پیش‌بینی ترندفورس از افت 3 تا 8 درصدی قیمت DRAM در سه‌ماهه سوم 2022

نمایش خبر

تاریخ : 1401/3/31        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، دی رم DRAM ، ترندفورس TrendForce
واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین پژوهش موسسه ترندفورس که در روز دوشنبه 20 ژوئن سال جاری میلادی (30 خرداد 1401) منتشر شده است، با وجود فصل اوج فروش و افزایش ضریب نفوذ حافظه DDR5، بازار این محصولات در سه‌ماهه سوم 2022 همچنان تحت تأثیر تقاضای ضعیف مصرف‌کنندگان برای لوازم الکترونیکی قرار دارد. مسئله‌ای که در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و افزایش نرخ تورم در فصل جاری، سبب بالا رفتن موجودی حافظه DRAM شده و به کاهش 3 تا 8 درصدی قیمت این قطعات در فصل سوم امسال و نزول بیش از 8 درصدی قیمت برخی محصولات DRAM برای رایانه‌های شخصی و اسمارت‌فون‌ها می‌انجامد.

کارشناسان ترندفورس در این گزارش، تحلیل و پیش‌بینی خود را از بازار DRAM‌های مورد استفاده در رایانه‌های شخصی، سرورها، گوشی‌های هوشمند، لوازم الکترونیکی و DRAMهای گرافیکی ارائه داده‌اند. بر اساس این گزارش، در زمینه DRAM رایانه‌های شخصی، تداوم کاهش تقاضا سبب شده که از یک سو شرکت‌های مادر تولیدکننده PC اهداف عرضه سالانه خود را تعدیل کنند و از سوی دیگر، موجودی DRAM در انبارها به سرعت افزایش پیدا کند. بنا بر پیش‌بینی این موسسه پژوهشی، شرکت‌های مادر تولیدکننده رایانه‌های شخصی در سه‌ماهه سوم 2022، همچنان بر تعدیل و کاهش موجودی‌ DRAM خود متمرکز هستند؛ امری که رشد قابل توجه در میزان سفارش‌ها را در کوتاه‌مدت غیرمحتمل می‌سازد. به علاوه، از آنجا که صنعت DRAM همچنان با عرضه بیش از تقاضا روبروست، حتی اگر تقاضای زیادی برای PC وجود نداشته باشد، تأمین‌کنندگان همچنان دشواری‌هایی در کاهش تقاضا برای DRAM رایانه‌های شخصی را تجربه می‌کنند؛ دشواری‌هایی که منجر به افزایش فصلی جزئی در میزان قطعات تأمین‌شده می‌شود. از این رو طبق پیش‌بینی ترندفورس، قیمت DRAM رایانه‌های شخصی 3 تا 8 درصد کاهش خواهد یافت.

در خصوص DRAM مورد استفاده در سرورها، از دید کارشناسان ترندفورس، سطح موجودی فعلی برای 7 تا 8 هفته اندکی بالاست و اگرچه فروش مستقیم در حال حاضر مسیر اصلی در حوزه سرور است، اما تقاضای مشتریان برای مصرف کامل تراشه‌های تولیدشده کافی نیست. به علاوه، مبهم بودن میزان تقاضا برای DRAM رایانه‌های شخصی مصرفی و DRAM گوشی‌های هوشمند در نیم‌سال دوم 2022، تأمین‌کنندگان این قطعات را به انتقال ظرفیت تولید خود به DRAM سرور سوق داده است. این تغییر جهت سبب شده که تراشه‌سازان استراتژی‌های فروش مشخصی، همچون ترکیب قیمت در دو فصل یا افزایش متوسط موجودی انبار را برای جلوگیری از کاهش قیمت در پیش گیرند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که قیمت DRAM سرور در سه‌ماهه سوم بین 0 تا 5 درصد دیگر نیز کاهش یابد.

پیش‌بینی تغییرات قیمت DRAM از سه‌ماهه دوم 2022 تا سه‌ماهه سوم 2022

در مورد DRAM مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند، از آنجا که فروش در بازار مصرف‌کنندگان انتظارات را برآورده نمی‌سازد، تأمین‌کنندگان ناگزیر باید به طور تدریجی و فصل به فصل نسبت تولید DRAM موبایل را کاهش دهند و به تولید DRAM سرور روی آورند تا از این طریق، موجودی و قیمت بازار را تثبیت کنند. با این حال، تأمین قطعات DRAM موبایل به دلیل افزایش تولید، کاهش قابل توجهی نداشته است. علاوه بر این، میانگین حافظه نصب‌شده به ازای هر دستگاه نیز رشد چندانی نداشته و از این رو، عرضه بیش از حد و کاهش قیمت بین 3 تا 8 درصدی نسبت به سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، پیشِ رو خواهد بود. گزارش ترندفورس نشان می‌دهد که به دلیل تقاضای ضعیف برای گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2022 و ضرورت برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون برای کاهش موجودی خود، عرضه تراشه حافظه نیز محدود شده است. به این ترتیب با فشار ناشی از کاهش درآمد و افزایش موجودی، قیمت‌گذاری با انعطاف‌پذیری بیشتری صورت خواهد گرفت و تأمین‌کنندگان تلاش خواهند کرد تا پیش از پایان ماه ژوئن، مذاکراتی را درباره قیمت‌گذاری برخی سفارش‌ها صورت دهند تا نگرانی‌های مربوط به موجودی را برطرف سازند.

در حوزه DRAMهای گرافیکی، خریداران با افزایش موجودی و تقاضای نامشخص از سوی توزیع‌کنندگان مواجه هستند و از این رو شتاب ذخیره‌سازی بازار ضعیف می‌شود. اگرچه شرکت Micron تنها عرضه پراکنده GDDR6 با ظرفیت 8 گیگابیت را در سه‌ماهه سوم سال 2022 حفظ کرده، اما تقاضای فعلی برای DRAM گرافیکی تغییری را تجربه نکرده، چرا که افزایش حجم تولید از سوی تولیدکنندگان کره‌ای و ضعیف شدن تقاضا، سبب کاهش صفر تا پنج درصدی قیمت این محصولات در فصل سوم شده است. از دید پژوهشگران ترندفورس، تقاضای ضعیف عامل بازدارنده اصلی در زمینه افزایش قیمت DRAM گرافیکی در سه‌ماهه جاری است. با این حال، اگر تأمین‌کنندگان کاهش قیمت در این فصل را برای تحریک تقاضا ناموفق ارزیابی کنند، کوشش اصلی خود را صرف ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها تا حد ممکن خواهند کرد.

از سوی دیگر فروش DRAM لوازم الکترونیکی مصرفی تحت تأثیر عواملی مانند حمله روسیه به اوکراین، قرنطینه چین و افزایش تورم قرار گرفته است. همچنین ابزارهایی مانند نوت‌بوک‌ها و تلویزیون‌های هوشمند که این DRAMها در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، همگی با روند نزولی عرضه روبرو هستند. علاوه بر این، با توجه به قیمت نسبتاً بالای DDR3، فشار موجودی و هزینه سبب کاهش محسوس قدرت خرید خریداران شده است. تحلیل‌گران ترندفورس پیش‌بینی کرده‌اند که تقاضا برای DDR3 و DDR4 به طور هم‌زمان کاهش یابد و شتاب ذخیره‌سازی بازار در مسیر نزولی ادامه خواهد یافت. با آن که برنامه‌های تولیدکنندگان کره‌ای برای کاستن از عرضه DDR3 همچنان بدون تغییر باقی می‌ماند، اما در نیمه دوم سال جاری میلادی، شرکت‌های چینی و تایوانی به ایجاد ظرفیت تولید جدید ادامه خواهند داد. از سوی دیگر با کاهش تقاضا و افزایش تأمین محصولات، فروشندگان مزیت رقابتی خود را برای مذاکره بر سر قیمت از دست خواهند داد که سبب می‌شود پشتیبانی از قیمت‌های مصرفی DRAM در سه‌ماهه سوم با دشواری مواجه شود. بر این مبنا کارشناسان ترندفورس برآورد کرده‌اند که قیمت DDR3 و DDR4 نسبت به فصل قبلی 3 تا 8 درصد کاهش یابد.

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا