پایان راه بلک‌بری در دنیای گوشی‌های هوشمند- شرکت کانادایی دیگر از گوشی‌های کلاسیک خود پشتیبانی نمی‌کند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/10/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : بلک بری BlackBerry
واحد خبر mobile.ir : بر اساس اعلام رسمی کمپانی بلک‌بری، بسیاری از دستگاه‌های کلاسیک این شرکت که از نرم‌افزار بلک‌بری استفاده می‌کنند، از اوایل ژانویه 2022 دسترسی به ویژگی‌های اصلی خود را از دست خواهند داد و دوران سخت‌افزار قدیمی این گوشی‌ها در عمل به پایان خواهد رسید. در این راستا ارائه خدماتی همچون برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک، استفاده از اتصال وای‌فای و سلولار در دستگاه‌های کلاسیک بلک‌بری (گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل BlackBerry OS 7.1 و نسخه‌های قبلی آن، یا OS 10) از چهارم ژانویه 2022 (14 دی 1400) رسماً متوقف خواهد شد. طبیعی است که بدون امکان تماس یا ارسال و دریافت پیامک، این سری محصولات را باید پایان‌یافته به شمار آورد.

با این حال آن دسته از گوشی‌های بلک‌بری که مبتنی بر پلتفرم اندروید هستند، همچنان به عملکرد عادی خود ادامه خواهند داد و اتمام فعالیت فقط در خصوص سخت‌افزارها و سیستم‌عامل‌های قدیمی شرکت خواهد بود. کمپانی بلک‌بری از سال 2015 تولید گوشی و تبلت با پلتفرم اختصاصی خود یعنی BlackBerry OS را متوقف و از آن زمان محصولات خود را با سیستم‌عامل اندروید وارد بازار کرده است.

البته این نخستین بار نیست که اخباری درباره پایان کار اسمارت‌فون‌های بلک‌بری منتشر می‌شود. در فوریه سال 2020 نیز شرکت TCL که در آن زمان مجوز تولید گوشی با برند بلک‌بری را در اختیار داشت اعلام کرد که تولید محصولات خود را متوقف خواهد کرد و پیش از آن در سال 2019 هم سرویس اپ ‌استور و پیام‌رسان این شرکت تعطیل شده بود.

بلک‌بری که زمانی تولیدکننده محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رفت، در حال حاضر از طریق اعطای مجوز به سایر شرکت‌ها به حیات خود ادامه می‌دهد. با این حال، احتمال بازگشت دستگاه‌های این شرکت به بازار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به طور مثال، با آن که در سال 2020 شرکتی تگزاسی به نام OnwardMobility اعلام کرد که در سال 2021 گوشی هوشمند اندرویدی جدیدی را با قابلیت اتصال به شبکه نسل پنجم با نام تجاری بلک‌بری عرضه خواهد کرد، اما با وجود گذشت چندین روز از سال 2022 میلادی هنوز از معرفی این دستگاه خبری در دست نیست.

به علاوه شرکت مادر بلک‌بری، یعنی کمپانی BlackBerry Limited نیز راهبرد خود را به سوی دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری تغییر داده است و به تولید نرم‌افزار امنیت سایبری و ارائه راه‌حل‌های مرتبط با این صنعت به مشتریان سازمانی و دولتی می‌پردازد.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که پایان پشتیبانی از BlackBerry OS وBlackBerry PlayBook OS 2.1 عملکرد برخی دیگر از اپلیکیشن‌های این شرکت را نیز با اختلال روبرو خواهد کرد که از آن جمله می‌توان به BlackBerry Link ،BlackBerry Desktop Manager ،BlackBerry World ،BlackBerry Protect ،BlackBerry Messenger و BlackBerry Blend اشاره کرد. توقف خدمات، همچنین بر آدرس‌های ایمیل تحت میزبانی بلک‌بری تأثیر می‌گذارد و کاربران این سرویس‌ها باید به استفاده از دیگر ارائه‌دهندگان خدمات ای‌میل روی آورند.

منبع : BlackBerry


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا