معرفی ورژن هندی vivo Y21T – ارتقاء نمایشگر در مقابل کاهش RAM

نمایش خبر

تاریخ : 1400/10/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 680 4 جی Snapdragon 680 4G ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : کمپانی ویوو در نخستین روز از سال نوی میلادی – یعنی 1 ژانویه 2022 (11 دی 1400) – از جدیدترین گوشی رده‌پایین خود در اندونزی با نام vivo Y21T رونمایی کرد. حال، تنها پس از گذشت 3 روز از این اتفاق، باخبر شدیم ویوو در 4 ژانویه (14 دی) نسخه‌ای از همین گوشی را برای بازار هند نیز معرفی کرده است. این دو نسخه در عمده مشخصات با هم اشتراک دارند، جز اینکه ورژن هندی دارای نمایشگر بزرگ‌تر، با رزولوشن بالاتر و نرخ به‌روزرسانی بیشتری است. البته در مقابل، ورژن اندونزیایی از حافظه RAM بیشتری برخوردار است. در ادامه جزییات بیشتری از مشخصات و امکانات vivo Y21T مخصوص بازار هند را با هم مرور می‌کنیم.

اسمارت‌فون vivo Y21T رنگ‌پردازی زیبا و شکیلی دارد، اما همان طور که از یک گوشی ارزان‌قیمت انتظار می‌رود، بدنه آن پلاستیکی‌ست. این گوشی در دو رنگ سفید (Pearl White) و آبی تیره (Midnight Black) وارد بازار خواهد شد. طبق ادعای شرکت سازنده، در مدل Pearl White نوعی پوشش نانو به کار رفته که بافت زیبا و جذابی را ایجاد می‌کند. همچنین، پوشش کریستال مایع در این مدل نیز درخشش مروارید مانندی را تداعی می‌کند که با تغییر زاویه تابش نور، رنگ سفید آن به آبی کم‌رنگ و تا حدی صورتی متمایل می‌شود. پوشش مدل Midnight Black نیز با استفاده از تکنیکی موسوم به AG پیاده‌سازی شده است. این گوشی در ابعاد 8×76.08×164.26 میلی‌متر طراحی شده و 182 گرم وزن دارد.

نمایشگر Y21T از پنل ال‌سی‌دی به قطر 6.58 اینچ تشکیل شده است. وضوح نمایشگر +FHD (معادل 1080×2408 پیکسل) بوده و نرخ به‌روزرسانی آن 90 هرتز اعلام شده است. به گفته شرکت سازنده، این نمایشگر 96 درصد از طیف رنگی NTSC را پوشش می‌دهد. ویوو در معرفی نمایشگر Y21T به حالت محافظت از چشم موسوم به Eye Protection Mode اشاره کرده و مدعی شده که با فعال کردن این حالت، نور آبی و زیان‌آور نمایشگر تا حد زیادی فیلتر می‌شود. البته در اثبات این ادعا، تأییدیه‌ای از کمپانی‌های معتبر ارائه نشده است.

اسنپ‌دراگون 680 پروسسوری‌ست که ویوو برای پردازش Y21T انتخاب کرده است. این تراشه 6 نانومتری از 4 هسته 2.4 گیگاهرتزی – منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A73 – و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی – منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53 – تشکیل شده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 610 است.

Y21T تنها در یک پیکربندی با 4 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR4x) و 128 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 2.1) به تولید می‌رسد. به لطف قابلیتی که ویوو از آن با عنوان Extended RAM 2.0 یاد می‌کند، می‌توان در صورت نیاز 1 گیگابایت از فضای آزاد حافظه داخلی را به RAM دستگاه اضافه کرد. ناگفته نماند، یک اسلات اختصاصی نیز برای میکرو اس‌دی در نظر گرفته شده که امکان ارتقاء حافظه تا 1 ترابایت را فراهم می‌کند.

در ماژول پشت دستگاه سه دوربین به چشم می‌خورند. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی – با گشودگی دیافراگم f/1.8 – در قسمت بالا و دو دوربین عمق و ماکرو (هر کدام به وضوح 2 مگاپیکسل و گشودگی f/2.4) در پایین دوربین اصلی در امتداد هم قرار گرفته‌اند؛ شرکت سازنده این سبک از طراحی و چیدمان را Dual-Tone Step نامیده است. در ناچ قطره آب بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با گشودگی f/1.8 تعبیه شده است.

به لطف حالت شب (Super Night Mode) می‌توان روی کاغذ تصاویر خوبی را در نور کم با دوربین اصلی این گوشی برداشت کرد. 4 مجموعه فیلتر مخصوص شب نیز در این مجموعه پیش‌بینی شده که به گفته ویوو، توسط عکاسان حرفه‌ای طراحی شده است. حالت پرتره، عکس زنده، حالت پانوراما، اسلوموشن، حالت حرفه‌ای و عکاسی از اسناد، سایر امکانات دوربین اصلی Y21T را تشکیل می‌دهند. برای دوربین جلو نیز حالتی موسوم به Multi-Style Portrait در نظر گرفته شده که برای گرفتن سلفی چند گزینه مختلف را به شما ارائه می‌کند تا بتوانید بهترین آنها را متناسب با حالت یا لباس خود انتخاب کنید.

یک باتری قدرتمند 5,000 میلی‌آمپر ساعتی، انرژی مورد نیاز Y21T را تأمین می‌کند. این باتری از شارژ 18 واتی پشتیبانی می‌کند اما شرکت سازنده به مدت زمان مورد نیاز برای شارژ شدن باتری اشاره‌ای نکرده است. به لطف پشتیبانی از شارژ معکوس (از طریق کابل OTG) می‌توان از این گوشی به عنوان پاوربانک برای شارژ کردن باتری دیوایس‌های دیگر استفاده کرد. طبق ادعای شرکت سازنده، قابلیتی موسوم به VEG (نگهبان انرژی ویوو) مصرف انرژی Y21T را بهینه می‌کند.

سیستم‌عامل Y21T اندروید 11 بوده و پوسته اختصاصی ویوو یعنی Funtouch OS 12 در آن فعال است. شرکت سازنده در معرفی این محصول به قابلیت‌های نرم‌افزاری جالبی از جمله Multi-Turbo 5.0 و Ultra Game Mode اشاره می‌کند. طبق ادعای ویوو، Multi-Turbo 5.0 می‌‌تواند اتصال به شبکه، سرعت پروسسور و عملکرد صرفه‌جویی در مصرف سیستم را بهبود ببخشد. حالت Ultra Game Mode نیز در این گوشی به‌روزرسانی شده و می‌تواند کیفیت بازی با Y21T را بالا ببرد. جالب است بدانید یک سیستم خنک‌کننده مشکل از ورق گرافیتی، فویل مسی با رسانش گرمایی بالا، ژل رسانای گرما و یک سیستم هوشمند مدیریت خنک‌کنندگی به نام Cooling Turbo در Y21T به کار گرفته شده است.

Y21T یک گوشی دو سیم‌کارته از نوع نانو است. با توجه به محدودیت‌های تراشه اسنپ‌دراگون 680، این دیوایس از ارتباطات نسل پنجم بی‌بهره بوده و یک گوشی 4G به حساب می‌آید. بلوتوث 5.0، پورت USB-C و پشتیبانی از مسیریاب‌های Galileo ،Beidou ،GLONASS ،GPS و QZSS دیگر گزینه‌های ارتباطی این دستگاه را تشکیل می‌دهند. ناگفته نماند، حسگر اثر انگشت گوشی روی دکمه پاور تعبیه شده و علاوه بر آن، با استفاده از قابلیت تشخیص چهره (Face Wake) نیز می‌توان گوشی را قفل‌گشایی کرد.

گوشی هوشمند vivo Y21T هم‌اکنون از طریق وب‌سایت هندی ویوو و سایر کانال‌های خرده‌فروشی در این کشور، به فروش می‌رسد. قیمت این محصول 16,490 روپیه هند اعلام شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 220 دلار.

منبع : vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا