افزایش سرعت و کسب درآمد 183 میلیارد دلاری، در سایه وای-فای 6 گیگاهرتزی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/1/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : وای-فای Wi-Fi ، آمار Statistics
واحد خبر mobile.ir : در حال حاضر، سیگنال‌های وای-فای در باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز ارسال می‌شوند، اما طرح جدیدی که اخیرا از سوی "کمیسیون ارتباطات فدرال" (FCC) پیشنهاد شده، به دنبال آن است تا استفاده طیف آزاد (unlicensed) وای-فای را تا باند 6 گیگاهرتزی توسعه دهد. با انجام این کار، بیش از 1,200 مگاهرتز از پهنای باند جدید برای دیوایس‌های سازگار با وای-فای 6E آزاد می‌شود، که در مقایسه با 500 مگاهرتز باند 5 گیگاهرتزی، بسیار بیشتر خواهد بود. باند 6 گیگاهرتزی، با فضا برای 7 کانال جدید 160 مگاهرتزی و تداخل نداشتن با دیوایس‌های نسل قبلی، به طور بالقوه می‌تواند نقش یک آزادراه چند لاینی را برای دیوایس‌های جدید مجهز به وای-فای 6 ایفا کند.

قبل از صدور رأی نهایی FCC، نتایج حاصل از یک پژوهش‌ در حوزه صنعت نشان داد توسعه باند 6 گیگاهرتزی وای-فای، در کنار مزایای فراوانش، این پتانسیل را دارد که طی 5 سال آتی، بیش از 180 میلیارد دلار برای ایالات متحده درآمدزایی داشته باشد. نتایج این پژوهش در روز دوشنبه 13 آوریل 2020 (25 فروردین 1399) از سوی گروه صنعتی WifiForward منتشر شد؛ گروهی که کمپانی‌های طراز اول دنیا – از قبیل گوگل، مایکروسافت، کام‌کست، چارتر، برادکام، اریس و ... – در آن عضویت دارند. این گزارش از سوی دکتر رائول کاتز (Raul Katz) مدیر پژوهش استراتژی کسب‌وکار در مؤسسه اطلاعات مخابراتی کلمبیا و ریاست کمپانی Telecom Advisory Services تهیه شده است. طبق این پژوهش، اگر طرح FCC برای توسعه وای-فای 6 گیگاهرتزی عملی شود، این کار دستاوردهای فراوانی را به دنبال خواهد داشت که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

- اضافه شدن 106 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده تا سال 2025، به دلایلی چون افزایش سرعت باند پهن، سرعت گرفتن پیاده‌سازی اینترنت اشیا و دسترسی بیشتر به کارکردهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده.

- مازاد تولیدکننده (producer surplus) به ارزش 69 میلیارد دلار در نتیجه صرفه‌جویی در ترافیک بی‌سیم سازمانی و فروش تجهیزات وای-فای و واقعیت مجازی/افزوده.

- مازاد مصرف‌کننده (consumer surplus) معادل 8 میلیارد دلار حاصل از افزایش سرعت باند پهن.

با در نظر گرفتن تمام موارد فوق، تا سال 2025 در مجموع 183.44 میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده تزریق خواهد شد.

سرعت‌های بیشتر

بنا بر آنچه در گزارش WifiForward آمده، متوسط سرعت ثابت دانلود در شبکه باند پهن آمریکا تا فوریه سال جاری میلادی، 137 مگابیت در ثانیه بوده و طبق پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود این رقم تا سال 2022 به 280 مگابیت در ثانیه (بیش از 2 برابر) برسد. این میزان سرعت، از متوسط سرعت روترهای با باند دوگانه در باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتزی (یعنی 267 مگابیت در ثانیه) بیشتر است. در سال‌های آتی، یک روتر معمولی توانایی استفاده حداکثری از شبکه‌های فوق‌سریع را نداشته و لذا سرعت 267 مگابیت در ثانیه در آینده می‌تواند به بروز کندی جریان داده‌ها در شبکه منجر شود.

علاوه بر گشودن باند 6 گیگاهرتزی برای استفاده آزادانه از وای-فای، FCC در نظر دارد تا فرکانس پایین 45 مگاهرتزی که در کفِ باند 5.9 گیگاهرتزی قرار دارد را نیز آزاد کند. همین تغییر به ظاهر کوچک، می‌تواند نخستین کانال 160 مگاهرتزی در آمریکا را به وجود آورد که به طور گسترده قابل استفاده باشد. انجام این کار، با افزایش متوسط ظرفیت انتقال روتر تا 468 مگابیت در ثانیه، کندی جریان داده‌ها را پوشش خواهد داد. در نتیجه این امر، تا سال 2025 چیزی حدود 23 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی آمریکا اضافه شده و در همین بازه زمانی، 5 میلیارد دلار نیز به مازاد مصرف‌کننده افزوده خواهد شد.

به گفته رائول کاتز، گشودن 1,200 مگاهرتز در باند 6 گیگاهرتزی، ارزش اقتصادی 5 ساله‌ای معادل 83 میلیارد دلار را برای تولید ناخالص داخلی آمریکا به ارمغان خواهد آورد. همچنین، در نتیجه این امر، به ترتیب 68 میلیارد دلار و 3 میلیارد دلار نیز طی این دوره 5 ساله به مازاد تولیدکننده و مازاد مصرف‌کننده اضافه خواهد شد. اگر این ارقام را به عواید حاصل از باند 5.9 گیگاهرتزی اضافه کنیم، در مجموع تا سال 2025، معادل 183.44 میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده کمک خواهد شد.

طبق اظهارات رائول کاتز در گزارش اخیر، زمانی که باندهای 5.9 گیگاهرتزی و 6 گیگاهرتزی گشوده و به باندهای آزاد کنونی با فرکانس‌های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز افزوده شودند، طیفی که از ترکیب آنها حاصل می‌شود، می‌تواند هشت کانال 160 مگاهرتزی یا 3 کانال 320 مگاهرتزی را پشتیبانی کند. همین اتفاق نیز عواید اقتصادی مناسبی را به همراه خواهد داشت، چرا که وای-فای 6 و تکنولوژی‌های نسل بعد، به ترافیک وای-فای بالایی نیاز خواهند داشت.

گنجی به نام اینترنت اشیا؟

طرح FCC برای باند 6 گیگاهرتزی، این باند را علاوه بر اتصال‌های استاندارد وای-فای، برای اتصال‌های داخلی کم‌مصرف (LPI) و اتصال‌های خیلی کم‌مصرف (VLP) نیز آزاد می‌کند. اتصال‌های LPI و VLP برای ارتباطات ماشین به ماشین، بسیار ضروری هستند؛ ارتباطاتی که با ادامه روند تکاملیِ اینترنت اشیا، می‌تواند نقش محوری داشته باشند.

به گفته افراد ذی‌نفع در صنعت، دیوایس‌های LPI و VLP نه تنها خطر تداخل زیان‌آورِ کمی دارند، بلکه منافع اقتصادی آنها نیز فراوان است. در واقع، به اعتقاد طیف گسترده‌ای از ذی‌نفعان – از جمله ارائه‌دهندگان خدمات باند پهن و کمپانی‌های تکنولوژی – چنانچه دیوایس‌های LPI و VLP به شکل گسترده به کار گرفته نشوند، ارزش اقتصادی حاصل از باند 6 گیگاهرتزی، ناچیز خواهد بود. طبق گفته‌های کاتز، ظرفیت افزایش‌یافته طیف LPI برای ارتباطات ماشین به ماشین – که انتظار می‌رود تا سال 2025 به 214 میلیون دستگاه افزایش یابد – امکان پیاده‌سازی دیوایس‌های اینترنت اشیا را به طور گسترده‌تری فراهم می‌کند. برآورد می‌شود این دیوایس‌ها در طول 5 سال پیش رو، تا 44 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی آمریکا بیفزایند.

طبق آنچه در گزارش اخیر آمده، اتصال بی‌سیم فراگیر و با توان عملیاتی بالا در نقاط دسترسی داخلی موجود در محیط‌ کسب‌وکار – مثل کارخانه‌های صنعتی، مجموعه‌های سازمانی و ... – این پتانسیل را دارد که با صرفه‌جویی در هزینه‌های مخابراتی، چیزی معادل 54.04 میلیارد دلار مازاد تولیدکننده را بین سال‌های 2020 تا 2025 در بر داشته باشد.

کاتز بر این باور است که جا باز کردن برای اتصال‌های VLP در باند 6 گیگاهرتزی، منجر به خلق نسل جدیدی از کاربردهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی خواهد شد. در نتیجه، برآورد می‌شود شرکت‌های آمریکایی طی 5 سال پیش رو، با فروش سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوای مربوطه، تا 14 میلیارد دلار درآمد کسب کنند. تأثیر این امر در تولید ناخالص داخلی آمریکا، حدود 26 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

موهبتی برای 5G

به گفته کاتز، شبکه‌های سلولی نیز از طرح جدید FCC منتفع خواهند شد. علت این امر کاملا روشن است. همزمان با افزایش سریع ترافیک داده‌‌ها، شبکه‌های وای-فای می‌توانند بار بیشتری را به دوش بکشند. این بدان معناست که ارائه‌دهندگان سرویس سلولی باید بتوانند سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های عملیاتی خود را از آنچه ممکن بود بدون اقدام FCC برنامه‌ریزی کنند، پایین‌تر بیاورند.

در غیاب باندهای اضافی طیف‌های آزاد، ارائه‌دهندگان خدمات به منظور پاسخگویی به رشد در ترافیک، چاره‌ای جز گسترش زیرساخت‌های گران‌قیمت ندارند. پهنای باند اضافی که FCC قصد تخصیص آن را دارد، مستقیما در این تلاش‌ها در نظر گرفته می‌شود. ظاهرا این امتیاز تنها برای بخشی از پیاده‌سازی شبکه در حومه (حدود 15 درصد) و مناطق روستایی (تقریبا 5 درصد) قابل اجرا خواهد بود. با این کار، 13.60 میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهد شد که می‌توان این مبلغ را جهت توسعه 5G در مناطق روستایی صرف نمود.

رأی نهایی

طبق برنامه، رأی‌گیری برای تصویب یا عدم تصویب این طرح، روز 23 آوریل (4 اردیبهشت) در FCC آغاز می‌شود. با توجه به حمایت هر دو جناح از این طرح (به رهبری آجیت پای، رییس هیئت مدیره FCC)، ظاهرا این طرح تصویب خواهد شد که در این صورت، صنعت وای-فای جان تازه‌ای خواهد گرفت. اتحادیه وای-فای، پیش از این وای-فای 6E را برای دیوایس‌های جدید در نظر گرفته بود تا بتوانند از باند 6 گیگاهرتز نهایت استفاده را ببرند. چیپ‌ست‌های جدید برای نقاط دسترسی و دیوایس‌های موبایل به گونه‌ای تجهیز شده‌اند که دقیقا از پس این کار برآیند. این چیپ‌ست‌ها در ساخت محصولاتی به کار گرفته می‌شوند که تا پایان سال جاری میلادی، روانه بازار خواهند شد.

منبع : WifiForward


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا