معرفی راهکار حافظه مبتنی بر UFS 4.0 سامسونگ با سرعت بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/2/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حافظه ، UFS ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : در حالی که ظرفیت فضای ذخیره‌سازی در گوشی‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تصمیم‌گیری برای مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود، نوع فناوری ذخیره‌سازی اغلب نادیده گرفته می‌شود. امروزه بیشتر اسمارت‌فون‌های اندرویدی (و البته بسیاری از دیگر لوازم الکترونیکی) از فناوری موسوم به UFS (کوتاه‌شده Universal Flash Storage) استفاده می‌کنند که نسخه 3.0 یا 3.1 آن در اغلب محصولات پرچمدار ارائه می‌شود. حالا کمپانی سامسونگ در روز سه‌شنبه 3 می سال جاری میلادی (13 اردیبهشت 1401)، در حساب کاربری توئیتر خود از معرفی جدیدترین راهکار حافظه با استاندارد UFS 4.0 خبر داده که تأییدیه هیأت مدیره انجمن JEDEC را نیز دریافت کرده است.

UFS 4.0 از حافظه نسل هفتم V-NAND و کنترلر اختصاصی با سرعت خواندن متوالی (و نه تصادفی) تا 4,200 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن متوالی تا 2,800 مگابایت در ثانیه بهره می‌برد. در واقع، در فناوری ذخیره‌سازی جدید سامسونگ سرعت خواندن متوالی اطلاعات نسبت به نسل قبلی یعنی استاندارد UFS 3.1 حدود دو برابر شده است. این در حالی است که سرعت نوشتن متوالی حتی بیش از دو برابر افزایش یافته و از 1,200 مگابایت در ثانیه به 2,800 مگابایت در ثانیه رسیده است؛ اگر چه خودِ سامسونگ از بهبود 1.6 برابری سرعت نوشتن سخن می‌گوید. به علاوه، در معماری حافظه جدید سامسونگ، کارایی و مصرف انرژی در مقایسه با UFS 3.1 معادل 46 درصد بهبود یافته است؛ چنان که خواندن متوالی اطلاعات با سرعت 6.0 مگابایت در ثانیه به ازای مصرف هر میلی‌آمپر امکان‌پذیر خواهد بود؛ امری که به معنای دوام بیشتر باتری گوشی در کنار سرعت بالاتر است.

این افزایش چشمگیر سرعت به لطف نرخ انتقال 23.2 گیگابیت در ثانیه‌ای برای هر گذرگاه انتقال در کنار نسل هفتم فناوری حافظه V-NAND محقق شده که 176 لایه را شامل می‌شود. مطابق اعلام سامسونگ این خروجی، فناوری حافظه مبتنی بر UFS 4.0 را به گزینه‌‌ای ایده‌آل نه تنها برای استفاده در گوشی‌های 5G بلکه برای کاربردهای واقعیت مجازی و افزوده تبدیل می‌کند. به علاوه، از لحاظ ظرفیت نیز کمپانی کره‌ای از سقف ظرفیت 1 ترابایتی UFS 4.0 خبر داده است.

البته UFS 3.1 نیز امکان ارائه چنین ظرفیتی را دارد و به همین جهت برآورد می‌شود که با بلوغ بیشترUFS 4.0، نمونه‌هایی با ظرفیت بیش از 1 ترابایت این فناوری هم در گوشی‌ها به کار گرفته شود. هرچند همین میزان نیز با سرعتی که دارد، حتی برای گوشی‌های پیشرفته گران‌قیمت نیز کافی به نظر می‌رسد.

گفتنی است که سامسونگ این قابلیت‌ها را در یک فضای فشرده با حداکثر اندازه‌های 11x13x1 میلی‌متر با ظرفیت‌های مختلف ذخیره‌سازی تا 1 ترابایت جای داده است. این در حالی است که طول یک ماژول 512 گیگابایتی مبتنی بر UFS 3.1 اندکی بزرگ‌تر بوده و در ابعاد 11.5x13x1 میلی‌متر ارائه می‌شود.

مطابق برنامه‌ریزی سامسونگ، تولید انبوه حافظه مبتنی بر UFS 4.0 از سه‌ماهه سوم 2022 آغاز خواهد شد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که در اواخر سال جاری یا ماه‌های نخست سال میلادی آینده، گوشی‌های مجهز به این فناوری به بازار عرضه شوند.