معرفی اسمارت‌فون vivo Y22s – مجهز به اسنپ‌دراگون 680 و 8 گیگابایت RAM قابل‌ارتقا

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 680 4 جی Snapdragon 680 4G ، Vivo Y22s ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : نخستین بار در اواخر آگوست 2021 بود که کمپانی ویوو از اسمارت‌فونی با نام vivo Y21 پرده برداشت. حدود چهار ماه بعد، ویوو در اولین روز از سال 2022 میلادی گوشی هوشمند vivo Y21T را ابتدا برای بازار اندونزی و چند روز بعد همین گوشی را (با چند تغییر جزئی) با همان نام Y21T برای بازار هند معرفی کرد. در همان ماه ژانویه گوشی‌های vivo Y21e و vivo Y21A هم از راه رسیدند. تا اینکه در اوایل آوریل 2022 خبر معرفی vivo Y21G نیز به گوش رسید. ظاهرا ویوو قصد دارد نام Y21 را کنار بگذارد، زیرا به‌تازگی از جانشین این سری تحت عنوان vivo Y22s پرده برداشت. جالب است بدانید در سال 2013 اسمارت‌فونی با نام vivo Y22 از سوی این شرکت به بازار عرضه شده بود.

گوشی هوشمند vivo Y22s دارای بدنه‌ای از جنس پلیمر باکیفیت است که طبق ادعای شرکت سازنده، خط و خش و اثر انگشت، اثر چندان زیادی روی قسمت پشتی بر جای نمی‌گذارند. این دستگاه موفق به احراز درجه حفاظت IP54 شده که آن را تا حدی در برابر آب و گرد و خاک مقاوم می‌کند. خمیدگی لبه‌های دستگاه (موسوم به طراحی 2.5 بعدی) نیز از المان‌های زیبایی‌شناسی آن به حساب می‌آید. گفتنی‌ست، این گوشی ابعادی برابر با 8.38×76.1×164.3 میلی‌متر داشته و وزن آن 192 گرم اعلام شده است.

یک ال‌سی‌دی به قطر 6.55 اینچ و نسبت تصویر 20.1:9 نمایشگر این گوشی را تشکیل می‌دهد. وضوح نمایشگر +HD (معادل 720×1612 پیکسل) بوده و 89.67 درصد از سطح رویی بدنه را می‌پوشاند. از دیگر مشخصات نمایشگر می‌توان به نرخ به‌روزرسانی 90 هرتزی، پوشش 70 درصدی طیف رنگی NTSC و حداکثر روشنایی نقطه‌ای 530 نیت اشاره کرد. ناگفته نماند، طبق ادعای شرکت سازنده، با فعال کردن حالت محافظت از چشم یا Eye Saver Mode، نمایشگر می‌تواند نور آبی مضر را نیز فیلتر کند (البته ویوو هیچ تأییدیه‌ای را در صحت ادعای خود ارائه نکرده است).

در ساخت vivo Y22s از تراشه اسنپ‌دراگون 680 استفاده شده است. در ساختار این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 6 نانومتری به تولید رسیده – چهار هسته Cortex-A73 (با حداکثر سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتز) و چهار هسته Cortex-A53 (با حداکثر سرعت کلاک 1.9 گیگاهرتز) دیده می‌شود و پردازش گرافیکی آن به Adreno 610 سپرده شده است. اسنپ‌دراگون 680 تراشه چندان قدرتمندی محسوب نمی‌شود و در نسخه اعلام نشده‌ای از بنچمارک AnTuTu حائز نمره 280,945 شده البته طبق ادعای کوالکام، عملکرد CPU آن تا 20 درصد و عملکرد GPU آن تا 10 درصد نسبت به تراشه نسل قبلی افزایش یافته است.

vivo Y22s تنها در یک پیکربندی با 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقا تا 1 ترابایت دیگر از طریق میکرو اس‌دی) به تولید می‌رسد. به لطف آن‌چه تکنولوژی RAM Expansion 3.0 خوانده شده می‌توان تا 8 گیگابایت از فضای آزاد حافظه داخلی را به رم دستگاه اضافه کرد تا اپلیکیشن‌ها سریع‌تر و روان‌تر اجرا شوند. طبق ادعای ویوو، فعالیت اپلیکیشن‌ها در این حالت در مقایسه با نسل قبلی این تکنولوژی (یعنی RAM Expansion 2.0) تا 23 درصد افزایش خواهد یافت.

ماژول پشت دستگاه، دو دوربین و یک فلش ال‌ای‌دی را در خود جای داده است. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم آن f/1.8 است. حالت شب، پانوراما، حالت پرتره، عکاسی تایم-لپس، حالت حرفه‌ای، عکس زنده و فیلم‌برداری اسلوموشن از جمله امکانات این دوربین بر شمرده شده‌اند. دومین لنز پشت گوشی، یک دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.4) است که به لطف آن می‌توانید تا 4 سانتی‌متری سوژه عکاسی نیز نزدیک شوید. ناگفته نماند، در ناچ قطره آب بالای نمایشگر هم، یک دوربین سلفی به وضوح 8 مگاپیکسل و گشودگی f/2.0 به چشم می‌خورد.

باتری بزرگی به ظرفیت 5,000 میلی‌آمپر ساعت برای vivo Y22s در نظر گرفته شده است. این باتری پس از فول-شارژ, به‌گفته ویوو تحت شرایط خاص و تعریف شده تا دو روز در حالت استندبای مداوم، تا 21.5 ساعت برای پخش آنلاین ویدئوی HD و یا تا 9.4 ساعت برای انجام بازی سنگینی مثل PUBG دوام خواهد داشت. باتری گوشی از استاندارد شارژ 18 واتی برخوردار بوده و تنها با 15 دقیقه شارژ کردن، انرژی مورد نیاز برای پخش ویدئو تا 258 دقیقه فراهم می‌شود. 70 دقیقه شارژ نیز می‌تواند ذخیره باتری را به 70 درصد برساند. قابلیت صرفه‌جویی یا Vivo Energy Guardian، ضمن بهینه کردن مصرف، عملکرد باتری را هم افزایش می‌دهد. ناگفته نماند، با توجه به پشتیبانی از شارژ معکوس سیمی، تنها با اتصال یک کابل OTG می‌توانید باتری سایر دیوایس‌ها را نیز با همین باتری شارژ کنید.

حسگر اثر انگشت گوشی روی دکمه پاور (در لبه سمت راست) تعبیه شده است. به گفته شرکت سازنده، چنانچه صفحه گوشی روشن باشد، حسگر اثر انگشت عملیات قفل‌گشایی را در 0.25 ثانیه انجام می‌دهد (در حالت خاموش بودن صفحه، این مدت به 0.39 ثانیه می‌رسد). لازم به ذکر است، شرکت سازنده برای اطمینان‌بخشی از دوام و استحکام دستگاه، تست‌های متنوعی را در آزمایشگاه روی این محصول انجام داده و به موفقیت گوشی در تست‌های زیر اشاره می‌کند: تست رها شدن روی سطح تا 32 هزار بار، تست در آوردن و جا زدن هدفون تا 6,500 بار و تست در آوردن و جا زدن کابل USB تا 6 هزار بار.

در بخش نرم‌افزاری، شاهد رابط کاربری اختصاصی ویوو – یعنی Funtouch OS 12 – هستیم که بر مبنای اندروید 12 توسعه یافته است. این رابط کاربری امکانات جالبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، از جمله قابلیت نرم‌افزاری موسوم به Multi-Turbo 5.5 که به‌گفته شرکت سازنده با بهینه‌سازی عملکرد RAM ،GPU ،CPU و تاچ، می‌تواند میزان لگ در هنگام بازی را کاهش دهد. این گوشی دو سیم‌کارت پذیرفته و یک اسلات نیز به طور اختصاصی برای میکرو اس‌دی تدارک دیده شده است. ارتباطات 4G، بلوتوث 5.0، پورت USB-C، جک هدفون و پشتیبانی از مسیریاب‌های Galileo ،BeiDou ،GLONASS ،GPS و QZSS، گزینه‌های ارتباطی vivo Y22s را تشکیل می‌دهند.

گوشی هوشمند vivo Y22s در دو رنگ‌بندی به تولید می‌رسد: یک مدل با رنگ مشکی و یک مدل با ترکیبی از رنگ‌های سبز و زرد. فروش این محصول هم‌اکنون در ویتنام آغاز شده ولی عرضه آن به سایر بازارها هنوز مشخص نیست. قیمت این گوشی 5,990,000 دانگ ویتنام است که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 255 دلار آمریکا.

منبع : vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا