معرفی استاندارد حافظه UFS 3.0 با سرعتی تا 2.9 گیگابایت در ثانیه

نمایش خبر

تاریخ : 1396/11/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حافظه ، UFS ، گوشی هوشمند Smartphone

واحد خبر mobile.ir : در سال‌های اخیر نیاز کاربران به حافظه‌های داخلی با سرعت و ظرفیت بالا افزایش یافته است. بهبود کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند و افزایش تعداد عکس‌ها، در کنار بالا رفتن حجم اپلیکیشن‌ها از دلایل اصلی نیاز به این نوع از حافظه است. در همین راستا، انجمنJEDEC Solid State Technology در روز سه‌شنبه 30 ژانویه (10 بهمن 1396) استاندارد UFS 3.0 را برای حافظه‌های داخلی معرفی کرده است که به طور رسمی نسخه JESD220D نامیده می‌شود. کارایی نسخه جدید نسبت به UFS 2.1 (که در سال 2016 معرفی شد) دو برابر افزایش یافته، تا جایی که نرخ انتقال داده برای هر گذرگاه به 11.6 گیگابیت در ثانیه رسیده است. به این ترتیب، حداکثر نرخ انتقال داده در یک دستگاه ذخیره‌سازی به طور اسمی به 23.2 گیگابیت در ثانیه خواهد رسید.

Introducing JEDEC UFS 30 Memory Standard

یکی از بهبودهای UFS 3.0 نسبت به نسخه‌های قبلی، استفاده از لایه فیزیکی مبتنی بر نسخه 4.1 پروتکل MIPI M-PHY در کنار لایه انتقال مبتنی بر نسخه 1.8 پروتکل تازه معرفی‌شده UniProSM MIPI برای شکل دادن لایه اتصال واسط (interconnect layer) است. لایه اتصال جدید از نرخ انتقال داده‌ تا 11.6 گیگاهرتز در ثانیه (HS-Gear4) برای هر گذرگاه پشتیبانی خواهد کرد. تمام دستگاه‌های سازگار با UFS 3.0 ملزم به پشتیبانی از HS-G4 ( با نرخ انتقال داده 11.6Gbps) و HS-G3 ( با نرخ انتقال داده 5.8Gbps) هستند که به معنای سرعت بیشتر در مقایسه با دستگاه‌های سازگار با UFS 2.0 و UFS 2.1 است. دستگاه‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر UFS 3.0 مجهز به دو گذرگاه کاملا دوطرفه (two full-duplex lanes) هستند و در صورت استفاده از HS-G4 به لحاظ نظری می‌توانند پهنای باندی تا 23.2 گیگابیت در ثانیه (معادل 2.9 گیگابایت در ثانیه) داشته باشند؛ رقمی که در شرایط واقعی از میزان اسمی اعلام شده کمتر است و احتمالا به 15Gbps خواهد رسید.

Introducing JEDEC UFS 30 Memory Standard

UFS 3.0 دارای دو ویژگی است که به طور خاص برای بازار خودرو معرفی شده است. نخستین ویژگی، توانایی عملکرد در طیف دمایی گسترده و دیگری پشتیبانی از عملیات تازه‌سازی (refresh) برای افزایش قابلیت اطمینان و انعطاف‌پذیری در شرایط هوایی مختلف است. دستگاه‌های مبتنی بر UFS 3.0 از طیف دمایی از پیش ‌تعیین‌شده 40- تا مثبت 105 درجه سانتی‌گراد پشتیبانی خواهند کرد. اعلان‌های مرتبط با دما نیز بخشی از این استاندارد است که در راستای افزایش تمرکز JEDEC در صنعت خودرو طراحی شده است؛ اگر چه این قابلیت می‌تواند در دستگاه‌های موبایل نیز به کار گرفته شود.

UFS 3.0 همراه با منبع تغذیه 2.5 ولتی VCC معرفی شده است که مصرف پایین‌تر انرژی را امکان‌پذیر می‌سازد و از جدیدترین فناوری حافظه NAND با چگالی بیت بالاتر نیز پشتیبانی خواهد کرد.

Introducing JEDEC UFS 30 Memory Standard

از دیگر ویژگی‌های UFS 3.0 می‌توان به بهبود حالت واقعه‌نگاری (logging mode) اشاره کرد که با ذخیره خودکار سابقه دقیق خطاهای سخت‌افزاری، امکان اشکال‌زدایی موثر درون‌سیستمی را ایجاد می‌کند. دیگر نوآوری در UFS 3.0 بهبود پشتیبانی از RPMBها است. استاندارد تازه از چند RPMB با کلیدهای چندگانه RPMB پشتیبانی می‌کند. به علاوه، بخش‌های RPMS اکنون می‌توانند هنگام ساخت، پیکربندی شوند که استفاده از آنها را برای سازندگان دستگاه آسان می‌سازد.

این استانداردها در حال حاضر از طریق وب‌سایت JEDEC قابل بارگذاری هستند و کارشناسان برآورد کرده‌اند که احتمالا در نیمه دوم سال جاری میلادی تجاری خواهند شد. به نظر می‌رسد استاندارد UFS 3.0 به طور قابل ملاحظه‌ای کارایی و ظرفیت حافظه را در گوشی‌های هوشمند، هدست‌های واقعیت مجازی، صنعت خودرو و کاربردهایی از این دست افزایش خواهد داد.  

منبع : JEDEC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا