معرفی موتورولا Moto E30 – قدرتمندترین اندروید Go تا به امروز

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/8/15        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید گو Android Go ، Motorola Moto E30 ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : شرکت موتورولا در طی چند ماه گذشته از دو اسمارت‌فون در سری E با نام‌های Moto E20 و Moto E40 رونمایی کرد که هر دو به رده پایین بازار تعلق داشته و مشخصات مشترکی از جمله صفحه‌نمایش 6.5 اینچی اچ‌دی و پردازنده‌های کم‌توان Unisoc در آن‌ها به چشم می‌‌خورد. شرکت موتورولا در روز جمعه 5 نوامبر 2021 (14 آبان 1400) گوشی تازه‌ای را به‌نام Moto E30 در این خانواده رونمایی کرده که با وجود آن‌که عملا همان E40 قبلی با کاهش حافظه رم و حافظه داخلی‌ست که اندروید Go را جایگزین اندروید 11 کرده اما در برخی موارد از جمله نرخ رفرش صفحه‌نمایش، وضوح دوربین اصلی و حفره پانچی دوربین سلفی در جایگاه بالاتری نسبت به دیگر اندروید گوها قرار می‌گیرد.

Moto E30 در مقام یک گوشی اندروید Go ظاهر مدرن و پیشرفته‌ای دارد که آن را در این کلاس به نمونه‌ای متمایز بدل کرده است؛ اولین نکته جالب در طراحی دستگاه، به دوربین سلفی پانچی آن تعلق دارد که ظاهرا تا به امروز در گوشی اندروید Go دیگری به‌کار گرفته نشده است. خطوط بخش پشتی، شکل دوربین‌ها و محل سنسور اثر انگشت تفاوتی با E40 ندارد و به‌جز تفاوت در رنگ‌آمیزی عملا با یک گوشی یکسان روبرو می‌شویم. Moto E30 در دو رنگ خاکستری تیره و آبی عرضه می‌شود که نسبت به رنگ‌های خاکستری روشن و صورتی Moto E40 متمایز می‌شود. این گوشی از بدنه پلاستیکی با ابعاد 9.1×75.6×165.1 میلی‌متری برخوردار بوده و 198 گرم وزن دارد.

از جمله دیگر ویژگی‌های طراحی این گوشی باید به بدنه دفع‌کننده رطوبت (با درجه IP52 بدون امکان غوطه‌وری در آب) و دکمه اختصاصی دستیار گوگل در کناره سمت راست یاد کرد که هر دو معمولا در دیگر گوشی‌های موتورولا نیز به چشم می‌خورند.

صفحه‌نمایش گوشی مثل قبل یک نمونه 6.5 اینچی IPS LCD با وضوح +HD (یا 720×1600 پیکسل) است که ظاهرا برای اولین بار در یک نمونه مجهز به اندروید Go از نرخ رفرش 90 هرتزی بهره می‌برد. این نمایشگر طبق انتظار از حاشیه‌های ضخیمی در کناره‌ها و به‌خصوص در بخش پایینی برخوردار بوده که برای این رده قیمتی نکته چندان عجیب و غیرمنتظره‌ای به‌حساب نمی‌آید. دوربین سلفی گوشی که درون حفره پانچی مرکزی بالای صفحه‌نمایش جای دارد یک نمونه 8 مگاپیکسلی ساده با f/2.0 است که از برداشت ویدئو با وضوح حداکثر 1080p/30fps پشتیبانی می‌کند و ظاهرا تفاوتی با دوربین مشابه حاضر در E40 ندارد.

مجموعه دوربین‌های بخش پشتی نیز این شباهت را ادامه می‌دهند؛ جایی‌که با یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار تشخیص فاز و دیافراگمی برابر با f/1.79 روبرو می‌شویم که طبق انتظار امکان ایجاد تصاویر پیش‌فرض 12 مگاپیکسلی را با پیکسل‌های ترکیب شده 1.6 میکرونی دارد. این دوربین با وجود آن‌که نسبت به گوشی‌های معمول امروزی نکته خاص و جدیدی را در بر ندارد اما حضور آن در یک گوشی اندروید Go بی‌سابقه بوده و جست‌وجو برای یافتن نمونه دیگری در این رده (حداقل تا لحظه نگارش این مطلب) بی‌نتیجه است. دو واحد تصویربرداری دیگر حاضر در این قسمت شامل یک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو و یک سنسور 2 مگاپیکسلی برای ایجاد افکت بوکه در دوربین اصلی (محو کردن پشت سر سوژه در هنگام تصویربرداری در حالت پرتره) می‌شوند. تک فلش LED و سنسور اثر انگشت (درون نشان موتورولا) دیگر موارد حاضر در این قسمت را تشکیل می‌دهند.

چیپ‌ست پردازشی Unisoc T700 دستگاه همانی‌ست که در E40 نیز شاهد آن بودیم؛ در این پروسسور 12 نانومتری از دو هسته Cortex-A75 و 6 هسته A55 استفاده شده و گرافیک Mali G52 آن نیز از فرکانس حداکثر 850 مگاهرتزی بهره می‌برد. حافظه رم و حافظه داخلی دستگاه نسبت به E40 نصف شده و به‌ترتیب به 2 و 32 گیگابایت کاهش پیدا کرده‌اند. امکان ارتقاء حافظه داخلی البته هنوز وجود دارد و با کمک درگاه اختصاصی microSD می‌توان آن را تا 1 ترابایت دیگر نیز افزایش داد.

باتری داخلی دستگاه یک نمونه حجیم 5 هزار میلی آمپر ساعتی‌ست که شرکت سازنده آن را برای 40 ساعت استفاده (تحت شرایط خاص و تعریف شده) مناسب می‌داند. این باتری البته با شارژر چندان پر سرعتی همراهی نمی‌شود و با توجه به توان تنها 10 واتی شارژر، احتمالا باید زمان زیادی را برای پر شدن باتری به انتظار نشست.

جک هدست، درگاه USB-C، بلوتوث 5.0، وای‌فای تک باند نسخه g و مسیریاب‌های GPS/GLONASS/Galileo برخی موارد ارتباطی Moto E30 را تشکیل می‌دهند و از NFC نیز در آن خبری نیست.

موتورولا هنوز به‌صورت رسمی قیمت این گوشی را مشخص نکرده اما با توجه به قیمت 100 یورویی Moto E20 و 140 یورویی Moto E40 می‌توان انتظار قیمتی مابین این دو رقم را داشت.

منبع : Motorola