معرفی Honor X20 5G – میان‌رده‌ای با Dimensity 900 و شارژر 66 واتی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/22        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دایمنسیتی 900 Dimensity 900 ، Honor X20 ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : شرکت آنر که روز گذشته از پرچمداران جدید Magic3 Pro ،Magic3 و +Magic3 Pro رونمایی کرده بود حالا در روز چمعه 13 آگوست 2021 (22 مرداد 1400) گوشی میان‌رده را با نام Honor X20 5G در بازار چین به نمایش گذاشته است. X20 5G در مقایسه با X20 SE قبلی این برند که نزدیک به یک ماه پیش معرفی شد در اغلب موارد مهم همچون صفحه‌نمایش، پردازنده، حافظه، باتری و شارژر با ارتقاء روبرو شده و در مقایسه با Honor X10 5G سال قبل نیز آپدیت ارزشمندی به‌نظر می‌رسد. استفاده از چیپ‌ست پردازشی جدیدا معرفی شده مدیاتک Dimensity 900 یکی از نکات جالب‌توجه در ساختار این مدل است که هسته‌های قدرتمند A78 آن جایگاه بالایی را برای X20 5G به همراه خواهند داشت.

دو المان اصلی در طراحی X20 5G یعنی جایگاه دوربین‌های بخش پشتی در یک محوطه دایره‌ای بزرگ و بریدگی بیضی‌شکل نمایشگر برای قرارگیری تنها دوربین سلفی، موارد کاملا جدیدی در سبد کالای آنر بوده و (بدون در نظر گرفتن سری جدیدا معرفی Magic3) پیش از این، آن‌ها را در قالب محصول دیگری از این برند ندیده‌ایم. در جست‌وجو برای یافتن زادگاه این طراحی باید سری به هواوی زد؛ شرکتی که با وجود جدایی از آنر، هنوز نشانه‌هایی از ادامه حضور آن را در برخی از تولیدات اخیر برند مستقل آنر می‌توان سراغ گرفت. X20 5G در همین راستا شباهت غیر قابل انکاری به میان‌رده سطح پایین Huawei nova 8i داشته و نه‌تنها در شکل دوربین‌های اصلی و سلفی بلکه در ابعاد و وزن، سایز و وضوح صفحه‌نمایش و حتی ظرفیت باتری نیز به مشخصات تقریبا یکسانی بر می‌خوریم. بدین‌ترتیب می‌توان پاسخ نسبتا ساده‌ای نیز برای معمای ناچ بزرگ و بیضی‌شکل بالای صفحه‌نمایش که تنها و تنها یک دوربین را در خود جای داده است نیز پیدا کرد: کم کردن هزینه‌ها با به‌کارگیری یک طراحی از پیش حاضر و آماده!

X20 5G در نگاه اول به‌لطف صفحه‌نمایش بزرگ با حاشیه‌های حداقلی (در کناره‌ها) و طراحی برجسته دوربین‌های بخش پشتی گوشی مدرن و جالب‌توجه‌ای به نظر می‌رسد؛ ابعاد دستگاه 8.5×74.7×161.8 میلی‌متر اعلام شده که دقیقا همان ابعاد nova 8i است. این شباهت در وزن نیز تقریبا برقرار بوده و 2 گرم وزن بیشتر X20 5G اختلاف چندان مهمی به‌نظر نمی‌رسد. X20 5G با وزن 192 گرمی البته همچنان در سمت سبک‌وزن‌های بازار قرار می‌گیرد و از این لحاظ امتیاز مثبتی را به نام خود ثبت می‌کند. در معرفی این مدل به جنس بدنه اشاره خاصی نشده و بدین‌ترتیب می‌توان با درصد اطمینان بالایی از پلاستیکی بودن بدنه و شاسی گوشی سخن به میان آورد.

صفحه‌نمایش دستگاه یک نمونه 6.67 اینچی IPS LCD با وضوح 1080×2376 پیکسل و حفره پانچی بیضی‌شکل کناره سمت چپ بالاست که تا این‌جا هیچ تفاوتی را با nova 8i نشان نمی‌دهد. این دو پنل اما خوشبختانه کاملا یکسان نبوده و در حالی‌که در میان‌رده هواوی با نمایشگر 60 هرتزی ساده‌ای روبرو بودیم، نرخ‌ به‌روزرسانی صفحه‌نمایش در X20 5G به‌صورت هوشمند و داینامیک و بسته به محتوای در حال پخش به 120 هرتز رسیده است. پشتیبانی از حیطه رنگی DCI-P3 از دیگر نکات قابل توجه در ساختار این پنل است. حاشیه‌های کناری این صفحه‌نمایش (در چپ و راست و بالا) به‌گفته شرکت سازنده تنها 1.05 میلی‌متر بوده و بدین‌ترتیب نسبت نمایشگر به بخش رویی دستگاه به 94.4 درصد رسیده است. با توجه به LCD بودن صفحه‌نمایش امکان انتقال سنسور اثر انگشت به درون نمایشگر وجود نداشته و بدین‌ترتیب این حسگر در کناره دستگاه جای دارد.

دوربین سلفی گوشی بر بالای صفحه‌نمایش در حفره قرصی‌شکل سمت چپ جای دارد و برخلاف انتظار از هیچ سنسور و دوربین دیگری در کنار آن استفاده نشده است. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی این مدل درست همانند nova 8i از گشودگی دیافراگم f/2.0‌ برخوردار بوده و حداکثر وضوح برداشت ویدئو در آن نیز به 1080p محدود شده است.

بخش پشتی دستگاه برخلاف ظاهر برجسته و چشمگیر آن عملا تنها یک دوربین مهم یعنی دوربین 64 مگاپیکسلی اصلی را در خود جای داده و سنسور 2 مگاپیکسلی عمق میدان و دوربین 2 مگاپیکسلی برداشت عکس از فاصله نزدیک در دنیای واقعی اهمیت چندانی نخواهند داشت. دوربین اصلی گوشی از سنسوری با ابعاد 1/1.7 اینچ برخوردار بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن نیز f/1.9 است. این دوربین به لرزه‌گیر دیجیتال (EIS) مجهز شده و از برداشت ویدئو با حداکثر وضوح 4K پشتیبانی می‌کند. در مقایسه با nova 8i در این قسمت نیز شباهت کاملی به چشم می‌خورد با این تفاوت که در میان‌رده هواوی یک دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید نیز این مجموعه را همراهی می‌کرد.

مهم‌ترین و امیدوارکننده‌ترین تغییر در ساختار X20 5G به بخش پردازشی آن تعلق دارد جایی‌که با استفاده از پروسسور 6 نانومتری جدید MediaTek Dimensity 900 ضمن ایجاد قدرت پردازشی و گرافیکی راضی‌کننده، در زمینه مصرف انرژی نیز با بهبود روبرو می‌شویم؛ در ساختار این پروسسور از 2 هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78 همراه با 6 هسته 2 گیگاهرتزی A55 استفاده شده و گرافیک 4 هسته‌ای آن نیز از نوع Mali-G68 است. حافظه رم دستگاه 6 یا 8 گیگابایت اعلام شده که می‌توان آن را به‌صورت مجازی با به‌کارگیری حافظه داخلی تا 2 گیگابایت دیگر نیز ارتقاء بخشید. حافظه داخلی گوشی 128 یا 256 گیگابایت است و ظاهرا همچون خواهرخوانده این مدل خبری از درگاه حافظه جانبی نیز در این مدل نیست.

X20 5G به باتری نچندان حجیمی با ظرفیت 4,300mAh مجهز شده که با توجه به اندازه صفحه‌نمایش و حضور 5G، اندکی کم‌توان به‌نظر می‌رسد. این موضوع اما با نگاهی به توان شارژر گوشی به‌خوبی قابل چشم‌پوشی‌ست چرا که با حضور یک شارژر قدرتمند 66 واتی به‌گفته شرکت سازنده تنها 15 دقیقه زمان برای پر کردن 50 درصد ظرفیت باتری کافی خواهد بود.

پشتیبانی از 5G روی هر دو سیم‌کارت، وای‌فای ac دوباند، بلوتوث 5.1، جک 3.5 میلی‌متری هدست و پشتیبانی از مسیریاب‌های GPS/GLONASS/BeiDou برخی از گزینه‌های ارتباطی مهم این گوشی را تشکیل می‌دهند و از NFC نیز در آن خبری نیست.

Honor X20 5G در دو رنگ مشکی و آبی و یک رنگ ترکیبی نقره‌ای/صورتی با سیستم‌عامل اندروید 11 و رابط کاربری Magic UI 4.2 برای پیش‌سفارش در بازار چین در دسترس قرار دارد. قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه پایه 6GB/128GB این مدل 1,899 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 293 دلار) بوده و دو ورژن 8GB/128GB و 8GB/256GB آن نیز به‌ترتیب 2,199 و 2,499 یوان (339 و 386 دلار) قیمت‌گذاری شده‌اند. از امکان حضور و قیمت این مدل در دیگر بازارها هنوز خبری رسمی منتشر نشده است.

منبع : Honor


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا