استارت‌آپ OnwardMobility نخستین گوشی 5G بلک‌بری را در سال 2021 وارد بازار می‌کند

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، امنیت Security ، بلک بری BlackBerry
واحد خبر mobile.ir : در سال‌های نه چندان دور، بلک‌بری بر بازار گوشی‌های هوشمند فرمانروایی می‌کرد، اما در سال‌های اخیر این کمپانی به شدت افت داشته و در حال حاضر تنها نامی از آن باقی مانده است. از سال 2018 تا کنون هیچ اسمارت‌فونی با برند بلک‌بری وارد بازار نشده است. اما خبرها حاکی از آنند که این برند محبوب مجددا در سال 2021 به بازار برمی‌گردد. استارت‌آپ OnwardMobility در روز چهارشنبه 19 آگوست 2020 (29 مرداد 1399) اعلام کرد که پس از توافق با بلک‌بری و FIH Mobile (از زیرمجموعه‌های فاکس‌کان)، قصد دارد در نیمه نخست سال 2021، یک اسمارت‌فون جدید نسل پنجم را با برند بلک‌بری و صفحه‌کلید فیزیکی وارد بازار آمریکای شمالی و اروپا نماید.

اطلاعات چندانی از مشخصات گوشی جدید بلک‌بری منتشر نشده، اما OnwardMobility تأکید کرده که این اسمارت‌فون اندرویدی بوده و از یک کی‌بورد با طراحی کاملا جدید بهره می‌برد؛ کی‌بوردی که بتواند ارزش‌های برند بلک‌بری و تجربه تایپ با صفحه‌کلیدهای خاطره‌انگیز آن را احیا کند. تجهیز به شبکه ارتباطی 5G نیز از مشخصات قطعی این گوشی به شمار می‌رود. مثل همیشه، برخورداری از امنیت بالا نقطه قوت گوشی‌های بلک‌بری خواهد بود. همچنین، با توجه به گفته شرکت سازنده مبنی بر اینکه کاربر می‌تواند کار خود را در طول مسیر با این گوشی انجام دهد، ظاهرا اسمارت‌فون جدید بلک‌بری برای کاربران حرفه‌ای شاغل در پست‌های سازمانی طراحی شده است.

به گفته پیتر فرانکلین (Peter Franklin)، مدیرعامل OnwardMobility، این افراد به دنبال دیوایس‌های 5G ایمنی هستند که ضمن بالا بردن بهره‌وری (productivity) آنها، تجربه کاربری مناسبی را نیز ارائه کند. وی در ادامه با اشاره به اعتبار بلک‌بری در محافظت از ارتباطات، حریم شخصی و داده‌ها، اعلام کرد که این فرصتی استثنایی برای OnwardMobility است که به پشتوانه بلک‌بری و FIH Mobile بتواند یک اسمارت‌فون نسل پنجم قدرتمند را روانه بازار کند.

از لابه‌لای حرف‌های پیتر فرانکلین می‌توان به این نکته پی برد که گوشی هوشمند جدید بلک‌بری پرچمدار نیست، بلکه احتمالا یک میان‌رده قدرتمند خواهد بود. به گفته وی، اولویت اصلی استارت‌آپ در حال حاضر این نیست که ایمن‌ترین گوشی با بالاترین میزان بهره‌وری را تولید کند، بلکه هدف آنها ساخت یک دیوایس برای استفاده روزمره است. این یعنی مواردی چون دوربین با کیفیت بالا و دیگر مشخصاتی که از یک گوشی با استفاده روزانه انتظار دارید، در محصول جدید بلک‌بری یافت می‌شود. پیتر فرانکلین در ادامه به رقابتی بودن قیمت گوشی جدید بلک‌بری اشاره می‌کند و این دلیل دیگری‌ست که نشان می‌دهد این محصول، یک پرچمدار نخواهد بود.

مسیر پرفراز و نشیب بلک‌بری در صنعت اسمارت‌فون درس‌های فراوانی را با خود به همراه دارد. این برند کانادایی در اواخر دهه 2000 میلادی سلطان گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رفت، اما روز به روز از اقتدار این برند کاسته شد. البته از سال 2013 به بعد و پس از روی کار آمدن جان چن (John Chen)، چند گوشی موفق با سیستم‌عامل BlackBerry 10 – از جمله اسمارت‌فون مربع‌شکل و بی‌نظیر بلک‌بری پاسپورت – وارد بازار شد، اما نهایتا طولی نکشید که دوقطبی اندروید و iOS رفته‌رفته تمام دنیای اسمارت‌فون را فتح کرده و علاوه بر ویندوزفون، بلک‌بری و سیستم‌عامل آن را نیز به زانو درآورند. به همین دلیل بلک‌بری نیز که چاره‌ای جز تسلیم در برابر اندروید نداشت، در سال 2015 نخستین گوشی اندرویدی خود با نام بلک‌بری پریو (Priv) را وارد بازار کرد، که البته عملکرد موفقی نداشت.

به ترتیب از راست به چپ، بلک‌بری کلاسیک، بلک‌بری پاسپورت و بلک‌بری پریو

در سال 2016، بلک‌بری تولید گوشی هوشمند را متوقف و امتیاز برند خود را به کمپانی چینی TCL واگذار نمود. اما TCL با تولید چند گوشی از نوع ری‌برند شده، استاندارد بلک‌بری را تنزل داد. البته چند گوشی زیبا و گران‌قیمت با صفحه کلید QWERTY – از جمله KEYone و KEY2 – نیز در این مدت وارد بازار شدند، اما عرضه این محصولات نیز نتوانست مشتریان بلک‌بری را بازگرداند. قرارداد واگذاری امتیاز برند بلک‌بری به TCL در 31 آگوست 2020 منقضی می‌شود. از اینجا به بعد استارت‌آپ تگزاسی OnwardMobility ابتکار عمل را به دست خواهد گرفت.

به گفته OnwardMobility، بلک‌بری و FIH Mobile نیز در پروسه طراحی و تولید اسمارت‌فون‌های جدید همکاری خواهند داشت. استفاده از کلمه "اسمارت‌فون‌ها" نشان می‌دهد احتمالا تولید گوشی‌های دیگری نیز پیش‌بینی شده است، که البته این اتفاق به میزان موفقیت نخستین مدل بستگی خواهد داشت. در هر حال – حتی اگر اقبال به سمت مدل اول نیز مناسب باشد – نباید از OnwardMobility و FIH Mobile انتظار عرضه میلیون‌ها دستگاه گوشی را داشت، زیرا برند بلک‌بری طی دهه اخیر شدیدا تضعیف شده و گذشته از آن، وجود یک کی‌بورد QWERTY مشتریان این گوشی‌ها را محدود می‌کند.

در پایان بد نیست کمی هم با FIH Mobile آشنا شویم. همان طور که گفته شد، FIH Mobile زیرمجموعه کمپانی معروف فاکس‌کان است. برخلاف فاکس‌کان – که سفارش تولید را پذیرفته و صرفا طراحی مورد نظر یک کمپانی را پیاده‌سازی می‌کند – کمپانی FIH Mobile در تمام پروسه‌های توسعه محصول، طراحی، تولید، خدمات پس از فروش و تعمیرات حضور دارد. جالب است بدانید، اسمارت‌فون‌هایی که هم‌اکنون با برند نوکیا و از سوی شرکت فنلاندی HMD به دست مشتریان می‌رسند، در کمپانی FIH Mobile طراحی و تولید می‌شوند.

منبع : OnwardMobility


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا