معرفی ساعت‌های هوشمند Fitbit Sense 2 و Versa 4 و دستبند سلامتی Inspire 3 - ادامه غیبت Wear OS

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/3        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، دستبند هوشمند Smart Band ، پوشیدنی Wearable ، فیت بیت Fitbit ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : مجموعه فیت‌بیت که زیر مجموعه‌ای از شرکت گوگل به‌حساب می‌آید در روز چهارشنبه 24 آگوست 2022 (2 شهریور 1401) در رویدادی که خبر آن تنها یک روز قبل در حساب توییتر این برند منتشر شد از دو ساعت هوشمند جدید به نام‌های Sense 2 و Versa 4 و یک دستبند سلامتی به‌نام Inspire 3 رونمایی کرده است. هریک از این مدل‌ها را باید آپدیتی بر هم‌نام نسل قبلی آن‌ها دانست که به‌جز Inspire 3، تغییرات ملایمی را نسبت به گذشته ارائه می‌کنند. نکته نچندان دلچسب در مورد ساعت‌های هوشمند جدید فیت‌بیت، ادامه غیبت سیستم‌عامل Wear OS در آن‌هاست که با وجود مالکیت گوگل بر این مجموعه هنوز محقق نشده و نشانه‌ای از طراحی این مدل‌ها، قبل از حضور گوگل است.

نسل قبلی این دیوایس‌ها یعنی دو ساعت هوشمند Fitbit Sense و Fitbit Versa 3 همراه با دستبند Inspire 2 دو سال پیش در آگوست 2020 رونمایی شدند و پس از گذشت این زمان نسبتا طولانی ایجاد تغییرات مشخص در این سه مدل، انتظاری کاملا معقول و منطقی خواهد بود؛ امری‌که البته در عمل چندان محقق نشده است. همچنان بالاترین مشخصات در این سه‌گانه به مدل Sense تعلق دارد و پس از آن مدل ورزشی Versa جای می‌گیرد. Inspire 3 نیز طبق انتظار یک فیت‌نس ترکر یا دستبند سلامتی‌ست که با ظاهر کوچک آن در یک نگاه از دو مدل دیگر متمایز می‌شود.

Fitbit Sense 2

سنس 2 که عنوان پیشرفته‌ترین ساعت هوشمند این نوبت فیت‌بیت را به خود اختصاص می‌دهد ظاهرا همان طراحی پیشین با صفحه‌نمایش چهارگوش با شیشه برآمده و لبه‌های خمیده را ارائه می‌کنه که تنها یک دکمه در کناره سمت چپ آن دیده می‌شود. رنگ‌های بدنه این ساعت در مقایسه با سنس قبلی که تنها در دو رنگ ذغالی و سفید ارائه می‌شد، متنوع‌تر شده و از سه رنگ خاکستری تیره، سفید و طلایی تشکیل شده که به‌صورت پیش‌فرض بندهای مشکی، سفید و آبی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

ابعاد دستگاه نسبت به مدل دو سال هیچ تغییری نکرده و با طول و عرض 40.5 میلی‌متری و 12.3 میلی‌متر ضخامت روبرو می‌شویم. فیت‌بیت به وزن این مدل نیز مثل گذشته اشاره‌ای نکرده است. Sense 2 مثل قبل از فرو رفتن در آب با عمق 50 متری پشتیبانی کرده و بدین‌ترتیب نگرانی بابت استفاده از آن در هنگام انجام ورزش‌های آبی وجود ندارد. جنس بدنه آلومینیومی بوده و بند لاستیکی آن نیز همانی‌ست که در مدل قبلی نیز استفاده شده بود. Sense 2 مثل قبل با دو بند کوچک و بزرگ درون جعبه ارائه شده که با توجه به اندازه مچ کاربران به‌دلخواه قابل انتخاب خواهند بود.

از طراحی و مشخصات ظاهری دستگاه که بگذریم، Fitbit Sense 2 طبق انتظار مجموعه امکانات گسترده‌ای را برای دنبال کردن فعالیت‌های فیزیکی و فاکتورهای سلامتی کاربران به‌کار می‌گیرد و از این لحاظ با بهترین‌های ساعت‌های هوشمند بازار برابری می‌کند. از جمله ویژگی قابل اشاره در این میان باید به مانیتورینگ 24 ساعته ضربان قلب و فعالیت‌های کاربران و تبدیل آن‌ها به داده‌های آنی آماری اشاره کرد. تشخیص بلافاصله راه رفتن و دویدن و دنبال کردن وضعیت خواب و استرس نیز از جمله دیگر امکانات این مدل به‌حساب می‌آیند.

یکی از برتری‌های Sense 2 در قیاس با رقبای این کلاس دنبال کردن وضعیت استرس افراد است که با حسگری موسوم به Body Respose صورت می‌پذیرد,؛ این حسگر شاخص فعالیت اکترودرمال پیوسته یا cEDA را تمام روز زیر نظر داشته و با به‌کار گماردن معیارهای دیگری نظیر ضربان قلب،‌ تغییرپذیری تپش (HRV) و حرارت پوست به درک بهتری از نشانه‌های احتمالی تجربه استرس نائل می‌آید. بدین‌‌ترتیب با زیر نظر گرفتن این علائم می‌توان به عوامل احتمالی ایجاد استرس آگاهی بیش‌تری پیدا کرده و در طی زمان با طراحی تمرین‌هایی جهت مدیریت این شرایط، در بهبود آن کوشید. Sense 2 همچنین برای مدیریت آنی و در لحظه استرس راه‌کارهایی (ظاهرا غیر رایگانی) نظیر تنفس برنامه‌ریزی شده، جلسات ذهن‌آگاهی (mindfulness sessions) و آن‌چه mood logging خوانده شده را ارائه می‌کند که بسته به مورد روی صفحه‌نمایش خود ساعت یا از طریق اپلیکیشن Fitbit اجرا می‌شوند.

در توصیف دیگر امکانات Sense 2 به حسگرهایی اشاره شده که گونه‌ای از الکترودهای فلزی را با امکان امکان تبدیل فلز به بخار در خود جای داده‌آند. فیت‌بیت به کارکرد این حسگرها که در شیشه نمایشگر دستگاه جای گرفته‌اند اشاره‌ای نکرده و تنها از نقش آن‌ها در ارائه یک تصویر کلی از سلامتی بدن سخن به میان آورده است.

Sense 2 طبق انتظار امکان دنبال کردن فعالیت‌های ورزشی کاربران را نیز ارائه می‌کند جایی‌که علاوه بر دنبال کردن بیش از 40 حالت تمرینی مختلف، امتیاز آمادگی روزانه یا Daily Readiness Score را نیز ارائه می‌کند که در آن با توجه به فاکتورهای مختلف از جمله نوع و شدت فعالیت روزانه و کیفیت خواب، امتیاز قابل استنادی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

این ساعت برای وضعیت خواب کاربران نیز برنامه‌ریزی مشابه‌ای داشته و با انتساب یک امتیاز مشخص به هر خواب، کمیتی به‌نام نمایه خواب یا Sleep Profile را به‌دست می‌دهد که در آن با تحلیل ماهیانه داده‌های به‌دست آمده، توصیه‌هایی برای بهبود شرایط خواب با توجه به 10 معیار کلیدی در این زمینه ارائه می‌شود.

دشبورد Health Metrics یا معیارهای سلامتی از دیگر قسمت‌های جالب‌توجه در ساختار این ساعت هوشمند است که در آن اطلاعات زیستی مختلف از تغییرات ضربان قلب گرفته تا شاخص SpO2 (درجه اشباع اکسیژن خون)، تغییرات دمای پوست و مواردی از این دست ارائه شده و امکان مشاهده داده‌های 90 روز گذشته برای دنبال کردن سطح سلامتی وجود دارد.

Fitbit Sense با وجود ایجاد تغییراتی در شکل ظاهری رابط کاربری اختصاصی آن, که بی‌شباهت به Wear OS 3 شرکت گوگل نیست همچنان از یک سیستم‌عامل اختصاصی بهره می‌برد اما به‌لطف حضور گوگل، برخی از برنامه‌های این شرکت شامل Google Maps و Google Wallet در آن در دسترس قرار دارند. این ساعت به مسیریابی ماهواره‌ای مستقل (با پشتیبانی از GPS و GLONASS) مجهز بوده و اسپیکر، میکروفون، اتصال NFC و بلوتوث 5.0 دیگر موارد قابل اشاره در مورد آن را تشکیل می‌دهند.

فیت‌بیت به ظرفیت باتری دستگاه اشاره‌ای نکرده اما آن را در یک استفاده متعارف و از پیش تعریف شده برای بیش از 6 روز مناسب می‌داند. نگفته پیداست که نحوه استفاده از امکانات دستگاه در این دوام باتری موثر بوده و می‌تواند آن را به مقادیر بالاتر یا پایین‌تر تغییر دهد. یک بار شارژ این باتری به‌گفته فیت‌بیت برای حداکثر 5 ساعت استفاده از GPS کافی خواهد بود. زمان موردنیاز برای شارژ باتری این ساعت به‌گفته شرکت سازنده، 2 ساعت است و 12 دقیقه شارژ کردن آن نیز برای استفاده در کل یک روز کفایت می‌کند.

