TrendForce اعلام کرد: کاهش قیمت حافظه‌های DRAM و NAND Flash در آینده نزدیک

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/7/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، دی رم DRAM ، حافظه

واحد خبر mobile.ir : DRAMeXchange، از واحدهای تحقیقاتی مؤسسه TrendForce، در روز سه‌شنبه 9 اکتبر 2018 (17 مهر 1397) گزارشی را از وضع موجود بازار حافظه‌های DRAM و NAND Flash و چگونگی ادامه روند آن در سه‌ماهه چهارم منتشر کرد. طبق این گزارش، علی‌رغم در پیش بودن فصل مقارن با فروش سال نوی میلادی، به دلیل ادامه یافتن عرضه بیش از حد، قیمت قراردادیِ محصولات DRAM در سه‌ماهه اخیر تنها 1 تا 2 درصد نسبت به فصل قبل افزایش داشته که این پدیده از شروع یک روند قیمتی ضعیف برای این محصولات حکایت می‌کند. طبق برآورد انجام‌شده، احتمالا قیمت پیشنهادی محصولات DRAM در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی، تا 5 درصد افت خواهد نمود.

TrendForce DRAM and NAND Flash Market Report Q4 2018

اگر پیش‌بینی فوق درست باشد، رشد طلایی قیمت حافظه‌های DRAM – که به مدت 9 فصل متوالی ادامه یافته بود – در سه‌ماهه چهارم امسال، پایان می‌پذیرد. وضعیت بازار حافظه‌های NAND Flash نیز چندان جالب نیست. قیمت این محصولات در سه‌ماهه سوم با 10 درصد افت مواجه شده و با توجه به اثر جنگ تجاری بین آمریکا و چین، این افت قیمت در سه‌ماهه چهارم، بین 10 تا 15 درصد تخمین زده شده است. گفتنی‌ست، افت قیمت قراردادی تراشه‌های NAND Flash سه بعدی سلول سه سطحی (موسوم به 3D TLC) ممکن است در سه‌ماهه چهارم تا بیش از 15 درصد هم کاهش یابد.

کاهش 15 تا 20 درصدی متوسط قیمت حافظه‌های DRAM در سال 2019 به دلیل روند قیمتی ضعیف حافظه‌های سرور

به گفته DRAMeXchange، کاهش تقاضا برای حافظه‌های DRAM چندین علت دارد. اولا، بازار اسمارت‌فون امسال، عرضه چندان قابل توجهی را به خود نخواهد دید، زیرا از نظر مشخصات سخت‌افزاری، گوشی‌ها تفاوت‌های چشمگیری نداشته و لذا تقاضا برای خرید گوشی جدید (به عنوان جایگزینی برای گوشی قبلی) به کندی پیش رفته است. ثانیا، میزان عرضه سرور مشخص نیست. ثالثا، کمبود سی‌پی‌یوهای اینتل، ممکن است عرضه رایانه‌های شخصی و نوت‌بوک را تحت تأثیر قرار دهد.

TrendForce DRAM and NAND Flash Market Report Q4 2018

با توجه به وضعیت عرضه در نیمه دوم سال 2018، تمام تولیدکنندگان DRAM، احتمال عرضه بیش از حد در سال 2019 را بالا دانسته و به همین دلیل، سعی کرده‌اند تا رشد هزینه‌های سرمایه‌ای و ظرفیت تولید را به تعویق انداخته و یا کند نمایند. به لطف سهم مضاعف محصولات تولید شده با پروسه 1X/1Y نانومتری و نرخ بازده افزایش‌یافته تکنولوژی، میزان خروجی حافظه تولید شده DRAM از لحاظ بیتی (به عنوان واحد حافظه) در سه‌ماهه‌ سوم رو به افزایش گذاشته و این روند در سه‌ماه چهارم نیز ادامه خواهد یافت. در این میان، بیشترین میزان افزایش در خروجی، به DRAMهای سرور اختصاص داشته و راه‌کارهای 1 گیگابیتی در این زمینه، سودآورترین محسوب می‌شوند. بنابراین، احتمال می‌رود طی فصل‌های پیش رو، حافظه‌های سرور روند قیمتی ضعیفی را تجربه کرده و در مجموع، متوسط قیمت فروش حافظه‌های DRAM را پایین بیاورند.

با توجه به کامل‌تر شدن پروسه 1X/1Y نانومتری و افزایش یافتن استفاده از قرص‌های سیلیکونی در تولید تراشه حافظه، پیش‌بینی DRAMeXchange حاکی از آن است که رشد خروجی حافظه‌ DRAM (از لحاظ بیتی) در سال 2019 تقریبا به 22 درصد برسد (هرچند که تولیدکنندگان در افزایش ظرفیت تولید خود، محافظه‌کارتر شده‌اند). البته، روند قیمت‌های حافظه DRAM به شتاب رشد در میزان تقاضا برای این محصول بستگی دارد، به ویژه عرضه سرور و میانگین محتوا در هر جعبه. در حال حاضر، طبق برآورد DRAMeXchange، قیمت حافظه‌های DRAM در سال 2019، بین 15 تا 20 درصد کاهش می‌یابد، اما اگر تقاضا برای سرور و گوشی هوشمند ضعیف باشد، این افت شدیدتر خواهد بود.

کاهش 25 تا 30 درصدی قیمت حافظه‌های NAND Flash در سال 2019 به دلیل افزایش ظرفیت تولید NAND سه بعدی

علی‌رغم تقاضای قدرتمند برای SSD سازمانی (برای استفاده در سرورها و مراکز داده)، بازار حافظه‌های NAND Flash تحت تأثیر تقاضای پایین برای محصولات الکترونیکی مصرفی، حال و روز خوشی ندارد. اما رقابت در بین تولیدکنندگان SSD سازمانی شدیدتر خواهد شد. با این اوصاف، انتظار می‌رود قیمت این محصول به روند نزولی خود در سال 2019 ادامه دهد. از سویی، با توجه به آنکه تولیدکنندگان NAND Flash ظرفیت تولید خود را افزایش داده و نرخ بازده تولید حافظه‌های NAND سه بعدی (از نوع 64 و 72 لایه‌ای) را بهبود بخشیده‌اند، خروجی بیشتری را نیز پیش‌بینی کرده‌اند.

TrendForce DRAM and NAND Flash Market Report Q4 2018

طبق پیش‌بینی DRAMeXchange، افت قیمت حافظه‌های NAND Flash در نیمه نخست سال 2019 ادامه خواهد یافت (نیمه نخست سال معمولا دوران کسادی به شمار می‌رود). ناملایمات فصلی بازار در کنار اثرات نامطلوب جنگ تجاری بین آمریکا و چین، باعث شده تا پیش‌بینی‌ها از عرضه اسمارت‌فون، نوت‌بوک و تبلت در نیمه نخست سال آینده، نسبتا محافظه‌کارانه باشد. اگر تولیدکنندگان NAND Flash مواردی مثل افزایش ظرفیت تولید و یا روی آوردن به ساخت حافظه‌های NAND سه‌ بعدی (از نوع 96 لایه) را به تعویق بیندازند، ممکن است فاصله به وجود آمده بین عرضه و تقاضا تا حدی تعدیل شود. پیش‌بینی DRAMeXchange گویای این مطلب است که مجموع ظرفیت تولید NAND Flash تا سه‌ماهه چهارم سال 2019 با 5 درصد رشد سالانه همراه خواهد شد که در این میان، افزایش 20 درصدی ظرفیت تولید حافظه‌های NAND سه بعدی، قابل توجه است. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود هزینه سرمایه‌ای تولیدکنندگان NAND Flash در سال 2019 کمتر از قبل باشد.  

منبع : TrendForce