معرفی Pova 5G –اسمارت‌فون جدید Tecno با ارتباطات نسل پنجم و باتری غول‌پیکر

نمایش خبر

تاریخ : 1400/10/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دایمنسیتی 900 Dimensity 900
واحد خبر mobile.ir : برند چینی Tecno – در کنار Infinix و Itel – از زیرمجموعه‌های هولدینگ Transsion به شمار می‌رود. این هولدینگ برنامه جامعی برای مطرح شدن در بازارهای بین‌المللی داشته و پیش از هر چیز به دنبال آن است که نفوذ خود را در بازارهای نوظهور افزایش دهد. برند Tecno – که احتمالا مهم‌ترین زیرمجموعه Transsion محسوب می‌شود – در سال 2021 اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت زیادی را به بازار عرضه کرد که عمدتا دارای شبکه ارتباطی 4G بودند. اما نهایتا این برند چینی روز سه‌شنبه 28 دسامبر 2021 (7 دی 1400) از یک اسمارت‌فون رده‌پایین 5G نیز پرده برداشت. این محصول جدید Tecno Pova 5G نام داشته و از یک نمایشگر بزرگ و باتری قدرتمند بهره می‌برد.

بدون شک در نگاه اول، مجذوب طراحی زیبا و متفاوت این گوشی خواهید شد. بخش پشتی گوشی دارای طراحی بافت‌دار (textured) است که ضمن زیبایی‌بخشی به دستگاه، در دست گرفتن آن را راحت‌تر می‌کند. اما بخشی از قسمت پشتی که از زیر ماژول دوربین تا پایین دیوایس امتداد یافته، فاقد طراحی بافت‌دار بوده و به شکل یک نوار مات با رنگ‌پردازی رنگین‌کمانی دیده می‌شود. نکته جالب دیگر، وجود لوگوی باشگاه فوتبال منچستر سیتی در پشت این گوشی است که متأسفانه شرکت سازنده در این باره توضیحی ارائه نکرده است. Tecno Pova 5G در اندازه‌های 9.07×78.24×172.82 میلی‌متر طراحی شده و با وجود ضخامت نسبتا کم، باتری بسیار بزرگی در آن تعبیه شده است.

یک ال‌سی‌دی بزرگ به قطر 6.9 اینچ (از نوع IPS) برای Pova 5G در نظر گرفته شده است. این نمایشگر – که شرکت سازنده از آن با عنوان Dot-in Display یاد می‌کند – رزولوشن +FHD (معادل 1080×2460) دارد. به‌گفته تکنو به لطف نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی نمایشگر، میزان تأخیر و تاری به حداقل رسیده و مشکل خاصی در هنگام بازی یا اسکرول کردن پیش نمی‌آید. نرخ نمونه‌برداری تاچ این صفحه‌نمایش نیز 180 هرتز است که با وجود آن‌که در برخی موارد شرایط مناسبی را برای بازی کردن ایجاد می‌کند اما نباید از این گوشی توقع اجرای بازی در حد گوشی‌های گیمینگ را داشت، زیرا پروسسور آن برای بازی طراحی نشده است.

چیپ‌ست Dimensity 900 5G در قلب این دیوایس قرار گرفته است. این تراشه – که با لیتوگرافی 6 نانومتری ساخته شده – مشتمل بر 2 هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 6 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و پردازنده گرافیکی آن Mali-G68 است. Pova 5G تنها در یک پیکربندی با 8 گیگابایت RAM از نوع LPDDR5 و 128 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 به تولید می‌رسد. به لطف تکنولوژی Memory Fusion می‌توان به تناسب نیاز 3، 4 و یا حتی 5 گیگابایت از فضای آزاد حافظه داخلی را به RAM دستگاه اضافه کرد. طبق ادعای Tecno، این تکنولوژی می‌تواند سرعت بالا آمدن اپلیکیشن‌ها را به طور متوسط تا 80 درصد افزایش دهد. ناگفته نماند، با افزودن میکرو اس‌دی می‌توان حافظه داخلی را ارتقا داد.

در ماژول مستطیل شکل پشت گوشی، 3 لنز مشاهده می‌شود؛ متأسفانه جزییات زیادی از مشخصات و امکانات مجموعه دوربین در Pova 5G منتشر نشده است. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی بوده و از امکاناتی همچون حالت شب (Super Night Mode) و الگوریتم لرزه‌گیر بهره می‌برد. یک دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی و یک سنسور عمق (با وضوح نامشخص) دیگر اعضای این مجموعه را تشکیل می‌دهند. در حفره مرکزی نمایشگر نیز یک دوربین سلفی به همراه فلش LED دوگانه قرار گرفته است.

بدون شک یکی از مهم‌ترین نقاط قوت Pova 5G باتری قدرتمند آن است. این باتری ظرفیتی برابر با 6,000 میلی‌آمپر ساعت داشته و در صورت استفاده معمولی بیش از دو روز دوام خواهد داشت. توانایی این باتری بزرگ در کارکردهای مختلف به شرح زیر است: 17 ساعت بازی، 24 ساعت پخش موزیک، 20 ساعت تماشای ویدئو، 40 ساعت تماس و یا 15 ساعت وبگردی. هرچند که این باتری نهایتا از استاندارد شارژ 18 واتی پشتیبانی کرده و به این ترتیب، شارژ کامل باتری بیش از 2 ساعت زمان می‌برد. البته طبق ادعای Tecno، با 15 دقیقه شارژ کردن می‌توانید به مدت 3 ساعت یک بازی در حد Clash of Clans را اجرا و یا 12 ساعت موسیقی پخش کنید.

سیستم‌عامل Pova 5G اندروید 11 بوده و منوی داخلی آن بر مبنای رابط کاربری اختصاصی HiOS 8 توسعه یافته است. حسگر اثر انگشت گوشی روی لبه آن کار گذاشته شده است. همان طور که از نام Pova 5G پیداست، این گوشی از ارتباطات نسل پنجم بهره می‌برد. جک هدفون، پورت USB-C و پشتیبانی از GPS سایر گزینه‌های ارتباطی این دستگاه را تشکیل می‌دهند. گوشی هوشمند Tecno Pova 5G تنها در رنگ مشکی وارد بازار می‌شود. درباره قیمت و زمان عرضه این محصول به بازار، هنوز اطلاعی در دست نیست.

در پایان لازم به ذکر است، یک روز پس از معرفی Pova 5G، برند Tecno از یک گوشی هوشمند رده‌پایین دیگر به نام Tecno Spark 8 Pro نیز پرده برداشت. این دیوایس از یک نمایشگر ال‌سی‌دی بزرگ به قطر 6.8 اینچ و رزولوشن +FHD برخوردار است. در اینجا نیز شاهد به کارگیری یکی دیگر از چیپ‌ست‌های مدیاتک به نام Helio G85 هستیم که برخلاف Dimensity 900 فاقد مودم 5G بوده و به این ترتیب، Spark 8 Pro یک گوشی 4G محسوب می‌شود.

مجموعه اپتیک پشت دستگاه از یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، یک دوربین عمق 2 مگاپیکسلی و یک دوربین دیگر (که جزییات آن هنوز مشخص نیست) تشکیل شده و دوربین جلوی گوشی نیز رزولوشنی معادل 8 مگاپیکسل دارد. باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی این دیوایس با شارژر 33 واتی شارژ می‌شود. اندروید 11 و پوسته HiOS 7.6 بخش نرم‌افزاری این گوشی را تشکیل می‌دهند.

گوشی هوشمند Tecno Spark 8 Pro در چهار رنگ فیروزه‌ای، سبزآبی، بنفش و مشکی تولید شده و از 4 ژانویه 2022 (14 دی 1400) وارد بازار هند می‌شود. این محصول تنها در یک پیکربندی با 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی و با قیمت 10,599 روپیه به فروش می‌رسد که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 142 دلار.

منبع : Tecno


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا