گزارش کانترپوینت از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2021: 75 درصد از کل سود در جیب اپل!

نمایش خبر

تاریخ : 1400/7/25        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحلیل بازار کانترپوینت در روز پنج‌شنبه 14 اکتبر 2021 (22 مهر 1400) گزارش جدیدی را در مورد سهم شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند از منظر درآمد و سود عملیاتی منتشر کرده است. به‌گفته کانترپوینت پویایی تولیدکنندگان برتر گوشی‌های موبایل در جهان از نظر میزان عرضه همواره در حال تغییر بوده چنان‌که شیائومی در سه‌ماهه دوم سال 2021 موفق شد با پشت سر گذاشتن اپل به‌تنها بر جایگاه دومین تولیدکننده برتر جهان تکیه بزند. این شرایط اما در بخش درآمد و سود عملیاتی کاملا پایدارتر بوده و پس از گذشت چندین فصل و سال متمامدی نیز به‌ندرت تغییرات جایگاهی به این بزرگی در آن رخ می‌دهد.

در آمار کانترپوینت از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2021 با وجود آن‌که مثل دیگر آمارهای ارائه شده در این سطح بار دیگر شیائومی با گذر از اپل، دومین برند بزرگ دنیا از لحاظ تعداد گوشی‌های عرضه شده به بازار است اما با به میان آمدن درآمد و به‌خصوص سود عملیاتی، اپل با چنان فاصله‌ای از رقبا پیشی می‌گیرد که نه‌تنها شیائومی، بلکه سامسونگ نیز یارای مقاومت در این زمینه را ندارد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به وضعیت برندهای اصلی بازار در زمینه درآمد و سود عملیاتی در سه‌ماهه دوم سال 2021

اپل

اپل همانطور که اشاره شد در بین تمامی دیگر برندهای ارائه‌کننده گوشی‌های هوشمند به بازار، برترین کمپانی از لحاظ میزان درآمد و سودآوری‌ست؛ به‌طوری‌که در سه‌ماهه دوم سال 2021، نزدیک به 40 درصد از درآمد و 75 درصد از کل سود عملیاتی حاصله از بازار موبایل به این شرکت تعلق پیدا کرده است! این دو رقم افسانه‌ای در حالی به‌دست آمده که سهم این شرکت در میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در این بازه زمانی تنها چیزی نزدیک به 13 درصد از کل بازار بوده است. ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم که این اعداد، بهترین آمار اپل به حساب نمی‌آید و این شرکت در سه‌ماهه چهارم سال 2020، سهم درآمد خود از کل بازار موبایل را از 28 درصد سه‌ماهه پیش از آن به 50 درصد رسانده بوده و 86 درصد از سود عملیاتی کل این بازار نیز به اپل تعلق داشت؛ رقمی که در سه‌ماهه پیش از آن یعنی در Q3 2020 تنها 51 درصد اعلام شده بود.

عمده علت موفقیت اپل در سه‌ماهه چهارم سال 2020 جدا از افزایش چشمگیر عرضه سالیانه آیفون از 9 به 17 درصد به فناوری 5G تعلق داشت که سال قبل برای اولین بار در خانواده آیفون 12 در دسترس قرار گرفت. کانترپوینت دیگر علت موفقیت اپل در این زمینه را به قابلیت همکاری گسترده مابین دستگاه‌های این شرکت مرتبط می‌داند جایی‌که به‌سادگی امکان جابجایی و انتقال مابین آیفون، آی‌پد و کامپیوترهای مک فراهم شده و کاربران با تهیه هریک از این دستگا‌ه‌ها، به خرید دستگاه بعدی ترغیب می‌شوند. علت این برتری اپل را باید در طراحی همزمان سخت‌افزار و نرم‌افزار محصولات این شرکت جست‌وجو کرد که امکان کنترل کامل شرکت سازنده در هر دو حوزه را فراهم آورده و جابجایی اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف بدون از دست رفتن دیتا را میسر می‌سازد. به‌گفته کانترپوینت، برتری اپل در این زمینه احتمالا در آینده نیز ادامه داشته و کنترل قیمت‌ها در بازار پریمیوم و محصولات رده بالا نیز همچنان در دستان این شرکت باقی می‌ماند.

سامسونگ

سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان همواره در جایگاه پایین‌تری نسبت به اپل در زمینه درآمد و سودآوری قرار می‌گیرد. سامسونگ عنوان دومین شرکت درآمدزای دنیا فعال در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند را در طی سال‌های گذشته تنها دو بار از دست داده است جایی‌که در سه‌ماهه چهار سال 2019 و سه‌ماهه دوم سال 2020 شرکت هواوی با رسیدن به جایگاه دوم در این زمینه از سامسونگ عبور کرده است. در بخش سودآوری اما شرایط همواره به نفع این شرکت کره‌ای بوده و در طی چندین سال گذشته همواره دومین برند بعد اپل محسوب شده است.

سامسونگ Galaxy S21+ 5G

شیائومی و دیگر برندهای چینی

با وجود آن‌که شرایط جدول در بخش بالایی آن در طی چند سال گذشته شاهد تغییرات بزرگی نبوده اما در این یکی دو سال با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه هواوی و تحلیل رفتن روزافزون این برند، جا برای رشد دیگر شرکت‌های چینی و به‌طور مشخص شیائومی، اوپو و ویوو باز شده و این سه شرکت بعد از اپل و سامسونگ، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان درآمد در سه‌ماهه دوم سال 2021 به حساب می‌آیند. شیائومی با وجود آن‌که از لحاظ حجم گوشی‌های عرضه شده به بازار عملکرد بسیار خوبی را از خود بر جای گذاشته، در زمینه سودآوری چندان موفق نبوده و فاصله تأمل‌برانگیزی را با رقبای اصلی خود نشان می‌دهد.

شیائومی Mi 11 در سمت راست و Mi 11 Lite 5G در سمت چپ

علت این تفاوت در حجم بالای گوشی‌های عرضه شده از سوی شیائومی و سود و درآمد پایین آن‌ها را باید در سیاست این شرکت چینی جست‌وجو کرد که در آن موفقیت در حجم عرضه از بالاترین اهمیت برخوردار است و سپس با پیشرفت در این زمینه، هدف بعدی این شرکت تبدیل این حجم بالای عرضه، به یک کسب و کار کاملا سودآور خواهد بود. اولین نشانه‌های این تغییر را در سال 2021 می‌توان مشاهده کرد؛ زمانی‌‌که برای اولین بار پس از نیمه اول سال 2019 با افزایش یافتن قیمت فروش متوسط (ASP) گوشی‌های هوشمند این شرکت، سود عملیاتی بسیار بالاتری نیز در این مجموعه تولید شد. شیائومی همچنین با ارائه Mix Fold به‌تازگی به بخش گوشی‌های تاشوی بسیار پیشرفته نیز وارد شده که تا به امروز در ید قدرت سامسونگ قرار داشت. معرفی گوشی‌های گران‌قیمت دیگری مثل Mi 11i و Mi 11X نیز در همین راستا بررسی می‌شود هرچند عملکرد آن‌ها از لحاظ میزان عرضه (به‌خصوص در مقایسه با سری پرچمدار Galaxy S21 سامسونگ) هنوز جای فراوانی برای بهبود دارد.

مسئله جالب در این میان این است که ببینیم شیائومی و دیگر تولیدکنندگان چینی چگونه خریداران همیشگی خود را برای تهیه گوشی‌های پیشرفته آینده این برندها با رقم‌هایی کاملا بالاتر راضی خواهندکرد؛ امری که با ذات این شرکت‌ها و کاربرانی که به خرید گوشی‌های پیشرفته با قیمت‌های نسبتا اندک از این برندها عادت کرده‌اند در تضاد کامل قرار می‌گیرد. این شاید همان دلیلی‌ست که برندهای چینی را به تفکیک گسترده‌تر در سبد محصولات آن‌ها وا داشته و برندهای Redmi و Poco را از شیائومی، وان‌پلاس و Realme را از Oppo و iQOO را از دل vivo بیرون کشیده است.

جدا از بالا بردن قیمت فروش متوسط، دیگر استراتژی شرکت‌های چینی برای به‌دست آوردن سهم بالاتری از درآمد و سود بازار موبایل به حضور آن‌ها در بازارهای بین‌المللی، به‌خصوص بازارهای اروپایی تعلق دارد که از آن جمله باید به صعود شیائومی به صدر جدول بازار اسمارت‌فون اروپا در سه‌ماهه دوم سال 2021 و تلاش اوپو برای ساخت تصویر مثبتی از این برند با اسپانسرینگ رویدادهای ورزشی Euro 2020 و تنیس ویمبلدون اشاره کرد.

کانترپوینت در انتهای گزارش خود در مورد وضعیت برندهای چینی در این بازار می‌گوید: «با این اوصاف، شیائومی، اوپو و ویوو به کار بیشتر برای افزایش قیمت‌های فروش متوسط در جهت بهبود حاشیه سود ناخالص در طولانی مدت نیاز دارند. این موضوع به‌خصوص برای نسل جدید گوشی‌‌های تاشدنی و رول‌شدنی آن‌ها و همچنین پرچمداران‌شان صادق است. در این [حوزه] سامسونگ پیش از این [از رقبای خود] پیش افتاده چرا که این [شرکت] بر حاشیه سود قابل اتکا و مطمئن متمرکز بوده است؛ حوزه‌‌ای‌که تا به امروز تنها هواوی در به چالش کشیدن آن به سامسونگ نزدیک شده است و بدین‌ترتیب شاید در چندین فصل دیگر نیز شاهد وضعیت مشابه‌ای در این حوزه باشیم.»

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا