معرفی نسل جدید موتورولا RAZR – تعریف تازه‌ای برای یک اسمارت‌فون تاشو

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/8/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اسنپ دراگون 710 Snapdragon 710 ، گوشی تاشو Foldable Phone ، Motorola Razr 2019 ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : نزدیک به 15 سال پیش در سال 2004 شرکت موتورولا از RAZR V3 به عنوان یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین گوشی‌های تاشوی آن زمان پرده برداشت و حالا نسخه جدید این گوشی با طراحی مدرن و مجهز به صفحه‌نمایش تاشو معرفی شده است؛ این گوشی که به سادگی RAZR نامیده می‌شود در چند ماه گذشته حضور فعالی در خبرها و شایعات منتشر شده از کمپانی موتورولا داشت تا این‌که بالاخره امروز 14 نوامبر 2019 (23 آبان 1398) به صورت رسمی و انحصاری برای اپراتور Verizon معرفی شد. RAZR از طراحی متفاوتی نسبت به دیگر گوشی‌های تاشوی معرفی شده در ماه‌های اخیر یعنی هواوی میت X و سامسونگ گلکسی Fold برخوردار بوده و به V3 سال‌های دور شباهت دارد.

طراحی بدنه

موتورولا RAZR جدید برخلاف تجربه‌‌های قبلی در این زمینه با بازگشایی صفحه‌نمایش از فرم یک گوشی موبایل به یک تبلت بزرگ تبدیل نمی‌شود و به جای آن پاسخ درخور توجه‌ای به یکی از مشکلات سال‌های اخیر گوشی‌های هوشمند یعنی سایز بیش از اندازه بزرگ صفحه‌نمایش‌ها می‌دهد. این گوشی در حالت بسته از طراحی کوچک و کامپکتی بهره می‌برد که به خوبی در کف دست جا شده و صفحه‌نمایش خارجی کوچک آن نیز برای انجام کارهای برخی کارهای مشخص، کفایت می‌کند. با گشودن دستگاه اما با یک گوشی معمول با ابعاد بزرگ روبرو می‌شویم که تفاوتی با یک اسمارت‌فون عادی ندارد.

در زیر صفحه‌نمایش از فرمی مشابه همان لبه ضخیم (chin) مدل V3‌ استفاده شده که این بار سنسور اثر انگشت را در خود جای داده و بدین‌ترتیب می‌توان بدون نیاز به بازگشایی دستگاه، قفل صفحه‌نمایش را باز کرد. عامل کلیدی دیگر در طراحی این گوشی به لولاهای جانبی آن در مرکز تعلق دارند که با کمک آن‌ها امکان خم کردن صفحه‌نمایش داخلی فراهم است و در نمای داخلی دستگاه نیز به روشنی به چشم می‌خورند. این لولاها که در همکاری موتورولا با شرکت مادر لنوو طراحی شده از مکانیزم پیچیده‌ای از مفصل‌ها و صفحات کشویی تشکیل شده که عملیات باز و بسته کردن گوشی را تسهیل کرده و بدون نشانه‌ای از خمیدگی در مرکز، صفحه‌نمایش را کاملا تخت تا انتها باز می‌کنند. ضخامت گوشی در هنگام باز بودن صفحه‌نمایش به تنها 6.9 میلی‌‌متر می‌رسد و در همگام بسته شدن نیز این ضخامت، 14 میلی‌متر خواهد بود که این آخری دقیقا همان ضخامت RAZR V3 سال 2004 است. وزن 205 گرمی دستگاه البته بیش از دو برابر سنگین‌تر از نیای 15 ساله آن خواهد بود.

ساختار تاشوی این مدل با این‌که بسیار جذاب به نظر می‌رسد اما نگرانی‌هایی را نیز در رابطه با دوام و کارکرد دستگاه در طولانی مدت ایجاد می‌کند؛ امری‌که البته موتورولا آن را رد کرده و به گفته این شرکت RAZR از عمر متوسطی مشابه دیگر گوشی‌های هوشمند برخوردار است. روی صفحه‌نمایش این مدل از یک پوشش ضد خراشیدگی استفاده شده و لایه نانوی داخلی دستگاه نیز از آن در برابر پاشیده شدن آب و مایعات دیگر محافظت می‌کند.

صفحه‌نمایش

مطمئنا کانون توجه و نقطه محوری در طراحی RAZR جدید به صفحه‌نمایش داخلی آن تعلق دارد؛ این صفحه‌نمایش 6.2 اینچی که با فناوری OLED ساخته شده و از رزولوشن 876×2142 پیکسل و نسبت تصویر 21:9 برخوردار است، انعطاف‌پذیر بوده و به راحتی تا می‌شود. این صفحه‌نمایش که به گفته موتورولا با یک برش تکی ساخته شده از ارتفاعی بیشتر از یک گوشی اندرویدی عادی برخوردار است و برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و آلودگی به درون آن، کل حاشیه‌های صفحه‌نمایش از بالا تا پایین درون یک قاب فولاد ضد زنگ جای داده شده است. موتورولا با اشاره به سال‌ها تجربه این کمپانی در ساخت پنل‌های OLED پلاستیکی و با کنابه آشکار به سامسونگ و ماجرای اتفاق افتاده برای نسخه اولیه گلکسی فولد، به این نکته اشاره کرده که این شرکت در پی آن نیست که به کاربران خود نحوه استفاده از RAZR را بیاموزد! در بخش بالایی این صفحه‌نمایش ناچ نچندان کوچکی برای قرارگیری دوربین سلفی و اسپیکر تماس قرار داشته و بخش پایینی آن نیز تا حدودی هلالی‌شکل است.

جدا از صفحه‌نمایش اصلی، یک صفحه‌نمایش دیگر نیز در بخش خارجی دستگاه تعبیه شده که 2.7 اینچی با وضوح 600×800 پیکسل بوده که این‌ یکی نیز دارای فناوری ساخت OLED‌ است. این صفحه‌نمایش که موتورولا به آن Quick View display می‌گوید امکان نمایش نوتیفیکیشن‌ها و کنترلرهای موسیقی را داشته و می‌توان از آن برای گرفتن سلفی با دوربین اصلی استفاده کرد. موتورولا همچنین در پی یافتن راهی برای انتقال آسان و بلافاصله اپلیکیشن‌ها از صفحه‌نمایش اصلی به صفحه‌نمایش خارجی در هنگام بستن گوشی است که شاید در آپدیت‌های بعدی دستگاه در اختیار کاربران قرار بگیرد.

دوربین

RAZR جدید از اینجا به بعد مثل یک گوشی رده میانی نچندان پیشرفته عمل می‌کند و در برخی موارد حتی نسبت به گوشی‌های رو به پایین این کلاس نیز امکانات کمتری را ارائه می‌دهد. دوربین اصلی دستگاه که در بخش خارجی گوشی و زیر صفحه‌نمایش دوم (در حالت بسته) قرار دارد یک نمونه 16 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.22 میکرونی و گشودگی دیافراگم f/1.7 است که از فوکوس لیزری و Dual Pixel پشتیبانی می‌کند.

دوربین دوم بالای صفحه‌نمایش نیز تنها 5 مگاپیکسل وضوح داشته و دیافراگم آن نیز f/2.0 است.

پردازنده و حافظه

RAZR جدید همانطور که از پیش نیز مشخص شده بود برخلاف دیگر تاشوهای معرفی شده در سال اخیر، یک گوشی رده میانی با پروسسور 10 نانومتری Snapdragon 710 است که نه‌تنها نسبت پروسسورهای سری 8 جدید کوالکام در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد بلکه مقایسه آن با گزینه‌های جدیدتر این رده مثل Snapdragon 730 نیز شرایط ضعیف‌تری را نشان می‌دهد. حافظه رم دستگاه 6 گیگابایت بوده و 128 گیگابایت حافظه داخلی آن نیز ظاهرا قابل ارتقاء نیست.

باتری

باتری در نظر گرفته شده برای این مدل 2,510mAh ظرفیت دارد که ظرفیت چندان بالایی برای مدلی با دو صفحه‌نمایش به نظر نمی‌رسد. شارژ سریع این باتری نیز 15 واتی و از نوع TurboPower است که این مورد نیز در قیاس با شارژرهای پر سرعت امروزی با توان‌های فراتر از 40 وات چندان سریع نخواهد بود.

رنگ – قیمت – زمان حضور در بازار

موتورولا RAZR جدید تنها در یک رنگ مشکی با قیمت 1,500 دلار به صورت اختصاصی به اپراتور Verizon آمریکا ارائه شده که با وجود آن‌که نسبت به گوشی‌های معمول بسیار گران‌قیمت‌تر است اما مقایسه آن با دیگر مدل‌های تاشوی سال 2019، رقم کاملا کمتری را نشان می‌دهد. پیش‌سفارش این گوشی از 26 دسامبر 2019 (5 دی 1398) آغاز می‌شود اما زمان حضور آن در بازار به ژانویه 2020 موکول شده است. از امکان حضور این گوشی در دیگر بازارها و حتی دیگر اپراتورهای امریکایی هنوز خبری در دست نیست.

منبع : Motorola