده را توسط Flutter ادامه داده و ویژگی‌های تازه‌ای را به آن افزود.

انتخاب‌های بیشتر، برنامه‌نویسی آسان‌تر

به گفته گوگل، Flutter در حال حاضر در طیف وسیعی از محصولات از جمله هر دو اپلیکیشن iOS و اندروید Google Ads فعال است و حتی قبل از معرفی نسخه پایدار جدید، تعداد زیادی از کاربران اقدام به ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های مختلف برپایه این سیستم نموده‌اند که از جمله آنها می‌توان به Philips Hue ،Tencent ،Alibaba و JD.com اشاره کرد.

Google Flutter 1.0 Mobile UI Toolkit Overview

توسعه Flutter با ارائه اولین نسخه پایدار این پلتفرم متوقف نشده و مطمئنا در ماه‌های آینده با حضور نسخه‌های جدید ویژگی‌ها و قابلیت‌های تازه‌ای را در اختیار برنامه‌نویسان قرار خواهد داد. Flutter 1.0 را می‌توانید از وب‌سایت آن دانلود کنید جائی‌که علاوه بر لینک دانلود، اطلاعاتی در مورد انتقال از فریم‌ورک‌های دیگر به این پلتفرم نیز در دسترس قرار دارد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا