آشنایی با نسل سوم تکنولوژی اوپو برای کار گذاشتن دوربین زیر لایه نمایشگر

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دوربین سلفی Selfie Camera ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : اوپو از جمله اولین برندهایی بود که با ساخت یک پیش‌نمونه اولیه، تکنولوژی دوربین زیر لایه نمایشگر (UDC) را در سال 2019 به صنعت معرفی کرد. اما در حالی که برخی دیگر از تولیدکنندگان – مثل ZTE – دیوایس‌های خود را با این تکنولوژی روانه بازار کرده‌اند، اوپو تا به امروز این تکنولوژی را به مرحله تجاری‌سازی نرسانده است. البته، ظاهرا قصد اوپو برای تولید چنین محصولی جدی‌ست. این شرکت چینی روز چهارشنبه 4 آگوست 2021 (13 مرداد 1400) از جدیدترین راه‌کار خود در این زمینه رونمایی کرد. ظاهرا هدف نهایی اوپو آن است تا با بهبود کیفیت نمایشگر و دوربین درون آن، بتوان از این تکنولوژی در تولید یک محصول تجاری استفاده کرد.

پنل اولدی که دوربین سلفی درون آن قرار گرفته، در نتیجه همکاری اوپو با کمپانی BOE (از بزرگ‌ترین سازندگان نمایشگر در چین) به تولید رسیده است. اوپو مدعی شده که قرار گرفتن دوربین درون این نمایشگر، به یکپارچگی صفحه نمایش لطمه‌ای نمی‌زند. در نمونه‌های مشابه قبلی، شاهد آن بودیم که تراکم پیکسلی نمایشگر در ناحیه‌ای که دوربین سلفی را می‌پوشاند کاهش یافته تا نور بیشتری بتواند از لایه نمایشگر عبور کرده و به دوربین برسد. اما برخلاف رویکردهای پیشین، اوپو به جای کاهش تراکم، در ناحیه پوشاننده دوربین از پیکسل‌های کوچک‌تری استفاده کرده تا میزان تراکم در سرتاسر این پنل OLED برابر با 400ppi باشد.

در نتیجه، طبق ادعای اوپو، در هنگام کار کردن با اسمارت‌فونی که به این تکنولوژی مجهز باشد، تقریبا هیچ تفاوتی بین ناحیه پوشاننده دوربین و سایر قسمت‌های نمایشگر دیده نمی‌شود. اوپو برای اثبات این ادعا، تصویری از یک اسمارت‌فون را – که گفته می‌شود با این تکنولوژی ساخته شده – منتشر کرده است. محتوای نمایشگر این گوشی، ظاهرا صفحه‌ای از یک کتاب الکترونیکی است که با یک اپلیکیشن کتاب‌خوان یا e-reader باز شده است. بد نیست بدانید، با توجه به پس‌زمینه سفید و شارپ بودن نوشته‌‌ها، محتوای کتاب الکترونیکی پاشنه آشیل این نوع نمایشگرها محسوب می‌شود، اما در تصویر منتشر شده از سوی اوپو، ظاهرا نقطه ضعفی دیده نمی‌شود.

رسیدن به چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای صرفا به یک عامل وابسته نبوده و چندین و چند مؤلفه در توسعه آن نقش داشته‌اند. به گفته اوپو، در ساخت این نمایشگر به جای سیم کشی‌های متداول در نمایشگرها، از موادی شفاف برای سیم‌کشی استفاده شده است. طبق ادعای اوپو، به لطف این مواد شفاف، عرض سیم‌کشی تا 50 درصد کمتر شده و نور را به مقدار بیشتری از خود عبور می‌دهد.

نکته دیگر به مدار پیکسل‌ها مربوط می‌شود. در استاندارد صنعتی کنونی، هر دو پیکسل با یک مدار در ارتباطند که در اصطلاح به آن one-to-two یا یک-به-دو گفته می‌شود. اما در راه‌کار جدید اوپو، هر مدار فقط یک پیکسل را به کار می‌اندازد، که به آن معماری یک-به-یک می‌گویند. به این ترتیب، با تنها 2 درصد انحراف، کنترل روی رنگ‌پذیری و روشنایی نمایشگر بیشتر خواهد بود. گفته می‌شود معماری یک-به-یک در کنار الگوریتمی موسوم به anti-burn-in، عمر نمایشگر را تا 50 درصد نسبت به راه‌کار پیشین افزایش می‌دهد.

اوپو مدعی‌ست که در توسعه این تکنولوژی جدید، به منظور بهبود کیفیت عکس‌های گرفته‌شده با دوربین سلفی، از یک سری الگوریتم‌های هوش مصنوعی بهره گرفته که عبارتند از: الگوریتم کاهش انکسار، الگوریتم AWB (تعادل نور سفید) و الگوریتم HDR. اشکال عمده تصاویر ثبت‌شده با دوربین‌های زیر نمایشگر، عکس‌های مات و یا درخشندگی بیش از اندازه عکس‌هاست، اما طبق ادعای اوپو، مدل هوش مصنوعی به کار گرفته شده در این تکنولوژی به گونه‌ای تعلیم‌یافته که این قبیل مشکلات را کنترل کند.

اوپو به منظور اثبات گفته‌های خود، تصویر زیر را منتشر کرده و مدعی شده که این عکس با دوربین زیر نمایشگر جدیدش گرفته شده است. البته، با اینکه این عکس زیر نور کافی گرفته شده، برخی اختلالات رنگی در قسمت‌هایی از آن به چشم می‌خورد. اما با رعایت جانب انصاف، کیفیت این دوربین به شکل قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به دوربین موجود در زیر نمایشگر ZTE Axon 20 بالاتر است. هرچند که ZTE به همان یک مدل اکتفا نکرده و به تازگی نسل جدیدی از دوربین‌های زیر نمایشگر را در اسمارت‌فون Axon 30 به نمایش گذاشته است. ZTE مدعی شده که تراکم بخش پوشاننده دوربین در این گوشی نیز 400ppi بوده و کیفیت تصاویر دوربین آن نسبت به Axon 20 بهبود یافته است.

اوپو هنوز اعلام نکرده که دیوایس‌های مجهز به این تکنولوژی چه زمانی وارد بازار خواهند شد. این در حالی‌ست که شیائومی و سامسونگ در هفته آینده، به احتمال فراوان از نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین زیر نمایشگر خود – یعنی Mi Mix 4 و Galaxy Z Fold3 – رونمایی خواهند کرد.

منبع : Oppo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا