گزارش‌ها از سه برابر شدن درآمد اپل پس از فعال شدن قابلیت ردیابی اپ حکایت دارند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/7/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حریم خصوصی Privacy ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : از معرفی ویژگی «شفافیت ردیابی اپ» یا ATT توسط اپل حالا حدود شش ماه می‌گذرد. این قابلیت به کاربران آیفون امکان می‌دهد که در صورت تمایل، اجازه ردیابی شدن را در اختیار یک اپلیکیشن قرار دهند یا آن را غیر فعال سازند. در صورتی که کاربر موافقت خود را با ردیابی اعلام کند، تبلیغاتی متناسب با آن چه در گوشی آیفون خود جست‌وجو کرده، به طور آنلاین به او نمایش داده خواهد شد. حالا گزارش‌ جدید فایننشال تایمز (Financial Times) حاکی از آن است که با گذشت شش ماه از اعلام تغییرات اپل در سیاست حفاظت از حریم خصوصی، که فعالیت شرکت‌هایی همچون فیس‌بوک را محدود می‌کند، کسب‌وکار تبلیغاتی غول کوپرتینوئی بیش از سه برابر رشد کرده است.

این بخش از فعالیت اپل که Search Ads نامیده می‌شود، گزینه‌های تبلیغات اختصاصی و حمایت‌شده را بالای نتایج جست‌وجوی اپ ‌استور نمایش می‌دهد. به طور مثال، زمانی که کاربر Snapchat را جست‌وجو می‌کند، ممکن است برنامه TikTok را به عنوان نخستین نتیجه روی صفحه، پیشِ روی خود ببیند. بر اساس تحقیقات موسسه Branch که پیرامون کارایی بازاریابی موبایلی صورت گرفته، این بخش از فعالیت اپل 58 درصد از تمام دانلودهای اپلیکیشن در آیفون را در بر می‌گیرد که حاصل کلیک روی تبلیغات هستند؛ در حالی که یک سال پیش این سهم تنها 17 درصد بوده است. به گفته الکس باوئر (Alex Bauer)، رئیس بازاریابی محصولات در موسسه Branch «گویی Apple Search Ads ظرف یک نیم‌سال از بازی در لیگ‌های کوچک به قهرمانی در مسابقات سطح جهانی رسیده است.»

تبلیغات اپلیکیشنی بازاری گسترده با رشد سریع به شمار می‌رود. چنان که AppsFlyer، یکی دیگر از شرکت‌های تحلیلگری، برآورد کرده است که هزینه بازاریابی برای اپلیکیشن‌های موبایلی در پلتفرم‌های آیفون و اندروید در سال 2019 بالغ بر 58 میلیارد دلار بوده و تا سال آینده میلادی دو برابر شده و به 118 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. به علاوه بر اساس پیش‌بینی یکی دیگر از مؤسسات پژوهشی، درآمد ابرشرکت آمریکایی از کسب‌وکار تبلیغات در سال مالی جاری به 5 میلیارد دلار و ظرف 3 سال آینده به 20 میلیارد دلار در سال خواهد رسید. در عین حال، محققان موسسه Evercore ISI بر این باورند که سیاست حریم خصوصی اپل در خصوص مسدود کردن دسترسی شرکت‌ها از ردیابی کاربران برای اهداف تبلیغاتی، چشم‌انداز این بخش از صنعت را به صورت اساسی تغییر داده است.

غول کوپرتینوئی چندی پیش هم‌زمان با به‌روزرسانی iOS 14.5 در خصوص تغییر سیاست حریم خصوصی خود اعلام کرد که کاربران آیفون می‌توانند از امکان ردیابی تبلیغاتی صرف نظر کنند. امری که از دید تحلیل‌گران، جذابیت تبلیغ از طریق پلتفرم این شرکت را در مقایسه با رقبایی همچون فیس‌بوک، گوگل، یاهو و توییتر افزایش و این اپلیکیشن‌ها را از نظر آماری در نقطه کور قرار داده است. این برنامه‌ها پیش از اجرایی شدن قوانین حریم خصوصی جدید اپل، به صورت بلادرنگ و موردی، به داده‌های مربوط به نحوه واکنش کاربران به تبلیغات دسترسی داشتند. اما از ماه آوریل و پس از فعال شدن قابلیت «شفافیت ردیابی اپ» دریافت این اطلاعات تا 72 ساعت به تأخیر افتاده و صرفاً به صورت تجمعی در دسترس قرار دارند. این در حالی است که اپل به همه افرادی که در سرویس تبلیغات این کمپانی ثبت ‌نام می‌کنند، اطلاعات دقیقی ارائه می‌دهد.

در همین رابطه یکی از مدیران اجرایی در حوزه تبلیغات موبایلی که نخواست نامش فاش شود، گفته است که اپل به خود مجوزی رایگان داده، چرا که مشمول سیاست‌های دیگر شبکه‌های تبلیغاتی نیست. به طور نمونه، برنامه EasyPark یکی از اپ‌هایی است که از آوریل سال جاری میلادی تاکنون، هزینه تبلیغاتی خود را در اپل دو برابر کرده است. این استراتژی به گفته مدیران شرکت به بالاترین نرخ تبدیل تبلیغات یا ad conversion rate انجامیده، در حالی که کارایی دسترسی به مشتریان آیفون از طریق گوگل کاهش یافته و از این رو این اپلیکیشن بودجه خود را در این بخش کم و به سوی تبلیغات اپل هدایت کرده است.

فیس‌بوک پس از اعلام خبر اضافه شدن ویژگی «شفافیت ردیابی اپ» به آن واکنش منفی نشان داد زیرا بخش عمده درآمد این کمپانی با استفاده از شناسه‌های ردیابی گوشی‌های هوشمند و ارائه تبلیغات به گروه‌های مشخصی از مصرف‌کنندگان به دست می‌آید. از آنجا که بخشی از کاربران آیفون قابلیت ردیابی اپ را روی دستگاه خود غیر فعال کرده‌اند، جامعه هدف کنونی تبلیغات فیس‌بوک معطوف به کاربران اندرویدی شده است. این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که اندازه گیری میزان اثربخشی تبلیغات کمپین‌ها روی این پلتفرم سخت‌تر شده و آثار تغییرات اپل بیش از آن است که انتظار می‌رفت. امری که در کنار برخی مشکلات دیگر به کاهش 4 درصدی قیمت سهام فیس‌بوک نیز منجر شده است.

از سوی دیگر، تغییر سیاست‌های اپل در حوزه حریم خصوصی و فعال شدن قابلیت ATT نه تنها فیس‌بوک بلکه صنعت بازی‌های موبایلی را نیز تحت تأثیر قرار داده است؛ زیرا سازندگان بازی نمی‌توانند در گوشی‌های آیفون کاربران خاصی را برای تبلیغات مشخص هدف قرار دهند.

خبرگزاری رویترز پیش از این از مشکوک بودن گروهی از تحلیل‌گران نسبت به اقدام اپل در جهت حمایت از حریم خصوصی کاربران با فعال کردن قابلیت ATT خبر داد. گمانه‌زنی‌های این کارشناسان حاکی از آن بود که اپل از این ویژگی به عنوان پوششی برای مقاصد دیگر مانند افزایش درآمد خود از طریق تبلیغات استفاده می‌کند؛ چرا که با در اختیار داشتن داده‌های مربوط به فعالیت کاربران آیفون، می‌تواند از آن‌ها برای فروش تبلیغات استفاده کند.

اپل در واکنش به گزارش‌هایی از این دست همچنان بر موضع خود مبنی بر حفاظت از حریم خصوصی کاربران پافشاری می‌کند. به باور مدیران شرکت، این فناوری بخشی از سیستم جامعی است که به توسعه‌دهندگان به منظور پیاده‌سازی شیوه‌های تبلیغاتی امن برای کاربران یاری می‌رساند و مزیتی برای اپل به حساب نمی‌آید.

منبع : Financial Times