Fitbit Sense با دیوایس‌های مجهز به اندروید نسخه 10 و بالاتر و آی‌دیوایس‌های اپل مجهز به iOS 14 و بالاتر سازگار بوده و با قیمت 299.95 دلار آمریکا در حال حاضر برای پیش‌سفارش در دسترس است. حضور این ساعت هوشمند در بازار نیز به «پاییز امسال» موکول شده است. این مدل مثل دیگر دیوایس‌های معرفی شده در این نوبت، 6 ماه حساب پریمیوم رایگان را ارائه می‌کند که برای برخی از عملکردهای این ساعت از جمله تحلیل خواب و امتیاز آمادگی بدنی ضروری‌ست. برای مقایسه بد نیست بدانیم که Fitbit Sense نسل اول در سال 2020 با قیمت 329.95 دلار به بازار عرضه شده بود.

Fitbit Versa 4

برخلاف Sense 2 که بیش‌تر بر داده‌های پزشکی و مواردی مثل تحلیل استرس استوار بود، Versa 4 بر فعالیت‌های فیزیکی کاربران و دنبال کردن تمرین‌های ورزشی، متمرکز است. Versa 4 نیز در طراحی تفاوت خاصی با نسل قبلی آن ندارد و همان فرم چهارگوش پیشین در این مدل نیز تکرار شده است.

Versa 4 در سه رنگ بدنه خاکستری گرافیتی، نقره‌ای پلاتینی و مسی روشن ارائه می‌شود که دوتای اول به‌ترتیب با بندهای مشکی و آبی و رنگ بدنه مسی با دو بند صورتی و قرمز در دسترس قرار می‌گیرد. جنس بدنه در همه این مدل‌ها آلومینیومی بوده و مقاومت در برابر نفود آب تا عمق 50 متری نیز مشابه قبل است. همراه این مدل نیز مثل Sense 2 دو بند کوچک و بزرگ ارائه می‌شود که بسته به اندازه مچ دست قابل انتخاب خواهند بود. Versa 4 در مقایسه با نسل قبلی آن یعنی Versa 3 در طول و عرض تفاوت چندانی نداشته و با 40.5 میلی‌متری، تنها 0.02 میلی‌متر افزایش پیدا کرده است. در زمینه ضخامت اما شرایط بهتر شده و ضخامت 12.35 میلی‌متری Versa 3 به 11.2 میلی‌متر تقلیل یافته است.

Versa 4 بیش از 40 تمرین ورزشی مختلف را روی صفحه‌نمایش خود ساعت ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به تمرین‌های تناوبی شدید (HIIT)، وزنه‌برداری، کراس‌فیت و رقص اشاره کرد. ورسا 4 با تجهیز به GPS مشکلی برای دنبال کردن فعالیت‌های خارجی (outdoor) کاربران نیز نداشته و بیش از هزار جلسه تمرینی و ذهن‌‌آگاهی را در قالب حساب فیت‌بیت پریمیوم ارائه می‌کند.

دنبال کردن وضعیت خواب و سلامتی، شارژ 6 روزه باتری، دنبال کردن وضعیت استرس و مشکلات سلامتی نظیر فیبریلاسیون دهلیزی (AFib,)، اپلیکیشن‌های Google Wallet و Google Maps و دستیار آمازون آلکسا از دیگر موارد مشترک حاضر در Versa 4 نسبت به Sense 2 است.

Fitbit Versa 4 نیز همانند Sense 2 در پاییز امسال به بازار ارائه شده و قیمت فعلی آن برای پیش‌سفارش، 229.95 دلار در نظر گرفته شده که در مقایسه با Versa 3 دو سال قبل تفاوتی ندارد.

Fitbit Inspire 3

دستبند سلامتی Inspire 3 برخلاف دو ساعت هوشمند قبلی، تغییرات مشخص‌تری را در مقایسه با Inspire 2‌ تجربه کرده که در صدر آن‌ها باید به حذف نمایشگر تک‌رنگ LED‌ و جایگزین کردن آن با یک صفحه‌نمایش رنگی OLED اشاره کرد. بدنه این دستبند به‌رنگ مشکی بوده اما بندهای آن در سه رنگ مشکی، صورتی و نارنجی ارائه می‌شود.

این دستبند که به‌گفته فیت‌بیت، 10 روز دوام باتری را ارائه می‌کند به‌صورت 24 ساعته فعالیت‌هایی نظیر ضربان قلب، خواب و استرس کاربران را دنبال کرده و مسافت پیموده شده و تعداد قدم‌ها در طول روز، کالری سوزانده شده و ساعت‌های اکتیو را یادآوری می‌کند.

این دستبند در زمینه سلامتی نیز فعال بوده و علاوه بر ضربان قلب، میزان اشباع اکسیژن خون SpO2 را نیز اندازه‌گیری می‌کند.

Fitbit Inspire 3 مثل دو مدل دیگر با شش ماه حساب کاربری پریمیوم از هم‌اکنون برای پیش‌سفارش در دسترس قرار دارد و زودتر از سایرین در ماه سپتامبر عرضه خواهد شد. این ساعت 99.95 دلار قیمت‌گذاری شده که دقیقا هم‌قیمت Inspire 2 پیشین است.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا