درخواست پتنت اپل برای ارائه ابزار جانبی جدید بر پایه MagSafe

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : اپل همزمان با رونمایی از خانواده آیفون 12 که نخستین مدل‌های آیفون با پشتیبانی از فناوری 5G به حساب می‌آیند، مجموعه‌ای از تجهیزات جانبی را معرفی کرده که از طریق آهن‌ربا به بدنه پشتی گوشی متصل می‌شوند. این سیستم با نام MagSafe جدا از شارژ بی‌سیم، کاربری‌های متنوعی دارد: به طور مثال به کاربر امکان می‌دهد که یک کیف چرمی را برای قرار دادن کارت‌های اعتباری در کنار وسایل جانبی دیگر به پشت آیفون متصل کند، در حالی که محافظ RFID مانع دزدیده شدن شماره‌ کارت‌های اعتباری خواهد شد. انتظار می‌رود در آینده نزدیک ویژگی‌هایی همچون پد شارژ بی‌سیم نیز به MagSafe افزوده شود و تامین انرژی مورد نیاز چندین دستگاه را به طور همزمان امکان‌پذیر سازد.

در همین ارتباط به تازگی درخواست پتنتی با شماره 20200328605 از سوی اپل در وب‌سایت اداره ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا (USPTO) منتشر شده که به ابزار دیگری مبتنی بر MagSafe اشاره دارد. موضوع این درخواست پتنت که در آگوست 2019 به ثبت رسیده، «قاب تجهیزات جانبی با قابلیت تأمین انرژی» است و نشان می‌دهد که اپل به دنبال ارائه یک قاب یا case به عنوان ابزاری جانبی است که با استفاده از آن می‌توان علاوه بر گوشی آیفون، یک جفت AirPod را هم شارژ نمود. بر اساس تصاویر منتشرشده از این درخواست پتنت، این قاب دارای دو نگهدارنده است که هر یک از آنها برای ثابت نگه داشتن یکی از AirPodها در جای خود طراحی شده است.

اپل محصول معرفی‌شده در این درخواست پتنت را وسیله‌ای جانبی معرفی کرده که «برای نگهداری و حمل یک ابزار الکترونیکی استفاده می‌شود. به علاوه، این ابزار جانبی می‌تواند شامل پوششی باشد که از طریق یک لولا در کنار محفظه قرار می‌گیرد. این پوشش با در بر داشتن یک محافظ شیشه‌ای برای حفاظت از سطح جلویی دستگاه الکترونیکی طراحی شده است. ابزار جانبی مورد اشاره همچنین می‌تواند دارای یک منبع تغذیه (مانند باتری) باشد که روی پوشش قرار می‌گیرد. این منبع تغذیه برای تامین انرژی [مورد نیاز] ابزار الکترونیکی طراحی شده‌ و باتری آن را شارژ می‌کند. این منبع تغذیه همچنین قادر است انرژی دستگاه‌های متعددی را تامین کند و برای برآوردن این هدف نوعی سیم‌پیچ شارژ القایی را در بر می‌گیرد که قادر است به روش القای الکترومغناطیسی باتری دستگاهی را که در ابزار جانبی قرار گرفته شارژ کند. این سیم‌پیچ القایی را می‌توان با محفظه یا پوشش [ابزار جانبی] یکپارچه کرد.»

بر اساس این درخواست پتنت، هنگامی که گوشی آیفون در این قاب قرار می‌گیرد، به نحو خودکار به باتری متصل می‌شود. این منبع تغذیه قابل تعویض است و می‌تواند با یک باتری کاملا شارژشده جایگزین شود. بنابر اعلام اپل، برخی نسخه‌های این ابزار جانبی به ماژول شارژ القایی مجهز خواهند شد که یک سیم‌پیچ دریافت‌کننده شارژ القایی را در بر می‌گیرد. این سیم‌پیچ با هدف دریافت انرژی از طریق القای مغناطیسی یا الکترومغناطیسی طراحی شده که برای شارژ منبع تغذیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فناوری MagSafe اپل از جهاتی ماژول‌های موتو مادز (Moto Mods) موتورولا را به ذهن می‌آورد که در آنها از آهن‌رباهای قوی برای اتصال تجهیزات جانبی به اسمارت‌فون‌های سری Moto Z استفاده شده بود. موتورولا مجموعه‌ای از این سری موتو مادز را تولید کرده که پک باتری، مودم 5G، پروژکتور، اسپیکر JBL و مواردی از این دست را شامل می‌شود. ممکن است در ادامه فهرست مفصلی از لوازم جانبی برای MagSafe ارائه شود که درخواست پتنت اپل نیز از این امر حکایت دارد. در واقع MagSafe به شکل‌گیری اکوسیستم تازه‌ای خواهد انجامید که شیوه توسعه آن را در سال‌‌های آینده شاهد خواهیم بود. در حال حاضر اپل یک شارژر بی‌سیم و شارژر بی‌سیم Duo را به فروش می‌رساند که ابزار اخیر دارای ساختاری تاشونده است و به کاربر امکان می‌دهد که به طور همزمان یک آیفون و یک اپل ‌واچ را با آن شارژ کند.

اگر MagSafe بتواند درآمد قابل قبولی را ایجاد کند، احتمالا شاهد توجه تولیدکنندگان مستقل لوازم جانبی و تلاش آن‌ها برای گسترش قابلیت‌هایی خواهیم بود که با اکوسیستم جدید هم‌نوایی بیشتری داشته باشد. با این حال درخواست پتنت اپل فعلا در حد یک ایده است و موفقیت آن بستگی به شیوه تولید و اجرای آن خواهد داشت.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا