پایان کسب‌وکار OnwardMobility – آب سردی بر پیکر علاقه‌مندان به بلک‌بری

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/12/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : بلک بری BlackBerry
واحد خبر mobile.ir : پس از آنکه کمپانی چینی TCL نتوانست اعتبار از دست رفته بلک‌بری را بازگرداند، استارت‌آپی ناشناخته به نام OnwardMobility امتیاز تولید اسمارت‌فون با این برند را به دست آورد. قرار بود نخستین گوشی هوشمند نسل پنجمی OnwardMobility با برند بلک‌بری در سال 2021 وارد بازار شود، اما این اتفاق بارها و بارها به تعویق افتاد و موجب تشکیک در این امر شد. تا اینکه بلک‌بری در اوایل ژانویه 2022 اعلام کرد که پشتیانی از دستگاه‌های کلاسیک بلک‌بری (مجهز به سیستم‌عامل BlackBerry OS) رسما به پایان رسیده است. این مسأله در کنار به تعویق افتادن‌های مکرر عرضه گوشی توسط OnwardMobility، فرضیه شکست پروژه این استارت‌آپ را تقویت کرد.

سرانجام استارت‌آپ تگزاسی OnwardMobility با انتشار یک پیغام خداحافظی در صفحه اصلی سایت شرکت، رسما پایان کار خود را اعلام کرد. به این ترتیب، عرضه اسمارت‌فون 5G با برند بلک‌بری منتفی خواهد بود. متن این پیغام به شرح زیر است:

«خطاب به تمام دنبال‌کنندگان، حامیان و شرکای ارزشمندمان:

می‌خواهیم بابت تمام حمایت همه‌جانبه‌ای که از آغاز تأسیس OnwardMobility از ما به عمل آوردید، تشکر کنیم. اگرچه، مایه تأسف بسیار است که اعلام کنیم OnwardMobility تعطیل خواهد شد و ما دیگر [پروژه] تولید اسمارت‌فونی با امنیت بالا و کی‌بورد فیزیکی را ادامه نخواهیم داد.

خواهشمند است در نظر داشته باشید که این تصمیمی سهل‌انگارانه یا شتاب‌زده نبوده است. ما شما را در دلسردی [حاصل از] این خبر شریک دانسته و به شما اطمینان خاطر می‌دهیم که این [تصمیم] آن نتیجه‌ای نیست که روی آن کار کرده و به آن امید بسته بودیم.

از تیم [متخصصین] حرفه‌ای و باتجربه‌ای که به شکل خستگی‌ناپذیر روی این پروژه کار کردند و همچنین تک‌تک هواداران و شرکای وفاداری که در این مسیر ما را حمایت کردند، بی‌نهایت سپاسگزاریم. کار کردن با شما و شنیدن نظرات و بازخوردهای شما باعث افتخار است.

از حمایت شما سپاسگزاریم و بهترین‌ها را برایتان آرزو می‌کنیم.»

البته انتشار این خبر چندان هم تعجب‌برانگیز نبود، زیرا وب‌سایت Crackberry چند هفته قبل، از تعطیل شدن OnwardMobility و متعاقبا لغو تولید گوشی مذکور از سوی این شرکت، خبر داده بود. نکته جالب آن است که کمی پس از این اتفاق، OnwardMobility با انتشار پیغامی تحت عنوان «برخلاف باور عموم، ما تعطیل نشده‌ایم» اعلام کرد که به زودی خبری را در رابطه با تولید گوشی هوشمند بلک‌بری به گوش علاقه‌مندان می‌رساند.

به گفته برخی منابع، علت لغو تولید گوشی هوشمند بلک‌بری توسط OnwardMobility آن است که بلک‌بری می‌خواهد کسب‌وکار خود را به سمت دیگری برده و تا جای ممکن از فروشندگی اسمارت‌فون فاصله بگیرد. جان چن (John Chen)، مدیرعامل بلک‌بری، نیز با صدور مجوز برای تولید اسمارت‌فون دیگری با نام بلک‌بری مخالف است. در تأیید این گزاره‌ها، بد نیست بدانید بلک‌بری به‌تازگی اعلام کرده که قصد دارد تمام پتنت‌های مرتبط با موبایل خود را به ارزش تقریبی 600 میلیون دلار به فروش برساند.

همان طور که گفته شد، پیش از OnwardMobility، کمپانی چینی TCL امتیاز برند گوشی‌های بلک‌بری را خریداری کرده بود. TCL در سال 2018 اسمارت‌فونی به نام BlackBerry KeyTwo را به همراه چند دیوایس اندرویدی دیگر روانه بازار کرد، اما پس از مدتی تصمیم گرفت گوشی‌های هوشمند میان‌رده‌ خود را با برند TCL عرضه کند. شاید یک دهه پیش کمتر کسی چنین سرنوشت ناگواری را برای گوشی‌های بلک‌بری تصور می‌کرد، اما باید این واقعیت را قبول کنیم که برند محبوب بلک‌بری هم‌اکنون در بازار موبایل هیچ جایگاهی ندارد.

تعطیل شدن OnwardMobility به این معناست که افراد علاقه‌مند به گوشی هوشمند کی‌بوردی، گزینه‌های زیادی برای انتخاب نخواهند داشت. در حال حاضر، تنها گزینه‌های در دسترس، دیوایس‌های بلک‌بری ساخت TCL است که البته چند سالی از عمر آنها می‌گذرد. لازم به ذکر است، سیستم‌عامل BlackBerry 10 نیز از رده خارج شده و شرکت سازنده دیگر از آن پشتیبانی نمی‌کند. البته اگر سلیقه شما به گونه‌ای‌ست که فقط گوشی هوشمند کی‌بوردی شما را راضی می‌کند، می‌توانید اسمارت‌فون Unihertz Titan Pocket را تهیه کنید.

منبع : OnwardMobility