معرفی اولین حافظه ذخیره‌سازی 256 گیگابایتی UFS توسط سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1394/12/9        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : حافظه ، UFS ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir :  شرکت سامسونگ به تازگی از تولید انبوه اولین حافظه داخلی 256 گیگابایتی مبتنی بر UFS نسل دوم که به منظور به‌کارگیری در نسل آینده گوشی‌های رده‌بالا طراحی شده است، خبر داد. گفته‌ می‌شود عملکرد این حافظه داخلی حتی در مقایسه با حافظه SSD مبتنی بر SATA موجود در کامپیوترهای شخصی نیز برتری دارد. سامسونگ پیش از این نیز در دو مدل گلکسی S6 و گلکسی S6 edge که هر دو در ابتدای سال 2015 به بازار عرضه شدند از حافظه UFS بهره برده بود و به همین علت و به دلیل سرعت بالای این حافظه از قرار دادن اسلات حافظه جانبی در این دو مدل پرهیز کرده بود.

introducing samsung 256GB UFS 2 memory chip

به گفته Joo Sun Choi --نایب رئیس اجرایی بخش بازاریابی و فروش حافظه در شرکت سامسونگ-- «با ارائه حافظه UFS با ظرفیت بالا که سرعتی در حدود دو برابر حافظه SSD مبتنی بر SATA در کامپیوترهای شخصی دارند، ما در تغییری مثال زدنی در بازار ذخیره‌سازی داده موبایلی نقش خواهیم داشت. ما در ارتقا جنبه‌های رقابتی در سطح پیشرفته کلاس حافظه –[نظیر] SSDهای NVMe برای شرکت‌های مادر، SSDهای اکسترنال و [حافظه‌های] UFS - با حرکت سریع رو به جلو برای ارتقا کارایی و افزایش ظرفیت در هر سه بازار مصمم هستیم.»

حافظه‌ی UFS جدید سامسونگ نیاز به سرعت بسیار بسیار بالا (ultra fast)، ظرفیت زیاد اطلاعات و اندازه تراشه فشرده را در گوشی‌های هوشمند رده‌بالا برطرف می‌کند. این حافظه بر پایه‌ پیشرفته‌ترین تراشه‌‌‌های فلش‌ مموری V-NAND شرکت و کنترلری با عملکرد بالا و طراحی خاص، ساخته شده است. همچنین این حافظه می‌تواند خواندن و نوشتن تصادفی به ترتیب تا سقف 40 و 45 هزار عملیات ورودی و خروجی را در هر ثانیه (IOPS) انجام دهد که این رقم بیش‌ از دو برابر سرعت نسل قبلی مموری UFS با سرعت‌های 19 و 14 هزار عملیات در ثانیه است.

حافظه UFS جدید برای خواندن مداوم و متوالی از دو مسیر انتقال داده جهت رد و بدل کردن اطلاعات با حداکثر سرعت 850 مگابایت بر ثانیه بهره می‌برد که این مقدار تفریبا دو برابر سرعت حافظه‌های معمول SSD بر مبنای SATA است که در کامپیوترهای شخصی به‌کار گرفته می‌شوند. برای خواندن مداوم (Sequential reading) نیز حداکثر سرعت 260 مگابایت بر ثانیه حاصل می‌شود که این رقم نیز تقریبا سه برابر سرعت کارت‌های حافظه micro SD خارجی با عملکرد بالا، محسوب می‌شود.

introducing samsung 256GB UFS 2 memory chip

در نتیجه این مموری 256 گیگابایتی UFS به راحتی از پخش ویدئوهای با کیفیت Ultra HD و انجام هم‌زمان چند کار روی صفحه‌نمایش بزرگ دیوایس‌های موبایل، مانند دیدن فیلم با کیفیت 4K Ultra HD در قسمتی از صفحه و جست‌وجوی هم‌زمان عکس یا دانلود ویدئو در یک صفحه تقسیم شده (split screen) بدون ایجاد مشکل پشتیبانی می‌کند. ظرفیت 256 گیگابایتی آن نیز به کاربر این اجازه را می‌دهد که حجم بی‌سابقه‌ای از اطلاعات را روی خود دستگاه ذخیره کند. برای مثال یک تراشه 256 گیابایتی UFS می‌تواند حدود 47 فیلم با کیفیت Full HD را در خود جاسازی کند. در نتیجه انعطاف پذیری بیشتری در دستگاه‌های الکترونیکی مصرف‌کنندگان پدید خواهد آمد.

introducing samsung 256GB UFS 2 memory chip

علاوه بر این با ورود نسل بعدی گوشی‌های هوشمند با قابلیت پشتیبانی از رابط USB 3.0، کاربران قادر خواهند بود اطلاعات را با سرعت بسیار بیشتری بین دستگاه‌های موبایل جابه‌جا کنند. USB 3.0 امکان ارسال یک ویدئو با کیفیت Full HD به حجم 5 گیگابایت (یک فیلم تقریبا 90 دقیقه‌ای) را در 12 ثانیه فراهم می‌آورد. در این فضای ذخیره سازی نوین کاربران موبایل قادر به بهره‌برداری کامل از مزایای کارآمد حافظه UFS جدید سامسونگ خواهند بود

با بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته حافظه‌های سامسونگ تراشه‌های حافظه‌ UFS جدید بسیار کوچک‌ هستند، حتی کوچک‌تر از یک کارت حافظه micro SD خارجی. نتیجتا کار طراحان گوشی‌های هوشمند نیز ساده‌تر خواهد شد.

در ماه فوریه سال گذشته سامسونگ از موجودیت مموری UFS با ظرفیت 128 گیگابایتی خود خبر داد و حالا در کمتر از یک سال نسل دیگری از این مموری با دو برابر سرعت و ظرفیت معرفی شد که نویدبخش مشاهده پیشرفت‌های دیگری در بازار موبایل در آینده است.

سامسونگ زمان راهیابی تراشه جدید به دستگاه‌ها را اعلام نکرده است اما شایعاتی مبنی بر به‌کارگیری آن در Galaxy Note 6 منتشر شده است.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا